Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seriekoppla routrar?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Tomelilla
  • 2013-08-06 14:19

Detta har jag idag: Telia 25 mbit med en Thomson TG787 bredbandsmodem. Från internetuttaget på Thomsonmodemet går en kabel direkt in i en Aiport Extreme. Jag har kopplat ur Wi-fi-funktionen på Thomsonenheten. Jag kör alltså Extremen dels som trådlös i ett nätverk där tre Airport Express också ingår, och dels som en switch med en dator och två skrivare inkopplade med kabel.
Nu vill jag ha möjlighet att kabelkoppla fler enheter. Jag har då plockat fram en gammal switch, en Linksys EtherFast Cable/DSL router med 4-port switch, och försöker desperat få denna att fungera ihop med det andra. Vad jag gör är att jag kabelkopplar från Thomsonmodemet till antingen Extremen eller till den "nya" switchen, och sedan därifrån till den andra enheten (den som blir "ledig" beroende på vilken jag kopplar in först). Oavsett om jag kopplar in den "nya" switchen före eller efter Extremen händer detta: Datorn indikerar att jag har full signal på Wi-fi, men det är tvärstopp på nätet. Stänger jag av wi-fi och kopplar in en kabel blir det samma där, indikationerna säger att allt är ok och jag ansluten till internet, men det händer ingenting, tvärstopp på nätet.

Det blev lite virrigt det där ser jag när jag läser igenom det, men kanske någon hajar vad jag svamlar om och har ett bra förslag till lösning. Hoppas jag...

Hur vore det med en skiss? En bild säger mer än 1000 ord...

Du skriver att det är en router och sen skriver du att det är en switch.
Jag antar att det är en router, det är inte vad du behöver, du behöver en switch.

Den är dessutom endast 10/100 enligt vad jag kan hitta på nätet (kanske finns olika iofs..).
Köp en switch för 199kr som har stöd för 10/100/1000, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=67134.

Kanske fungerar om du går in i Linksys-routern och stänger av DHCP.

  • Medlem
  • Tomelilla
  • 2013-08-06 15:20

Det löste sig med lite trixande. Tack för att ni tog er tid att fundera över mitt problem i alla fall.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-08-07 20:00

För dig samt framtida läsare kan vi ju tillägga att du inte kan köra två routrar i samma nät. Den ena måste du brygga, vilket innebär att den då bara agerar dum switch.

1
Bevaka tråden