Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FireWire disk dyker inte upp..

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
har ett litet problem. Har en FireWire disk hemma på min G4 Cube, tänkte föra över lite information till jobbet, en PowerMac.

Disken fungerar klanderfritt hemma men när pluggar in disken på jobbet så dyker disken inte upp. Den får ström, men jag får ej upp någon enhet på skrivbordet.

Vad kan tänkas vara fel? Finns det nått sätt att väcka liv i disken? Tacksam för all hjälp.

mvh, Sebastian

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-09-30 11:09

Öppna Skivverktyg och se om du ser disken där. Det går att montera disken från det programmet också.

Kan det vara så att du har OSX hemma och OS9 på jobbet? I så fall kanske drivrutinerna för OS9 saknas på disken.

Tack för informationen.
Glömde nämna att jag har OS X både på jobbet och hemma. Vet ej vad som har hänt men disken visar 0,00 byte i Skivverktyg. Kanske inte så mycket att mer göra?

- S

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-09-30 11:21

Prova att köra en reparation i Skivverktyg.

Förresten, syns både disken och en partition i Skivverktyg? (På samma sätt som startdisken.)

• Oregistrerad
  • 2003-09-30 11:45

Om du testat med en annan Firewire disk och den funkar så tyder ju det på att det är ett problem med din specifika disk.
Om den mountar hemma men inte på jobbet tyder det ju att det är något fel på porten på datorn.
Har sett det problemet tidigare och då räckte det att köra en reset på moderkortet (håll ner Kudos knappen i två sekunder).

I annat fall, boota i single user (äpple+s) och skriv:
reset-nvram(return)
reset-all(return)

Borde få det att funka om det inte är hårdvarufel.
Annars så borde ovanstående förslag fungera utan problem, kanske krävs en omgång med Diskwarrior.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Prova att köra en reparation i Skivverktyg.

Förresten, syns både disken och en partition i Skivverktyg? (På samma sätt som startdisken.)

Nej, det är endast disken som syns till. Ingen partition.

Tack för tipset! Återkommer när jag testat.

- S

Igår kom inte min externa fw-disk (en Maxtor 5000DV 200 gig) upp på skrivbordet när jag kopplade in den. Blev lite orolig och testade att rycka strömmen för disken och sätta tillbaka den. Men det hjälpte inte. Men när jag först tog bort fw-kabeln från datorn, sen ryckte strömmen för disken och satte tillbaka den och slutligen satte in fw-kabeln i datorn så fick jag tillbaka den. Puh!

1
Bevaka tråden