Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad-strul med VPN

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er!

Om det här passar bättre någon annanstans flytta det gärna.

Mitt problem är följande: Jag lyckas inte ansluta till min VPN-server/klient med min iPad.
Det konstiga är att med min iPhone 5S och med hustruns iPhone 5 går det utmärkt över 3G/4G, med samma inställningar som i iPaden.
Jag ansluter med 4G(3G) via ddns-tjänst på telefonerna och det fungerar ypperligt, men iPaden tvärvägrar...

Min uppsättning ser ut så här:
Huawei Router (Tre/LTE) -> Airport Extreme (AC) i bryggat läge -> Synology NAS (vari min VPN-klient bor)

iPaden jag har är Gen 3.
Jag har raderat och lagt in VPN-konfigurationen ett otal gånger, jag har återställt iPaden, ställt in den som ny, jag har gjort om port-forward helt i routern.

Någon som har något bra tips? jag börjar få ont om hår att slita...

/Andreas

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-03 09:17

När du ansluter via telefonerna, är det på samma wi-fi eller har du bara testat via det mobila nätet?
Kontrollera så att porten är rätt öppnad och att det fungerar att få kontakt.
Anslut din iPhone till ditt wi-fi och anslut till VPN-tjänsten.

Ursprungligen av kladda:

När du ansluter via telefonerna, är det på samma wi-fi eller har du bara testat via det mobila nätet?
Kontrollera så att porten är rätt öppnad och att det fungerar att få kontakt.
Anslut din iPhone till ditt wi-fi och anslut till VPN-tjänsten.

Jag får det bara att fungera via 3G/4G och inte via WiFi
I och med att det är via en ddns-tjänst (jag får för mig att det är därför i alla fall) så fungerar det inte via wifi utan jag får skapa en andra VPN-anslutning.
På iPaden fungerar det inte med vare sig wifi eller 3G...

För att vara övertydlig också - jag är mest intresserad av att ha en VPN-anslutning in till min NAS, jag har inget behov av att kunna surfa ut från min NAS via VPN.

Jag har säkert snurrat till det för mig på något sätt...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-04 23:36

Har du behov av VPN? Jag menar räcker det inte med en vanlig SMB-connect? Vad vill du göra på din NAS? Komma åt filer förstås, men vilken sorts filer, i vilket program?
Det borde räcka med bara en port forward....

Ursprungligen av kenjon:

Har du behov av VPN? Jag menar räcker det inte med en vanlig SMB-connect? Vad vill du göra på din NAS? Komma åt filer förstås, men vilken sorts filer, i vilket program?
Det borde räcka med bara en port forward....

Behov och behov
Det är ju alltid skönt med en säker anslutning, framför allt om jag sitter på ett publikt nät. I ärlighetens namn så just när det gäller iPaden så är det mer en principsak att få det att fungera nu eftersom det fungerar felfritt på min iPhone och så även på hustruns iPhone, men det är lögn i h-e att få det att funka på paddan...

Använd Synology-apparna så kan du ansluta med https, den säkerheten räcker fint, kör så själv.

Ursprungligen av keptang:

Använd Synology-apparna så kan du ansluta med https, den säkerheten räcker fint, kör så själv.

Ja det är nog där jag landar för jag har snart inget mer hår att dra av (och skägget vill jag behålla)...
Jag får kanske se mig besegrad av tekniken, även om jag har svårt att svälja det
Nu blev det ju mest en principsak efter ett tag eftersom det fungerar på det ena men inte på det andra, men jag kan väl inte få allt antar jag...

/Andreas

1
Bevaka tråden