Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

osx:samba + linux:samba + win xp == struligt

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-10-02 18:36

Har råkat ut för ett lite knepigt problem, tre maskiner en med OSX en med Debian och en med Win XP.
Debian maskinen går som samba server & print server, både OSX och XP kan skriva ut samt har tillgång till den utdelade mappen. Problemet dyker upp när man browsar nätverket. XP maskinen kan se alla de utdelade resurserna (Debian, file + print) (OSX, file) (XP file). Men när man kör "connect to server" på macen så listar den bara XP maskinen & ingen av de två smb resurserna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-02 19:51

Jag fick stänga av krypterade lösenord på min Debian-burk för att få det att funka med OS X. (Eller var det XP som strulade? Minns inte säkert.)

ligger alla i samma workgroup?

har du lagt till att macen får komma åt smb-sharen?

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-10-02 20:23

@johan

Alla maskinerna har samma workgroup, macen kan komma å smb-sharen via smb://server/share

men i Connect to server dialogrutan så finns ingen smb share.

• Medlem
  • Tjörn
  • 2003-10-02 20:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av Narogh
@johan

Alla maskinerna har samma workgroup, macen kan komma å smb-sharen via smb://server/share

men i Connect to server dialogrutan så finns ingen smb share.

ah ok, kan det vara så att den inte announcer det till macens ip? iofs borde den ju kunna hitta den hursomhelst.

liten fundering: vad händer om du kopplar bort pc'n ifrån nätverket?

Citat:

Skrevs ursprungligen av HL
Jag fick stänga av krypterade lösenord på min Debian-burk för att få det att funka med OS X. (Eller var det XP som strulade? Minns inte säkert.)

Om jag förstått din problembeskrivning rätt så har du råkat på ett rätt klassiskt Samba-relaterat problem i XP. För att få Teletubby-OS att fungera med Samba måste man köra ett registerhack så att den inloggningsmetod Samba (och NT4-burkar) använder börjar stödjas. Prova det här:

1. Starta regedit ("Start->Kör...", skriv "regedit").

2. Leta upp egenskapen "RequireSignOrSeal" (Edit->Find, sök på "requiresignorseal").

3. Ändra egenskapens värde från en etta till en nolla.

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-10-02 22:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
ah ok, kan det vara så att den inte announcer det till macens ip? iofs borde den ju kunna hitta den hursomhelst.

liten fundering: vad händer om du kopplar bort pc'n ifrån nätverket?

Om XP maskinen kopplas bort är server listan tom.

Att Xp maskinen syns i listan när den är ikopplad är inte konstigt eftersom den broadcastar sin närvaro på nätverket. frågan är bara hur man får smb servern att visa sig??

• Oregistrerad
  • 2003-10-03 00:43

Har du kollat att nmbd snurrar?

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-10-04 11:20

Nu har jag hittat en trolig orsak till problemet. jag installerade 10.2 på en annan partition, uppdaterade denna till 10.2.6 å hoppla nu fungerar det. Det som skiljer mellan mina två intallationer är säkerhetsuppdateringarna.
Slutsats: Någonting i någon av de tre uppdateringarna eller en kombination mellan dem gör att smb servers inte visas i connect to server dialog rutan.

Förhoppningsvis kommer det att lösa sig nu när Samba 3.0 är släppt.

1
Bevaka tråden