Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hantera bilder från min iPhone (äger PC med Lightroom och iTunes)

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag har inte varit tillräckligt intresserad för att grotta ner mig men nu börjar det bli jobbigt mycket bilder som hamnar i min bildström i min iPad Mini och min iPhone 4S och minnet tar slut ibland.

Finns det något smidigt sätt att synka och tanka ur telefonen på bilder, antingen med USB eller trådlöst. Ska sätta mig och surfa runt men uppskattar svar. Jag har ställt liknande fråga på annat ställe innan jag slog på "bildström"-funktionen och är nu lite förvirrad igen

Senast redigerat 2014-04-03 13:49

Dropbox kan föra över bilder automagiskt. Annars är iTunes standard.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-30 18:50
Ursprungligen av nikasp:

Hej, jag har inte varit tillräckligt intresserad för att grotta ner mig men nu börjar det bli jobbigt mycket bilder som hamnar i min bildström i min iPad Mini och min iPhone 4S och minnet tar slut ibland.

Finns det något smidigt sätt att synka och tanka ur telefonen på bilder, antingen med USB eller trådlöst. Ska sätta mig och surfa runt men uppskattar svar. Jag har ställt liknande fråga på annat ställe innan jag slog på "bildström"-funktionen och är nu lite förvirrad igen

När du importerar bilderna till LR fungerar det inte då att radera bilderna på iPhonen när importen är färdig?
Om jag inte minns fel kan man väl be LR göra det automatiskt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-10-06 02:32
Ursprungligen av nikasp:

Hej, jag har inte varit tillräckligt intresserad för att grotta ner mig men nu börjar det bli jobbigt mycket bilder som hamnar i min bildström i min iPad Mini och min iPhone 4S och minnet tar slut ibland.

Finns det något smidigt sätt att synka och tanka ur telefonen på bilder, antingen med USB eller trådlöst. Ska sätta mig och surfa runt men uppskattar svar. Jag har ställt liknande fråga på annat ställe innan jag slog på "bildström"-funktionen och är nu lite förvirrad igen

Fram tills idag har jag kört iPhoto och Lightroom bredvid varandra. Enda anledningen till att jag kör iPhoto är bildström och det faktum att mina bilder från iPhone och iPad kommer in där. Annars är LR min grej och jag vill helst lägga allt krut på ett program och lära mig det och inte hålla på med två olika bildredigeringssystem.

Det finns många sätt att få in bilderna från IPhone till LR, men jag vill ha det så automatiserat som möjligt. Så här har jag gjort:
Först så har jag slagit på iCloud/Bildström etc i både mobil och dator (sedan ca ett år tillbaka).
Gå in i iPhotos inställningar och kolla så det ser ut så här:

Har du fixat bildström rätt så hamnar alla bilder från iPhone på datorn, i iPhoto-biblioteket.
Detta bibliotek är inte en vanlig mapp, så LR kommer inte åt bilderna. Så man får exportera ut alla bilder ur iPhoto.
Ställ i iPhotos Bibliotek->Bilder. Här ska alla dina bilder från iPhone synas. Klicka på en bild och gå till Redigera-menyn och välj Markera allt ⌘A. Alla bilder får en gul ram runt sig. Nu går vi till Arkiv-menyn och väljer Exportera... ⇧⌘E.
Här väljer Aktuell för att exportera bilderna som de ser ut i iPhoto med dina redigeringar. Eller så väljer du Original och får ut originalfilen för minsta kvalitetsförlust. All EXIF-data följer med inkl GPS-positionen, men ev. titel, nyckelord och ansikten kommer inte med. Jag valde original eftersom jag sällan redigerat bilderna till något lyckat i iPhoto.

Här hade jag ~6000 bilder så det passade med att ta en smörgås under tiden. (8st föra att vara exakt.)

Nu märkte jag även att jag fått med lite filmer, så jag valde att radera dem ur den mapp jag exporterat bilderna (och filmerna) till.
Kvar har jag då att få in bilderna i LR.
Jag väljer importera från en mapp, flytta bilderna in i mitt nuvarande filträd och passar på att döpa om filen till filnamn - kamera -datum - tid

Det gör jag med mall som gör följande filnamn: IMG_7799-iPhone 4S-130919-16.30.04.JPG
Varför? Jo, tänk om jag får in två IMG_XXXX filer på samma dag, en från iPhone och en från min vanliga kamera. Samt att det blir lättare att se vad filen kommer ifrån om jag skulle in och rota bland mapparna någon dag.

Om man nu enkelt vill hitta sina iPhonebilder i LR så kan man göra det genom att skapa en smart samling.
I Biblioteksmodulen, klicka på plusset (+) till höger om samlingar och välj att Skapa Smart samling...
Jag har bara bilder från iPhone 3GS och 4S, så jag skriver in så det ut såhär:

Framöver vill jag inte göra detta jobb varje gång! Problemet är att iPhoto inte är en vanlig mapp som LR kan importera ifrån.
Lösningen är programmet PhotoStream2Folder.
Programmet är gratis men Laurent tar emot donationer om man tycker hans program är värt en slant.
Vad PhotoStream2Folder gör är att den tar bilderna från din bildström och kopierar dem till en mapp.
Härifrån kan man gå tillväga på tre sätt (hans hemsida listar de första två här):

  1. Man låter bilderna skickas till LR's mapp för automatisk import.

  2. Man låter bilderna kopieras in i den nuvarande filstrukturen i LR, tex ÅÅ/MM/DD eller ÅÅÅÅ/MM. Sen får man synkronisera sina mapper genom att högerklicka på mappen i LR och välja Synkronisera...

  3. Man låter bilderna kopieras till en mapp som man sedan manuellt importerar bilderna ifrån. Tänk dig ett ”låtsas-minneskort”

Jag väljer det sista alternativet eftersom jag vill ha lite kontroll över bilderna när de importeras. Bl.a. vill jag döpa om filerna men främst vill jag applicera objektivkorrigeringar (vilket jag sparat som en förinställning).

Med dessa inställningar kommer bilderna från den senaste månaden att kopieras till mappen Bildström2Mapp.
Sen är det bara att importera bilderna i LR från den mappen med jämna mellanrum. Automatiskt? Nej, men lika lätt som att importera från ett minneskort som alltid sitter i. De 628 bilderna är de som förnuvarande finns i Min bildström, den som är kopior av bilderna i kamerarullen. De 294 bilderna är från andra bildströmmar som jag har skapat och sådana jag prenumererar på. Dessa vill jag inte ha med så jag bockar ur dessa.

OBS! Bocka ur de två valen under fliken Tagging. Om du väljer att tagga så ändras bilden skapelse tid/datum och LR kan inte känna igen om bilden redan finns eller inte i biblioteket.

Självklart man man göra på andra sätt, men det här passar mig bäst. Tror jag…
Synpunkter och rättelser emottages tacksamt.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-10-06 09:17

@reboot81 Det var väll PC det gällde i det här fall. Tack för instruktionen i alla fall. Alltid lär man sig något nytt

Wow, jättetack för svaren! Jag kör allt Apple utom just dator men ska kolla på den här arbetsgången. Tack igen!

PS. Paddan tyckte att jättetack ska substitueras med jätteäckliga. Humor

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-10-06 18:41
Ursprungligen av onnyt:

@reboot81 Det var väll PC det gällde i det här fall. Tack för instruktionen i alla fall. Alltid lär man sig något nytt

Är det PC är det lite enklare, bilderna hamnar i en vanlig mapp och kan sedan importeras manuellt eller per automatik (Automatisk Import) till LR.
På en Windows-dator med Min bildström aktiverat på kontrollpanelen importeras alla dina bilder till C:\\Users\<användarnamn>\Bilder\iCloud Photos\My Photo Stream. Om du använder iCloud Kontrollpanel 2.0 till 2.1.2 är sökvägen C:\\Users\<användarnamn>\Bilder\Photo Stream\My Photo Stream.

iPhone är en kamera och datorn är lagringsplatsen för bilder. Eftersom iPhone inte har ”obegränsat” med utrymme såsom datorn har, så får man helt enkelt flytta över bilder till datorn, och radera bilder på telefonen. Telefoner har oxå en tendens att försvinna/gå sönder.
Ibland vill man dock ha lite bilder på mobilen, men då tror jag man ska skapa album som man sedan synkar över till mobilen, tex ”Skidresan 2013” med de 45 bästa bilderna redigerade, färdiga att visas för familj och vänner.

Ett intressant program/app/webtjänst är Mosaic. Den synkar ner alla bilder från LR med redigeringar (endast de senaste 2000 i gratisversionen) till din iPhone/iPad och sen kan man söka fram de bilder man vill visa. Lite överkurs men kanske passar någon.

Senast redigerat 2013-10-06 19:02
  • Medlem
  • ?
  • 2013-10-06 19:44

?Extremt vackert och sakligt svar i tråden. En snygg kontast till iOS7 +++++

Senast redigerat 2013-10-07 09:19
1
Bevaka tråden