Jag har haft en Minecraft-server snurrandes på en MacMini som stod i en garderob, och det rullade på hyfsat så länge det inte var för många av barnens polare inne och spelade samtidigt. Jag misstänker att den begränsande faktorn här var internetuppkopplingens hastighet, och inte så mycket datorns prestanda.
Laddade ner och installerade Bukkit server, för det var ett krav från barnen - det finns en uppsjö av plugins som fungerar som statushöjare för servern. Den var hyfsat enkel att få igång (om man inte är rädd för att använda Terminalen), och jag skötte om den via skärmdelning.
Dock gjorde uppdateringstakten på Minecraft, bukkit och plugin att den numera har somnat in… Det krävdes rätt mycket jobb med att uppdatera servern och leta rätt på fungerande pluginer varje gång det kom ut en uppdatering av Minecraft. Dessutom råkade vi ut för vissa (avlägsna) vänner "griefade" servern, så man blev tvungen till att hitta lösningar för backup och behörigheter, och se till att hålla koll på vilka som var inne. Även sånt finns det en uppsjö av för Bukkit...
Spec:
MacMini (late 2009) med 4 GB RAM och 320 GB HD
Internet via ADSL 24/1 Mbit.