Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ipad med 3G/Wifi/Cellular?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en äldre stationär Imac med fast bredband och IP-telefoni hemma, och en iphone 4 med 3G och usel täckning där jag bor. Nu vill jag även skaffa en Ipad. Så jag undrar:

Vilken Ipad ska jag välja för att dels kunna surfa på det fasta bredbandet hemma, och dels surfa via min Iphones 3Gnät ute? Ska den parkopplas, och hur gör jag det i så fall?

Eftersom min Iphone saknar täckning hemma vill jag kunna utnyttja Comhems app att ringa med mobilen via min IP-telefoni, men då behöver jag Wifi hemma. Hur ordnar man det? Behövs det en extra router?

Jag vill alltså dels kunna utnyttja det fasta bredbandet hemma och surfa/prata via skype eller IP i soffan, och dels använda min Ipad via mobilen när jag reser.

Jag har ju sett att man kan internetdela datorn med mobilens nät, men jag vill alltså även göra tvärtom - utnyttja det fasta bredbandet när jag är hemma. Hur löser jag det?

Du införskaffar en trådlös router om du inte redan har en sådan.

För att kunna använda iPhone-uppkopplingen från din iPad så räcker det med WiFi-versionen av iPad.
http://support.apple.com/kb/HT4517?viewlocale...

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-18 13:14

Det funkar med alla iPads. Det du behöver är WiFi, trådlöst nätverk hemma, och det borde du redan ha i din router.
Vad gäller VoIP (IP-telefoni) så vet jag inte om ComHem släpper de uppgifterna du behöver för att kunna köra det via iPad. Jag tvivlar….

Ursprungligen av kenjon:

...om ComHem släpper de uppgifterna du behöver för att kunna köra det via iPad. Jag tvivlar...

Men han skriver ju att han ska använda Comhems app, så Comhem behöver inte släppa några uppgifter.

Senast redigerat 2013-06-18 15:07
Ursprungligen av interester:

...då behöver jag Wifi hemma. Hur ordnar man det? Behövs det en extra router?...

Vi kan inte svara på om det behövs en "extra router" eftersom vi inte vet vilken router du har nu.

Men om du har Comhems modem och router (som brukar vara Netgear CG3100) så har du redan wifi inbyggt i den.

Tack för snabba svar. Jag tror inte jag har Comhems router, bara en "fördelardosa" för bredband/telefoni med namnet Webstar. Och en avlagd gammal D-link router som jag inte använt på flera år. Så jag antar att jag behöver köpa en ny. Tips där?

Comhems app för telefoni ska fungera på både Iphone och Ipad, men det ser kanske fånigt ut att prata i en Ipad

Så då är det alltså en Ipad Wifi jag behöver, och inte + cellular?

Ursprungligen av interester:

...Så då är det alltså en Ipad Wifi jag behöver, och inte + cellular?

Ja, för de här funktionerna du räknade upp så räcker det med Wifi-modellen.

Men det uppstår kanske andra behov framöver som gör att det kan vara bra att ha "cellular"-modellen. T.ex. så finns det ingen GPS i Wifi-modellen.

1
Bevaka tråden