Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa kvalité på bilder

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2013-10-19 19:16

Hej.
Jag gör rätt många projekt i Blender med resolution: 1920x 1080 50%.
När jag lägger in bilderna i ett bildspel i exempelvis Graphic Converter - Exportera bildspelet till film så får jag fram en råfilm .mov. När jag spelar denna råfilm så är bilderna klara och perfekta men efter att ha laddat ner bildspelet i Vimeo som ger mig både HD och en Url man klistrar in någonstans. När man klickar på den inklistrade länken så är kvalitén mycket sämre på varje bild i bildspelet. Jag förstår att Vimeo komprimerar råfilmen, men går det att få perfekta bilder trots detta. Någon som vet.
Tack

• Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-10-20 01:16
Ursprungligen av iKalle:

Hej.
Jag gör rätt många projekt i Blender med resolution: 1920x 1080 50%.
När jag lägger in bilderna i ett bildspel i exempelvis Graphic Converter - Exportera bildspelet till film så får jag fram en råfilm .mov. När jag spelar denna råfilm så är bilderna klara och perfekta men efter att ha laddat ner bildspelet i Vimeo som ger mig både HD och en Url man klistrar in någonstans. När man klickar på den inklistrade länken så är kvalitén mycket sämre på varje bild i bildspelet. Jag förstår att Vimeo komprimerar råfilmen, men går det att få perfekta bilder trots detta. Någon som vet.
Tack

Vad syftar du på med 50%? Vad sparar du bildspelet i för format? Har du kokat på Vimeos guide för bästa kvalitet? Har du en länk som man kan prova och se hur det ser ut?

• Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2013-10-20 12:35

reboot81 ursäkta förseningen och tack för att du engagerar dig.
1.
Syftet med 50%. Blender kör med 50% som default. Nyfiken som man är har jag självklart testat både med 50 och 100 massor med gånger där 100 givit det sämsta resultatet.
Enligt Vimeo för att få HD kvalitet kör man animerade projekt i H264+Avi och knuffar upp bitrate från 6000 till 10000.

När jag bara gör en bild då spar jag den i xxxxx.png där Vimeo aldrig blir involverad eftersom Vimeo bara har med filmer att göra.
När jag gjorde mitt bildspel i Graphic Converter så behövde jag en url för att kunna bifoga den in i exempelvis här på forumet. Enda stället som jag känner till som gör url är YouTube och Vimeo. Eftersom jag betalar för Vimeo så använder jag självklart det och det fungerar ju perfekt. Jag har inte hittat någon funktion i GC som ger mig en url. Inte heller i förhandsvisningens bildspel.
Vi vet att det inte går att bifoga en råfil som vore drömmen med perfekt kvalitet.
Så vad är det som saknas för att få samma kvalitet som råfilen, för den kvalitet som syns i Vimeolänken är fruktansvärt dålig.

Tack.

[url="//player.vimeo.com/video/77097820"]

• Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2013-10-20 12:46

I alla andra forum går det galant att bifoga bild och Vimeolänkar utan problem. Här i 99.se går det inte?????????????

Ursprungligen av iKalle:

I alla andra forum går det galant att bifoga bild och Vimeolänkar utan problem. Här i 99.se går det inte?????????????

Det går utmärkt om man gör rätt.
Välj fil att bifoga för att bifoga en fil.
Ange en korrekt fungerande länk till vimeo om du vill länka till vimeo.

http://player.vimeo.com/video/77097820

Ursprungligen av iKalle:

Syftet med 50%. Blender kör med 50% som default. Nyfiken som man är har jag självklart testat både med 50 och 100 massor med gånger där 100 givit det sämsta resultatet.

OK, så du kör med ett fönster som är 50% av skärmstorleken. Sen har du testat att både komprimera om filmen 50 ggr på rad och 100 ggr på rad. När du komprimerade om den 100 ggr blev den dålig.

Så långt är vi med...

---------

Du får ursäkta ironin iKalle, men det du skriver är korvspad som närmar sig gulasch. Det är kanske glasklart för de som jobbar med Blender, men för oss andra som har andra program är det svårt att förstå vad du menar. Vi kan hjälpa till ändå, om vi bara förstår vad som egentligen händer.

Vi kan börja här: du nämner .avi. Jobbar du på en Windows-maskin?

• Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2013-10-20 13:29

Snacka om köttgryta.
1.
Vad står det någon stans. (50-100 ggr på rad) Genom åren. Goddag yxskaft.
2.
( men för oss andra som har andra program) Om du arbetar i andra 3D program så hade du förstått allt jag skriver om. Alla andra 3D program har samma formatalternativ som Blender.
3.
(avi. Jobbar du på en Window-maskin) När kopplades Avi ihop med Window/Mac. I ett macforum som 99.se tar tydligen vissa som självklart att man pratar om Window. Inte jag. Putslustig kan du vara någon annan stans.
Keptang. Jag har aldrig fått några felmeddelanden från några moderatorer i andra forum om att jag gör fel när jag bifogar filer. Varför. Jo dom läggs in som jag gjorde den här gången i 99.se utan bök.

OK. Ja, det fanns ju en liten chans att du skulle kunna ta svaret med jämnmod. Nåja.

Ursprungligen av iKalle:

50% som default av vad?

Vad exakt har du testat många gånger, delvis som "50" och delvis som "100"?

---------

.avi är en gammal "video for Windows" container.

Härlig attityd, Kalle. Här finns några som försöker hjälpa dig. Om de ska stanna kvar så borde du nog fundera på att svara på deras frågor i stället för att racka ner på dem och visa irritation.

Jag har ju tidigare varit föremål för din (totalt felriktade och onödiga) irritation, så jag har ju sett hur du kan reagera. Och man kan väl säga att din metod är inte den bästa om man vill få hjälp på ett forum.

Ursprungligen av iKalle:

...När kopplades Avi ihop med Window...

Eftersom OS X inte har inbyggt stöd för att spela upp AVI (med lite reservation för vad som faktiskt finns i containern), så är det ganska naturligt att folk drar slutsatser åt Windows-hållet när det pratas om att skapa AVI-filer.

Dina andra punkter bemöter jag inte - för jag har inte kunskapen om exportmöjligheterna i Blender. Utan jag rekommenderar dig bara att vara lite mer förstående mot de motfrågor som ställs. Folk ställer inte motfrågor för att jäklas, de ställer motfrågor för att förstå bättre och för att kunna hjälpa bättre.

Senast redigerat 2013-10-20 21:57
1
Bevaka tråden