Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgraderat minne iMac mid 2010 - vit skärm och Apple logga

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, har köpt 2st. 2x4Gb minnesmoduler till min iMac 21.5" mid 2010 och proppat i alla fyra moduler. Minnena är från Corsair (Corsair 8GB (2x4096MB) DDR3 SO-DIMM 1333MHz Apple Qualified) köpta på Inet och skall enligt förpackningen vara kompatibla med iMac:en. Nu får jag dock vit skärm och Apple logga och så hänger sig datorn där vid uppstart. Frågan är vad jag skall göra och om någon har nån idé om vad som är fel?

Har gjort PRAM reset utan att det hjälpte och tror minnena sitter i ordentligt. Får väl kolla det senare en gång till dock. Vill helst undvika att installera om systemet då jag gjort det nyss (SL - L - ML) då jag bytte till SSD. (Allt har fungerat klockrent med SSDn så inget har gått snett där).

Tacksam för tips / hjälp!

  • Medlem
  • 2013-08-11 10:36

Ger datorn ifrån sig något "minnespling" vid uppstart? Använde du ESD-skydd under installationen av minnena?
Prova att ta ut ett minne i taget och starta upp emellan. Är ett minne defekt hittar du det snart.

- Kolla att minnena verkligen sitter i ordentligt
- Prova att byta tillbaka till originalminnena, för att se om det fungerar med dem.
- Prova att köra de nya minnena en åt gången, för att se om någon av dem fungerar.

Sen ska man kanske tillägga att det verkar vara en utbredd åsikt här på forumet att man ska undvika Corsair till Mac. Jag har ingen egen erfarenhet av Corsair - jag brukar köpa Crucial eller Kingston - men majoriteten verkar tycka så.

Senast redigerat 2013-08-12 10:34

Först och främst, stort tack för era tips, då har jag provat lite. Summa summarum:
- Datorn gav aldrig ifrån sig något minnespling vid uppstart.
- Provade först att trycka i minnena lite extra utan resultat.
- Satte i två originalminnen (2x2Gb), fungerade.
- Satte i ytterliggare två Corsair minnen (2x4Gb + 2x2Gb = 12Gb), fungerade.
- Skiftade de två Corsair minnena mot de andra två, fungerade. Slutsats - inget fel på någon av Corsairkretsarna.
- Satte i alla Corsair minnena (4x4Gb), fungerade inte.
- Tog ut ett Corsair minne och plockade i ett originalminne (3x4Gb + 2Gb), fungerade inte.

Alltså verkar det inte fungera att köra 4x4Gb Corsair utan max 2x4Gb Corsair plus 2x2Gb originalminne trots att datorn skall fixa 16Gb. Nu blir jag seriöst fundersam på vad som kan vara fel. Jag kan givetvis försöka returnera två Corsair minnen men helst vill jag ha 16Gb i datorn och eftersom minnena är stämplade som "Mac Memory" samt compatible with "Apple iMac" (2x204-pin SODIMM, DDR3 1333MHz 9-9-9-24) hade man ju hoppats att det skulle funka. Trots Corsairs eventuella rykte. Suck.

Har ni några idéer på vad som kan vara fel?

Du bör testa ett minne åt gången för att se om datorn startar upp.

illerG, är nog inte riktigt med på varför. Två minneskort har testats åt gången tillsammans med de två ursprungliga minnena och då funkar allt. Verkar därmed inte finnas ett specifikt minneskort som är trasigt utan snarare är det väl i så fall något problem med iMac:en och tredjepartsram i alla slott:arna när man skall ha 16Gb.

Hittade ett par trådar på nätet, varav detta är en som berör problemet:
https://discussions.apple.com/thread/2567907?...

Har skickat en fråga till Corsair och får väl ringa Inet imorgon. Det här ser inte bra ut.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-08-11 20:36

Är alla fyra minnena märkta exakt lika (så inget av dem har en annan märkning)?

Japp, alla minnena har samma märkning (frånsett serienumret). Sökte lite på Samsung minnen på Prisjakt (eftersom Hynix som sitter i från fabrik verkar komma från Samsung) och hittade detta:
http://www.macoteket.se/Categories/Datorkompo...

Notera Macotekets fetstil om att Samsung / Hynix minnena fungerar i 4x4Gb konfiguration. Det här är ju mycket märkligt, säljer Corsair minnen som funkar "nästan" bra i Mac? Klarar datorn 16Gb borde man ju kunna köra 16Gb Corsair minnen annars är det ju inte Mac Compatible i min värld.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-08-12 10:28

Jag håller med Jesper om att många här har skrivit om problem med just Corsair, så jag håller mej till Crucial eller Kingston (för att vara på den "säkra" sidan, även om de också kan ha måndagsexemplar).
Du får nog prata med din leverantör, ev om ett byte till Crucial….

Liten uppdatering. Corsair minnena returnerades till Inet efter samtal med deras support och nya Samsung / Hynix minnen beställdes från Macoteket. Det gjorde susen, nu snurrar allt på och 16 Gb minne finns installerat.

Märkligt dock att Corsair kan stämpla sina minnen som 'Mac Memory' och kompatibla med Mac. Även rätt märkligt för en gammal PC byggare att Mac:en är så kinkig med val av minne.

1
Bevaka tråden