Jag tänkte bara informera er vad som hänt SPSS-problemet har i stort sett löst sig....
I korthet har min SPSS 22.0 ställt till stora problem.
KI = karolinska institutet, alltså min arbetgivare.
1. Min dator kör 10.6
2. Jag installerade SPSS 22.
3. Viktigt att det namn som licensen installeras i är det namn du fått från SPSS [i mitt fall Jonas Ludvigsson, inte mitt username på datorn "jonlud"]
4. Om SPSS efter start anger att det inte kan komma i kontakt med "server - local computer", koppla upp dig mot nätet. Det kan räcka, men du kan också behöva koppla upp mig med VPN mot KI så att datorn tror att du surfar från KI-nätet. Om inte det räcker så koppla upp dig mot VPN och dessutom mot KIs intranät via webben (sök på ex. karolinska client vpn - så tvingas du logga in för att komma åt VPN-klienterna).
Detta (#4) måste du göra innan du startar SPSS.
5. Om SPSS "fryser" när du startar det så lär det gå att gå in i terminalen (datorns kraftcentrum) och skriva in ett kommando. Jag har testat men vågade inte riktigt fortsätta när datorn skrev att vissa filer kunde förintas.
Själv har jag kommit på ovanstående efter att:
a) ominstallerat SPSS 5 gånger...
b) av en lokal macbutik fått rådet att uppdatera till 10.8 [detta hjälpte inte statistikprogrammet: däremot slutade internet, VPN, word, excel, powerpoint att fungera ---> jag fick för dyra pengar formatera om hela hårddisken, ominstallera 10.6 och lägga över alla dokument program igen i helgen - fortfarande funkar allt som det ska plus 53="53" appar på min iphone slutat fungera.......].
Slutsats.
installera SPSS 22.
pröva att koppla upp er med VPN mot arbetsivarens nätverk innan ni startar SPSS 22 - om programmet trilskas.
Lycka till! hälsar en något trött Jonas Ludvigsson