Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Knäpp" i skärmen, är jag rökt nu?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-09-12 19:54

Har en iPhone 5, köpt i Apples egen butik på realesdagen 2012. Men när var det egentligen?
Nu har det uppstått som ett glapp i skärmens övre vänstra hörn. När man trycker på skärmen så knäpper det i den. Telefonen har aldrig blivit tappad i golvet eller utsatt för våld. Grymt irriterande. Jag får ringa butiken och fråga vad som gäller.
Men vad tror ni? Är jag rökt nu?

Det har inte gått ett år iallafall, åk till Täby.

Vad är din fråga egentligen? Undrar du om detta kan bli en garantireparation?

Ja, tidsmässigt borde du klara dig.

Men bara butiken/verkstaden kan svara på ifall just det felet kan gå på garantin.

  • Medlem
  • 2013-09-12 20:05

Tackar Keptang.

@Jesper: Jag vet inte riktigt själv. Jag förstår ju att ni omöjligt kan svara på om det är ett garantiärende eller ej. Så frågan var nog bara när "Femman" släpptes och om den fortfarande har garanti.
Jag får boka en tid helt enkelt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-12 20:07

Jag hade samma fenomen också men det uppkom genom oaktsamhet.
Löste det genom att ställa en liten juvelask på skärmen med några tjocka lexikon ovanpå

  • Medlem
  • 2013-09-12 20:11
Ursprungligen av lappen71:

Jag hade samma fenomen också men det uppkom genom oaktsamhet.
Löste det genom att ställa en liten juvelask på skärmen med några tjocka lexikon ovanpå

Kort sagt så skapade du ett tryck på skärmen som tryck den på plats igen? Funkade det? Kom problemet tillbaka?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-12 20:31
Ursprungligen av Dalle:

Kort sagt så skapade du ett tryck på skärmen som tryck den på plats igen? Funkade det? Kom problemet tillbaka?

Det funkade och det har inte kommit tillbaka.
Jag rekommenderar det inte utan du ska nog se om du inte kan få det på garanti.
Eftersom jag hade synligt gjort åverkan på den så kunde jag inte ta det på garanti.

Baksidan på min iPhone 4 började glappa och knäppa på samma sätt för några år sedan. Fick den utbytt på garanti.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-12 20:39
Ursprungligen av Capeman:

Baksidan på min iPhone 4 började glappa och knäppa på samma sätt för några år sedan. Fick den utbytt på garanti.

Det var väl batteriet som hade lossnat?

  • Medlem
  • 2013-09-12 20:43

Ok, tackar. Jag kanske ska vänta tills den 19de då jag sköt in iOS 7 på den idag trots att jag inte är utvecklare. Kanske kan bli svårt att förklara bort...

Ursprungligen av Dalle:

Ok, tackar. Jag kanske ska vänta tills den 19de då jag sköt in iOS 7 på den idag trots att jag inte är utvecklare. Kanske kan bli svårt att förklara bort...

Bara att nedgradera.
ipsw-fil med 6.1.4, DFU-mode och sen restore.

  • Medlem
  • 2013-09-12 20:59

Dum fråga. Men det funkar alltså? Trodde inte det funkade alls på iOS numera? Hur är det med backup från iOS 7? Funkar det på 6.1.4?

Det funkar.
Backup från iOS 7 funkar inte på tidigare versioner (det gör det aldrig).

Ursprungligen av lappen71:

Det var väl batteriet som hade lossnat?

Nä, det tror jag inte. Litet glapp med knäppande ljud när man tryckte längs ena långsidan av baksidan. Oavsett anledning blev den utbytt.

Upplever att min skärm knäpper lite mitt på faktiskt... Det är en utbytesenhet för min förra som laddkontakten sa upp sig i, men vilket gyllene tillfälle att skaffa iPhone 5S? (Även om det inte är något fel på telefonen, man hör det bara när det är helt tyst i rummet och den funkar som den ska)

  • Medlem
  • 2013-09-13 22:42

De har säkert ett lager med "Femmor" tyvärr.

Ja jo men jag får ju en orsak att KÖPA nya iPhone 5S alltså och låta min vandra vidare inom familjen

  • Medlem
  • 2013-09-13 22:49

Jag är inte direkt sugen på en 5S, men detta kan ju vara ett skäl för uppgradering. Måste bara lura mig själv lite till att det är enda vägen att gå.

  • Medlem
  • 2013-09-18 21:39

Efter ytterligare undersökning kan jag konstatera att fenomenet endast uppstår när telefonen har använts ett tag och blivit varm. Sedan när den svalnar igen så försvinner problemet.
Har bokat en tid hos Apple i Täby i morgon, så får vi se vad de säger.

  • Medlem
  • 2013-09-19 13:47

Uppföljning för alla *host* intresserade.
Telefonen byttes utan diskussion nio dagar före att garantin tar slut. Otroligt att man för en gångs skull har marginalerna på sin egen sida!

1
Bevaka tråden