• Medlem
  • Sundsvall
  • 2013-09-10 17:52

Nu kanske det inte är rätt forumdel, eller ens rätt forum, men jag är lite rådvill och kollar därför om någon har några bra synpunkter.

Jag är ute efter lösningar till ett litet företag med endast två anställda. Kravprofilen ser ut som att det skall finnas två fasta arbetsplatser (varsitt kontor i samma lokal) men det skall också vara lätt att arbeta på resande fot med full tillgänglighet till informationen på kontorets datorer. Datorerna kommer vara både Apple och Pc. Båda anställda skall ha full tillgång till varandras filer och synkronisering bör ske ofta och automatiskt. Filer måste också säkerhetskopieras automatiskt till minst två olika ställen för att inget skall gå förlorat. Allt arbete sker i Officepaketet.

Mailen bör också synkas mellan i allt fall respektive anställds telefon och datorer och gärna med push. Kalender skall också synkas omedelbart och vara tillgänglig för båda anställda plus kunna delas ut till telefonsvarsföretag.

Internet in i lokalen är comhem, och därmed comhems zyxelmodem med trådlösa möjligheter.

Säkerheten måste vara hög!

Så vad behöver jag? Behöver jag en separat server, och i så fall vilken typ? Funderar på en Mac mini med OS X Server - skulle den klara allt? Eller är det t o m för mycket? Finns kompletta molntjänster? Kanske Office 365 räcker, men där är ju lagringen i USA och det uppfyller inte tillräcklig sekretess. Google försvinner av samma anledning. Dropbox likaså. Lagring av filer och annat i en eventuell molntjänst måste således ligga på servrar inom EU.

Har sökt i timmar efter bra lösningar men det finns ju ett sånt utbud på tjänster och lösningar idag att det blir oöverskådligt. I alla fall för en sån som jag. Någon som kan komma med ett enkelt förslag? I så fall är jag tacksam.