Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Vänner" som bara ringer när datorn strular?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-10-23 12:03

Vi har säkert alla råkat ut för det. "Vänner" som endast hör av sig för att få support när deras dator krånglar.
Jag har en sådan "vän". Jag var hos honom och installerade om Windows 7 på hans PC för två månader sedan. Närmare 6 timmars oavlönat arbete på en söndag. Nu ringde han igår igen och hade problem igen. Det var 211 detekterade problem med datorn sa han, men han visste inte vilket program som hade sagt så. Han är helt körd på datorer och vet knappt hur man startar upp den.

Men denna gång kommer jag att kräva betalt! Tänker inte offra en halv dag till på något som kommer vara förstört om 2-4 månader igen! Dessutom kommer jag att blocka honom i telefonen nu när den möjligheten finns med iOS7, tack för det Apple!
Men hur mycket tycker ni man ska kräva betalt? Och hur formulerar man bäst budskapet "ring inte mig igen!" på ett sarkastiskt sätt?

Tacksam för förslag.

Säg vänligt men bestämt att du inte har tid och att personen får ringa/kontakta tillverkaren.
Enda personer jag hjälper frivilligt är familjen, det gör jag så gärna.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-23 12:08

100:-/h svart skulle jag ta.

Istället för att fixa de omedelbara problemen varje gång han ringer så kan det vara en idé att försöka lära honom hur han kan lära sig mer om datorn på egen hand. Kanske tipsa om böcker, kurser eller försöka förklara vad det är som händer. Har ni tidigare haft en givande relation så kanske det kan hjälpa er att återuppta den med.

  • Medlem
  • 2013-10-23 12:23

Han ringde igår och frågade om jag kunde komma över på en gång. Men jag sa att jag hade någon form av liv efter arbetet också. Så jag sa att vi kanske kunde kika på det nästa vecka. Mest för att han skulle fatta att det inte är prio 1.
Han är helt novis och även om jag skulle lägga 20 timmar på att förklara så är det nog inte mycket som skulle fastna i skallen på honom i alla fall.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-23 13:29

Hmmm när jag tänker efter. Hur fakturerar jag min bror på ett smidigt sätt många timmar nu

Allvarligt talat familjen hjälper man gärna. Bästa hjälpen är ju helt enkelt att konfiskera deras PC och hjälpa dom inhandla en ny mac så slipper man onödigt arbete i framtiden.

Senast redigerat 2013-10-23 19:18

Jag har tvingat de som ringt mest under alla år att skaffa Mac. Sedan dess har vi inte pratat om datorproblem.
Jag har till och med frågat om de fortfarande använder datorn... jodå allt funkar som de ska är svaret.

1
Bevaka tråden