Jag har ett sjuttiotal miniDV filmer (blandat SD och HD) som jag vill arkivera på hårddisk. Självklart vill jag ha bästa möjliga kvalité, helst identisk med originalbanden (att detta kräver stort utrymme är jag medveten om). Jag vill därför vara säker på att välja bästa importmetod och videoformat, men trots att jag läst på en del så blir det inte riktigt som jag förväntade mig när jag testar med iMovie och FCP X (Trial) och jag hittar ingen möjlighet att överhuvudtaget ställa in olika importval.
I Händelser/Events-mapparna hittar jag följande (efter import av HD-material, med 25 bilder/s):
iMovie
Typ: Quick-Time-film (med filändelsen .mov)
Format: Apple Interchange Format, 1440x1080 (1888x1062)
Datahastighet: ca 93 Mbit/s
FCP X
Typ: Quick-Time-film (med filändelsen .mov)
Format: HDV 1080i50, 1440x1080 (1888x1062)
Datahastighet: ca 28 Mbit/s
Tilläggas ska att jag i båda programmen upplevt en del konstigheter. När jag i iMovie skapt ett projekt och skulle "Slutföra" det, så valde iMovie att frångå min inställning på "Full" storlek; i ett fall till "Stor" storlek och i ett annat till "Mellanstor". I FCP X sattes en bakgrundsaktivitet igång när jag skapat ett 15min projekt, som efter tio timmar fortfarande var fast på "Creating Audio Waveformat" (eller något liknande).
Med min huvudfråga gäller hur man ska förstå videoformaten och om det , åtminstone med FCP X, går att anta att kvalitén motsvarar originalbanden!?
Jag har en iMac (2009), med en 2,66Ghz Intel Core i5 och 8GB minne.