Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tink | App för ekonomistatistik.

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vågar man prova denna? Bygger på att man ger ut sin pin-kod för förenklad inloggning på internetbanken.. Bör ju inte kunna åsamka någon skada men det känns ju lite vanskligt

https://www.tink.se/

Läs mer: http://www.idg.se/2.1085/1.523192/tink-kartla...

Senast redigerat 2013-09-17 10:41

Verkligen inte. Och enligt avtalet du har med din bank får du absolut inte ge ut information så som pinkod.

Men då låter ju detta lite konstigt:

Citat:

Han betonar att Tink inte får lämna ifrån sig några personliga uppgifter, utan de kan bara användaren själv ta del av. Lanseringen har också skett i samförstånd med bankerna.

Du får fortfarande inte ge ut din pinkod.

Är ju märkligt då att dom lanserar en tjänst i samarbete med bankerna som strider MOT bankernas regler?

Jaså gör man?

Läs deras "FAQ", tycker du fortfarande att det är ok så ge Tink dina uppgifter.

Ett par grejer bara..

Citat:

Har Tink rätt att använda anonym data?
Ja, Tink får använda anonym data på gruppnivå till marknadsundersökningar. I framtiden kan Tink komma att använda sådana undersökningar för att förbättra tjänsten, erbjuda information till användarna och även [sälja externt]. Exempel på sådan anonym, aggregerad marknadsdata kan vara att visa den genomsnittliga räntenivån för Tink användare.

Citat:

Samarbetar Tink med bankerna?
Nej, Tink är helt oberoende och har inget officiellt samarbete med någon bank. Däremot har Tink en god och löpande dialog med alla Sveriges största banker och kortutgivare.

Citat:

Hur kommunicerar Tink med bankerna?
Tink kommunicerar med bankerna på samma sätt som bankernas egna appar, alltså via bankernas API:er. Det här betyder att Tink bara kan länka in data som du får genom din förenklade inloggning, dvs. med personnummer och personlig kod, på din bank.

edit: Din bank kanske redan har denna funktion i sin app? Min bank har det. Vet flera banker som har det.

Nej, jag tycker inte det är ok. Vill bara ha en disskussion om hur andra ser på saken

Ursprungligen av Johan S:

Nej, jag tycker inte det är ok. Vill bara ha en disskussion om hur andra ser på saken

Editerade mitt förra inlägg, flera banker har redan denna funktion i sina appar, kika om inte din bank har det också.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-17 12:48

Undrade hur länge det skulle dröja tills Qapital blev kopierade

https://www.qapital.se/#!hem

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-09-17 17:30
Ursprungligen av lappen71:

Undrade hur länge det skulle dröja tills Qapital blev kopierade

Även www.smartbudget.se har sedan åtminstone ett år erbjudit möjligheten till att koppla kontouppgifter till sin webbaserade tjänst. Men endast i deras plustjänst som kostar lite extra. Det tycker jag i och för sig känns lite mer sympatiskt, man (tror sig) förstå deras affärsmodell då. Men precis som med Tink så ligger väl deras framtida förtjänst framför allt i att kunna skaffa säljbar statistik över användarnas konsumtionsvanor och marknadsval. Även om den informationen används i anonymiserad form. Från Tinks hjälpsida:

Citat:

Har Tink rätt att använda anonym data?
Ja, Tink får använda anonym data på gruppnivå till marknadsundersökningar. I framtiden kan Tink komma att använda sådana undersökningar för att förbättra tjänsten och erbjuda jämförelsetjänster till användarna. Exempel på sådan anonym, aggregerad marknadsdata kan vara att visa den genomsnittliga räntenivån för Tink användare.

Trots ovanstående tycker jag det ser ut som att de gjort en snygg app och om den funkar så smidigt som det ser ut skulle jag kanske kunna tänka mig att använda den. Har man konton i flera banker finns det en poäng att få det enkelt samlat. Det beror väl helt enkelt på hur långt bortom google/facebook som ens personliga gräns går för att lämna ut sitt liv till tredje part. Jag tenderar att vara blåögd och lita på svenska företag. Dom ser ju så trevliga ut, hela bunten på hemsidan...

MEN

Jag mailade Nordea med en fråga:

Citat:

Det har kommit en ny svensk tjänst som heter Tink för att på ett enkelt sätt hålla koll på sin ekonomi. Via websida eller iPhone-app. www.tink.se

Tjänsten bygger på att man lämnar ut sin kod för förenklad inloggning i internetbanken. Hur går detta ihop med mitt avtal med er? Får jag verkligen lov att lämna ut koden till tredje part?

På deras hjälpsida står det att de "har en god dialog" med bankerna och använder bankernas eget API. Samtidigt att de är oberoende och inte har något officiellt samarbete med någon bank. Jag vore tacksam för er åsikt om denna tjänst innan jag prövar

.

Och fick följande svar:

Citat:

Precis som det står på Tinks hemsida så har de inget officiellt samarbete med bankerna som de sammanställer information ifrån. Därför avråder vi våra kunder från att lämna ut sina inloggningsuppgifter på detta sätt.

Den personliga koden är en värdehandling och ska hanteras därefter.

Med vänlig hälsning
Nordea Bank AB (publ)
Andreas Boström

Så jag tror jag fortsatt håller mig till min ekonomi-app som bara sparar info lokalt

Jag såg på Swedbanks Facebook igår att dom verkar ha samma hållning som Nordea ovan. Det är mycket intressant att Tink lanserar sin tjänst och slår på stora trumman o säger att dom har "en god dialog" med alla bankerna, när bankerna i själva verkar inte rekommenderar att man använder deras tjänst..
Med andra ord är man ju rökt om det händer nåt och man har lämnat koden till Tink

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-09-18 18:41
Ursprungligen av Johan S:

Det är mycket intressant att Tink lanserar sin tjänst och slår på stora trumman o säger att dom har "en god dialog" med alla bankerna, när bankerna i själva verkar inte rekommenderar att man använder deras tjänst..

Det är en ganska god diskussion i kommenterarerna till idg-artikeln du länkade i första inlägget. Bland annat en företrädare för Tink (Fredrik Hedberg, ganska långt ner på sidan) som förklarar att deras "goda relation" är att de samtalar med och försöker påverka bankerna att införa öppna standarder som möjliggör en tjänst bankerna kan godta. Dessutom hävdar han att man som bankkund alltid har rätt att använda liknande tjänster (enligt flera eu-domar?) och hänvisar vidare till en artikel i DN där företrädare för SEB menar att de inte förbjuder användande av sådan tjänst:

http://www.dn.se/ekonomi/luslas-avtalen-och-v...

Citat:

DN har varit i kontakt med flera banker som alla hänvisar till att man ska vara försiktig med att lämna ut bankuppgifter till en tredje part.
– Personliga inloggningsuppgifter och lösenord är till för att skydda konton och personlig information, och det finns en risk att lämna ut dem. Men det är inte förbjudet, säger Anna Helsén, pressansvarig på SEB. (min kursivering)

Utifrån att SEB verkar ha en mer tillåtande inställning bad jag åter Nordea förtydliga sitt svar där de "avråder". Och fick ett klart svar om Nordeas inställning:

Citat:

Det är inte ok att lämna ut sin personliga kod. Det framgår tydligt i våra allmänna villkor att koden endast får användas av kunden själv.

Med vänlig hälsning
Nordea Bank AB (publ)
Johan Boson

Jag är inte feg av mig och var tvungen att testa direkt
riktigt bra app, jag tror nog inte att jag kommer använda den
blev mest deppad av att se vart pengarna tagit vägen

  • Medlem
  • International user
  • 2013-09-18 19:22
Ursprungligen av keptang:

Du får fortfarande inte ge ut din pinkod.

Jo, det är ingen generell regel för alla banker.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-02 16:37

Fick ett meddelande från Swedbank att dom själva ska lansera en app som Tink.
Så då slipper man oroa sig för att lämna ut inloggningsuppgifter till tredje part.

1
Bevaka tråden