Hej!
Kort story:
Har haft Com Hem hemma i sex år. Haft deras modem (Netgear CG3100) med fyra anslutningar inkl wifi (200/10). Rullat på bra.
Nu har Com Hem sagts upp och vi har fått stadtsnät (fiber upp till 1Gb/s)
Kör med Bahnhof (100/10)
Fiber-modemet som installerades har bara ett uttag för internet (finns dock andra, men är till för telefoni+tv mm.)
Behöver alltså en router...
Jag har en äldre router en Netgear WNR2000 som är säkert 5 år gammal. Det funkar men den är instabil och är en flaskhals trots att jag stängt av allt i den. Inga brandväggar eller andra bandbreddstrypningar. Så fort jag tankar ner nåt så lägger allt annat ner. Går knappt surfa.
Så jag sitter och funderar på en snabb router som har lite tryck i sig.
En Apple AirPort Extreme, nya som kom för ett tag sen. Kan det vara nåt?
Hemma har jag en iPad Mini Wifi 16GB (senaste) En iPhone 5S, en Apple TV3 och en Mac Pro (5.1) september 2010 samt lite annat så som en Sony BluRay med wifi och xbox.
Nån här som har någon erfarenhet om nya AirPort Extreme? Är det nåt att ha? Kanske korkad fråga. Men jag har ingen koll på det här med nätverk. Har förstått att det är "det nya nu" med "höga" routrar för att få så pass bra signal i det trådlösa nätverket.
Jag bor i lägenhet och har inga större (eller hade) problem bra styrka. Men ändå. Om jag ändå ska köpa en ny router så kanske just den här är vad man ska ha? Eller finns det bättre i den prisklassen? (1700sek)
Sen en andra fråga, sett att det går att koppla in en extern hårddisk till USB-ingången. Innebär det att man kan köra den som Time Capsule då eller?
Mkt tacksam för hjälp/svar
Mvh// KWS