Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Transition to OS X - An Audio Engineer's Diary

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är ingen ljudmänniska, men jag tänkte att den här artikeln kanske är nåt för de som är intresserade:

Transition to OS X - An Audio Engineer's Diary

läste igenom det lite som hastigast...
men det verkar som sagt kosta mer än det smakar med en flytt till OS X...

M

Jag har lite svårt att dela hans missnöje. De flesta av de nämnda programmen hade, oavsett OS X, uppdaterats till nya versioner som hade kostat pengar. Men om han är nöjd med Cubase VST 5.x och resterande plug-ins versioner så kan han ju hålla sig kvar där.

Dessutom är SX dåligt bakåtkompatibel på exakt samma sätt på PC-sidan också, så det har ingenting med OSX att göra. Det är programmet i sig som hanterar kanaler och panorering på ett helt nytt sätt än förut.

Han har inte helt fel, men överdriver en smula.

• Oregistrerad
  • 2003-10-01 22:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fleno
Jag har lite svårt att dela hans missnöje.

Tvärtom för mig.
Övergången för oss till OSX kommer. Men inte förran om nåt år.
det är för tidigt just nu. alldeles för många problem med att byta.
för lite tid att strula.
och tid kostar. för at inte tala om att uppgradera alla pluggar.

så vi väntar. låtar andra bana väg och testa olika configs.

Jag bytte till OS X och Logic för nästan exakt ett år sedan när första OS X-versionen av Logic släpptes. Så nu har jag ett års erfarenhet av musikproduktion under OSX.
Visst, till en början var det lite skakigt och smalt med plugin. Men i dagens läge ser jag ingen anledning för "mindre" produktionsstudior att hålla sig fast vid OS9.
De flesta plug-ins har gratis OS X uppdateringar. HALion 2 och Cubsae SX kan man inte räkna som OS-X uppgraderingar utan är "nya" program som, oavsett OSX eller inte, hade kostat lika mycket.

Nu låter det som om jag gnäller på alla som sitter kvar i OS 9, men det är inte alls meningen. Personligen så ser jag ingen anledning till att inte uppgradera till OS X.

• Oregistrerad
  • 2003-10-01 23:57
Citat:

Jag bytte till OS X och Logic för nästan exakt ett år sedan när första OS X-versionen av Logic släpptes. Så nu har jag ett års erfarenhet av musikproduktion under OSX.
Visst, till en början var det lite skakigt och smalt med plugin. Men i dagens läge ser jag ingen anledning för "mindre" produktionsstudior att hålla sig fast vid OS9.
De flesta plug-ins har gratis OS X uppdateringar. HALion 2 och Cubsae SX kan man inte räkna som OS-X uppgraderingar utan är "nya" program som, oavsett OSX eller inte, hade kostat lika mycket.

Nu låter det som om jag gnäller på alla som sitter kvar i OS 9, men det är inte alls meningen. Personligen så ser jag ingen anledning till att inte uppgradera till OS X.

Håller definitivt inte med dig. Men. So what . .

Det finns flera anledningar att stanna kvar vid OS9, en är att arbetar man i ProTools så går det inte riktigt bra med att flytta jobb från vers 5.x.x till vers 6.x och det går absolut inte bra att flytta jobb tillbaks. Även om det "ska" gå.
De flesta studios vi jobbar emot har OS9 och kommer inte att byta på nåt år.
Gäller även Mastering. Samt filmljud. Men som sagt det är de vi jobbar emot, om OSX fungerade felfritt så . . . men så är det inte.

Men det är en kostnad också och det är att man kan inte ta den tiden som krävs. Installera OS/program, formatera hårddiskar, installera plugins, auktorisera via nätet. Allt sånt tar tid. Tid från produktioner. Tid från kunder som står och stampar - och som skiter i ifall man har senaste OS eller inte.

Steinberg har t.ex lyssnat på kunder och Halion2 kom i o m senaste uppdateringen nu för OS9 också.

Förstår inte vad du menar med "mindre". Har det med kvadratmeter att göra?

Det jag menar när jag säger "de små produktionsbolagen" är precis det du själv berättar. De stora proffsstudiosarna som sitter på sina ProTools-riggar och dyra omkostnader känner att det fungerar bra för tillfället, "if it aint broken....."
De väntar tills den "gamla" utrustningen är avskriven och det är dags att införskaffa nytt, först då tror jag att man passar på att uppgradera till OS X. En stillastående storstudio kostar för mycket.

Till skillnad från min lilla produktionsstudio som utan problem kan stå still ett par dagar.

Det är min teori....

(Sedan har ju du (XIS) och jag en gemensam bekant som gått mot strömmen helt och bytt ut OS 9 till Windows XP i sin studio)

• Oregistrerad
  • 2003-10-02 11:09
Citat:

De väntar tills den "gamla" utrustningen är avskriven och det är dags att införskaffa nytt, först då tror jag att man passar på att uppgradera till OS X. En stillastående storstudio kostar för mycket.
Till skillnad från min lilla produktionsstudio som utan problem kan stå still ett par dagar.

Jovisst är det så.

1
Bevaka tråden