Tjena,
Jag har en fråga kring ett problem med min dator som jag har på hyrlicens. Det är en MacBook Pro 13''. Skaffade den i januari -12 och fick i somras (2013) helt plötsligt en blå ton över hela skärmen. Det gick att använda den, alla funktioner som vanligt, men skärmen var blå. Det höll i sig i ca 2 veckor, varpå den helt plötsligt ifrån en sekund till en annan blev normalt igen. Jag tänkte inte mer på det, förrän det för ca 3 veckor sedan kom tillbaka. Eftersom jag har en hyreslicens lämnade jag in den dit därifrån jag hyr den såsom en reklamation. Dom återkommer nu till mig och säger att dom kan konstatera att jag behöver en ny display. Skärmen ska ha pajjat eftersom jag har en liten törn på ena kanten som visar att den fått sig en stöt som jag har åsamkat datorn. Eftersom det bara är jag som använder datorn vet jag att jag aldrig tappat eller skadat den, men visst, det sitter ett litet märke i kanten.
Kan det felet verkligen hänga ihop med skärmen? och är det därmed uteslutet att det skett på något annat sätt som härrör till tillverkning eller annat? Och hur kan man behöva byta själva skärmen när det är underdelen som har den _lilla_ skadan. Jag skulle förstå om det var själva skärmen som fått en buckla eller så, men det är det inte. Det skulle också vara begripligt om det var något direkt i själva datorn som pajjat, men det är ju skärmen dom vill byta. Och hur hänger det här ihop med att det kommer o går?
Sen, som lök på laxen, säger dom att jag ska passa på att byta - och betala för, byte av hårddisken då det är något slags smart ide fel på den som dom upptäckte vid någon diagnostik. Ska verkligen jag betala för det när jag har ett licensavtal och hyr..? Och hänger allt detta ihop med en liten buckla som jag själv inte ens minns att jag skapat?
Jag kan verkligen ingenting om datorer men att betala 7500 kr ex moms för detta gör mig skitsur. Jag är varsam med datorn. Någon som vet något om det här...?
Tacksam för svar.
Trevlig kväll!