Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vad gör Dell och Microsoft innovativa?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Såg på macworlds sida att microsoft och Dell kom före Apple i en fråga om innovativa företag.

Man undrar då vad som gör dessa företag innovativa?

Vad har exempelvis microsoft gjort som är innovativt?

Jag är nyfiken så kom med åsikter på detta

Citat:

Skrevs ursprungligen av draags
Såg på macworlds sida att microsoft och Dell kom före Apple i en fråga om innovativa företag.

Man undrar då vad som gör dessa företag innovativa?

Vad har exempelvis microsoft gjort som är innovativt?

Jag är nyfiken så kom med åsikter på detta

Microsoft kan väl diskuteras om att vara innovativa; Xbox, ett eget OS, MSN osv.

Men Dell vet jag inte alls vad de gör som är innovativt. Hela Dells affärside är väl att dra nytta av andras framgångar. Hitta billiga lösningar för att tillverka kopior på produkter.

Men ingen av dessa ligger i närheten av att leda en industris utveckling så som apple gör.

Men hallo, vad är innovativt med Xbox, MSN och Windows?
Alla ovanstående exempel är inget annat än kopior av andras innovationer.

Dell däremot måste vara innovativa eftersom de är det enda PC-företaget som går bra (vinst). Deras innovationer är inte produkten utan hur de framställer den.

• Oregistrerad
  • 2003-10-02 21:27

Just precis
Dom är innovativa som klarar att gå plus på en död marknad (desktoppeze), att framstå som något att ha trots en minimal R&D budget (men en stor marketing and BI budget)

• Medlem
  • 2003-10-02 23:19

Allvarligt talat, Apple borde vantrivas på den prispallen. Lite som att dela Nobels fredspris med Bush & Blair.

• Medlem
  • 2003-10-03 08:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av orat
Allvarligt talat, Apple borde vantrivas på den prispallen. Lite som att dela Nobels fredspris med Bush & Blair.

Mitt i prick!

• Medlem
  • Österåker
  • 2003-10-03 08:56

*lol* Så träffande!

I like!

Det kan vara uppfriskande och underhållande att läsa trådar/diskussioner som den här.

Men bara ett tag. Sen blir det sorgligt.

Känns det inte rätt löjligt att hålla på och gnälla hela tiden så fort någon säger något gott om pc-världen. Bit ihop och sluta gnäll. Ingen gillar en barnrumpa.

Citat:

Skrevs ursprungligen av nonsens
Det kan vara uppfriskande och underhållande att läsa trådar/diskussioner som den här.

Men bara ett tag. Sen blir det sorgligt.

Känns det inte rätt löjligt att hålla på och gnälla hela tiden så fort någon säger något gott om pc-världen. Bit ihop och sluta gnäll. Ingen gillar en barnrumpa.

Välkommen!

Jag tycker faktiskt frågan är berättigad. Visst gör Dell och Microsoft bra produkter, men inte generellt.
Dells försäljningsmetod kanske är lönsam, mycket t o m, men hur innovativ är den egentligen. Lågprisvaruhus har det funnits i alla tider.

Microsofts mjukvaror är undermåliga, det är de flesta experter överens om. Microsoft har t o m själva medgett att Windows inte byggdes för att vara säkert, vilket de (naturligtvis) ångrar i efterhand.

Microsoft kanske har ett par innovativa funktioner i sina program men de drunknar tyvärr i övriga, icke intuitiva, användarovänliga funktioner. Äter du jordgubbar som vuxit upp ur holken på ett utedass?

Och deras affärsmetoder, jo de måste vara innovativa! För vem skulle annars komma på idén att köpa all konkurrens eller integrera lösningar liknande konkurrenternas, eller ännu värre, endast meddela att "nu ska vi släppa produkt xxx", vilket gör att konkurrenterna lägger ned utvecklingen av liknande produkter för att de inte kan bli lönsamma, bara för att upptäcka att Microsoft produkt bara var vaporware.
Eller Microsofts illa dolda kopierande och illa kopierade funktioner från andra operativsystem med tyngdpunkt på det som vi diskuterar här till 99%?

Du har rätt, de är innovativa!

Sluta vara barnsliga.

I förhållande till sin storlek så är Apple extremt mycket mera innovativa än MS. men, det betyder ju inte att MS aldrig är innovativa.

Var det inte MS som startade lavinen med optiska möss på vilket underlag som helst? Scrollhjul. Komponentutveckling är mycket levande och fungerar på MS-plattformen. OpenDoc bidde ju liksom aldrig något. Dot-net är tufft och läckert. Huvudinvändningen mot det är att det är från MS. Apple lånar bra features från MS, och tvärt om. Historiskt sätt har MS lånar mer än vad Apple har gjort. Allt måste inte vara svart eller vitt.

I Dells fall är det lite svårare att hitta innovationer. Det är snarare i affärsprocesser dom har utmärkt sig. Endast ha direktförsäljning via webben. Jag tycker att den moderna Apple-store faktiskt är lite snodd från gamla dell.com.

• Medlem
  • 2003-10-08 17:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Jag tycker att den moderna Apple-store faktiskt är lite snodd från gamla dell.com.

Klart den är, dom anställde ju folk just därifrån när dom byggde upp Applestore

Dell är väl ett av de minst innovativa företagen om man ser det rent tekniskt. Möjligen kan deras affärside anses vara innovativ, men är väldigt tveksam till det. Dell är ett mycket välskött företag, ett av de få inom PC-hårdvara som går med vinst... men innovativt, nja inte särskilt enligt min mening!

MS är väl ändå ett företag som kommit med en hel del innovationer. Att deras affärsmetoder stinker, att Windows säkerhet är dålig, hindrar ju inte det faktum att de också då och då gör något bra!

Vad har egentligen Apple kommit med för innovationer de senaste åren? Nej, frågan är INTE ställd för att provocera, utan jag kan faktiskt bara komma på OS X, Firewire och Ipod just nu... Men det finns säkert mycket mer...

Nu svarar jag mig själv!!! Började fundera lite på vad MS egentligen har gjort för innovationer, och kunde inte komma på en enda Det finns säkert flera, men det mesta verkar ju vara förbättringar av redan existerande teknologi... dotNET är till exempel en rip-off av Java.... INTE någon innovation.

• Medlem
  • 2003-10-09 00:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av KristerG
Vad har egentligen Apple kommit med för innovationer de senaste åren? Nej, frågan är INTE ställd för att provocera, utan jag kan faktiskt bara komma på OS X, Firewire och Ipod just nu... Men det finns säkert mycket mer...

Allt är ju inte nya uppfinningar, men lite småtufft att introducera godbitar som Gigabit ethernet, wireless LAN m.m. i ett dittills outnyttjat produktsegment, eller 17-tumsskärm på en laptop.

Annar har vi designen som onekligen står ut, både vad gäller mjukvara och hårddito. Dit räknar jag också formulering av idéer som industrin snabbt snyter, t.ex. den digitala hubben. Ok, rätt många av "i"-programmen är lite halvtaskiga (blir bättre för varje iteration, dock), men den samlade strategin omkring dem och hur de ska användas är rätt innovativ. Att bygga en produkt för användande är god industridesign men ovanligt på den här marknaden; att man bara kopplar in en digitalkamera, vilken som helst...

Det finns en elegans i Apples pryttlerier som bara den är unik i datavärlden, iSync, lysande tangenter på powerbooks, man bemödar sig om att bygga en snygg rackserver, pulserande knappar i viloläge etc.

Bryta upp en död marknad för nerladdad musik med iTunes Music Store.
M.m. etc. o.s.v.

För att illustrera skillnaden:
http://www.geekculture.com/joyoftech/joyarchives/495a.html

(edit:språk)

Senast redigerat 2003-10-09 09:29
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-10-09 07:29

iMac är ett lysande exempel på Apples inovativförmåga.Plötsligt skulle allt vara designat,strykjärn och dammsugare.iPhoto är också det ett bra exempel.Förutsatt att du betalt för .mac (i Euoro) så finns det väll inget program som på ett så enkelt och smidigt sätt kan skapa en hemsida?Hur lång tid kan det från att du pluggar in kameran i datorn tills att bilderna ligger ute på nätet?5min?

Microsoft borde få Nobelpris i ekonomi istället.Att sälja så mycket och bli så dominant med en så dålig programvara är en bedrift.

1
Bevaka tråden