Hej!
Har i några månaders tid haft lite trubbel med min disk, vissa program som inte kan utföra vissa grejer, typ spara filer etc, och jag måste ange lösenord varje gång jag lägger någonting, en fil eller så, direkt på hårddisken eller i programmappen. Känns inte som att det har varit så förrut, så började luska lite. Om man tittar på infon på min hårddisk så står det under "Delning och behörigheter":
Du kan bara läsa
System : Läsa & skriva
wheel : Bara läsa
everyone : Bara läsa
Jag reparerade alla permissions, jag installerade tom om osx, men det var kvar. så jag googlade runt, men hittade ingen som hade exakt samma problem som jag, alla jag hittade som hade "read only" på sin disk kunde inte ens starta datorn. Jag kan använda min ungefär normalt, förrutom som sagt vissa program som begränsas. Jag lyckades lägga till mig själv under behörigheterna, så nu ser det ut såhär:
linus (jag) : läsa & skriva
system : läsa & skriva
wheel : läsa & skriva
Och nu verkar det jag har hunnit prova fungera. Men om jag tittar på tex min lillebrors dator så ser hans mycket renare ut, där står det bara:
system : läsa & skriva
admin : läsa & skriva
Så min fråga är egentligen: Vad har hänt, och är det någon nackdel med att lägga till sig själv, blir det långsammare eller så än om det går via admin-gruppen (som jag inte kan lägga till)?
Och varför har jag "wheel" när han har "admin"?
Ska jag köra på nu eller ska jag göra något annat?
Tack!