Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lite Filmhistoria

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • 2003-10-03 13:10

Sida om film och en del kul bilder.

http://www.fsfl.home.se/backspegel/kronologi7.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-03 13:20

Tackar, det var en bra länk!

Suveränt,tack!

Fenomenalt Pirre!!! Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-04 13:34

Hittade också den här länken om Vinterpalatset vid Norra bantorget i Stockholm. Jag såg "Slaget vid Little Big Horn" där en gång innan barbarerna rev huset, precis som de rivit resten av centrala Stockholm. Bioduken var S-T-O-R! Säkert tio gånger större än dagens biodukar.

  • Avstängd
  • 2003-10-04 13:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Hittade också den här länken om Vinterpalatset vid Norra bantorget i Stockholm. Jag såg "Slaget vid Little Big Horn" där en gång innan barbarerna rev huset, precis som de rivit resten av centrala Stockholm. Bioduken var S-T-O-R! Säkert tio gånger större än dagens biodukar.

Coolt Jag såg:

Så vanns vilda västern

En ding ding ding värld

Jordbävningen snacka om ljudeffekter hela bion skakade.

Det var bio det. Inte dessa TV-salar som finns idag.

i Tomelilla har vi en av Sveriges modernaste biografer med skaplig duk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-04 13:45

Jag kanske blandar ihop den med någon annan film. Här är en länk om hur Cinemiracle, en utveckling av Cinerama, fungerade tekniskt. Ytterligare en intressant länk om vidfilm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-04 13:51

Jepp, jag har nog fel. Det var antagligen den här filmen av John Ford, filmad i Cinerama. Jag är absolut ingen expert, men vidfilmssystemen var delvis kompatibla med varanda, så att man kunde visa en Cineramafilm eller en film gjord i Super Panavision eller Cinemiracle med samma utrustning. Här snackar vi V-I-D-F-I-L-M i gigantiskt format, inte dagens fjuttiga Panavision!

Det bär tilläggas att det var extremt dyrt att producera sådana här filmer, och visningsutrustningen var också dyr. Allt det härdog gradvis bort i och med att folk började köpa små 17-tums svartvita teveapparater...

PÅ 70-talet försvann alla dessa superbiografer och ersattes av dessa små teverum de kallar biografer. Bio VAR bättre förr! Filmerna också.

  • Avstängd
  • 2003-10-04 13:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Jepp, jag har nog fel. Det var antagligen den här filmen av John Ford, filmad i Cinerama. Jag är absolut ingen expert, men vidfilmssystemen var delvis kompatibla med varanda, så att man kunde visa en Cineramafilm eller en film gjord i Super Panavision eller Cinemiracle med samma utrustning. Här snackar vi V-I-D-F-I-L-M i gigantiskt format, inte dagens fjuttiga Panavision!

Det bär tilläggas att det var extremt dyrt att producera sådana här filmer, och visningsutrustningen var också dyr. Allt det härdog gradvis bort i och med att folk började köpa små 17-tums svartvita teveapparater åren 1956-60...

Jepp Så vanns vilda västern på svenska.
När man satt i biosalongen Så sprang bufflarna rätt över en.
En häftig upplevelse.
Men undrar om man skulle se det på samma sätt idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-04 14:03

Nu var jag så liten att jag knappt minns det, dock. När jag började gå på bio hade det mesta redan rivits och försvunnit.

Det enda ställe i Sverige där man fortfarande kan se 70 mm vidfilm så som den ska ses är på Svenska filminstitutet, alltså Filmhuset uppe på Borgvägen vid Gärdet, men få hittar dit numera. Där finns faktiskt en 70 mm-anläggning kvar, och en hyffsat stor skärm.

Det är dock 70 mm Panavision, en teknik som inte kan jämföras med Cinerama eller Cinemiracle med 7-spårs stereo.

Tänka sig en bildyta på 20,1 x 7,9 meter! Men ärligt talat är det bättre med en platt skärm. Det blir lite för jobbigt när man nästan blir överkörd av bilar, hästar och bufflar.

  • Avstängd
  • 2003-10-04 14:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Nu var jag så liten att jag knappt minns det, dock. När jag började gå på bio hade det mesta redan rivits och försvunnit.

Det enda ställe i Sverige där man fortfarande kan se 70 mm vidfilm så som den ska ses är på Svenska filminstitutet, alltså Filmhuset uppe på Borgvägen vid Gärdet, men få hittar dit numera. Där finns faktiskt en 70 mm-anläggning kvar, och en hyffsat stor skärm.

Det är dock 70 mm Panavision, en teknik som inte kan jämföras med Cinerama eller Cinemiracle med 7-spårs stereo.

Tänka sig en bildyta på 20,1 x 7,9 meter! Men ärligt talat är det bättre med en platt skärm. Det blir lite för jobbigt när man nästan blir överkörd av bilar, hästar och bufflar.

Vi får väl hälsa på Celine Dion Hon har en "LCD skärm" i alla fall platt som är 37meter

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-04 15:07

Men väck med alla små pruttbioskärmar! Jag har sett "År 2001 - ett rymdäventyr" (70 mm-film, sexspårsljud) på Filmhusets stora skärm och det var faktiskt helt enormt.

  • Avstängd
  • 2003-10-04 16:12

Hur ofta kan man se storbildsfilm på filmhuset.?

>> mondo om du ofta är där så kanske du känner igen konstverket. ?

http://www.brummerskrog.se/sista.html

Entrén Filmhuset.

  • Avstängd
  • 2003-10-04 16:21

Hittade detta:

Stockholm 2 oktober - 30 november 2003

Vidfilmsformatet CinemaScope, där bilden är mer än dubbelt så bred som hög, introducerades av 20th Century Fox 1953. Tekniken uppfanns redan i slutet av 20-talet av fransmannen Henri Chrétien, och bygger på att en anamorf lins i projektorn ”tänjer” den på filmremsan ”hoptryckta” bilden. Det tidigare standardformatet, det så kallade ”academy ratio” var en nästan kvadratisk bild; med CinemaScope och de andra vidfilmsformaten blev den nästan dubbelt så bred. Varumärket CinemaScope existerade i strikt mening mellan 1953 och 1967, men formatet har levt kvar. Vi firar femtioårsjubiléet med ett antal vidfilmer i ”originalet” CinemaScope, Franscope, Shawscope, AgaScope, etc.

Filmer i denna serie

Sture 2/10 kl. 14.30
Filmhuset 3/10 kl. 19.00
Det ljuva livet (La dolce vita) av Federico Fellini, It/Fr 1960 med Marcello Mastroianni, Anouk Aimée. 180', s.t. Anita Ekberg badar i Fontana di Trevi i klassiker där skvallerjournalist bevakar romerskt nöjesliv tillsammans med fotografen Paparazzo.

Filmhuset 2/10 kl. 19.00
Sture 4/10 kl. 14.30
Öster om Eden (East of Eden) av Elia Kazan, USA 1955 med Julie Harris, Burl Ives. 116', s.t. James Dean debuterar i filmatiseringen av Steinbecks roman om bröderna som slåss om sin fars kärlek.

Filmhuset 5/10 kl. 21.00
Sture 9/10 kl. 16.50
Lola av Jacques Demy, Fr/It 1961 med Anouk Aimée. 87', s.t. Lysande långfilmsdebut där kabarésångerska träffar amerikansk flottist i Demys barndomsstad Nantes.

Sture 7/10 kl. 16.30
Filmhuset 16/10 kl. 19.00
The Bloody Fists (Dang kou tan) av See Yuen Ng, HK 1972 med Chen Sing. 100', eng dialog, u.t. Kampsport i Shawscope, koreograferad av Yuen Wo Ping (Matrix och Crouching Tiger, Hidden Dragon).

Sture 13/10 kl. 14.30
Filmhuset 18/10 kl. 21.20
Jailhouse Rock av Richard Thorpe, USA 1957 med Elvis Presley, Judy Tyler, Mickey Shaughnessy. 96, s.t. Sångare dömd för krogdråp blir trumpen rockstjärna i MGM-produktion med osannolikt titelnummer.

Filmhuset 15/10 kl. 19.00
Sture 19/10 kl. 16.30
Terror i Tokyo (House of Bamboo) av Samuel Fuller, USA 1955 med Robert Ryan, Robert Stack, Sessue Hayakawa. 101', s.t. Amerikansk militär och japansk polis infiltrerar krigsveteraners brottssyndikat.

Sture 17/10 kl. 14.30
Filmhuset 23/10 kl. 19.00
En världsomsegling under haven (20,000 Leagues Under the Sea) av Richard Fleischer, USA 1954 med Kirk Douglas. 127', s.t. Berömd Jules Verne-filmatisering med James Mason som kapten Nemo.

Sture 20/10 kl. 14.30
Filmhuset 22/10 kl. 21.00
Silkesstrumpan (Silk Stockings) av Rouben Mamoulian, USA 1956 med Fred Astaire, Cyd Charisse. 114', s.t. Peter Lorre framför Sweet Siberia i briljant musikalversion av Ninotchka.

Sture 20/10 kl. 16.40
Filmhuset 24/10 kl. 21.00
Mysteriet Picasso (Le mystère Picasso) av Henri-Georges Clouzot, Fr 1956. 78', s.t. Från svartvitt och normalbild till färg och CinemaScope i fascinerande dokumentär om Picassos arbetsmetod.

Filmhuset 25/10 kl. 21.00
Sture 29/10 kl. 14.30
En djungelsaga, Sv 1957 av Arne Sucksdorff. 88'. Leopardjakt, färg, AgaScope och Ravi Shankar. Uppehåll i myrlandet av Jan Troell, Sv 1965 med Max von Sydow, Allan Edwall. 30'. Efter Eyvind Johnson.

Filmhuset 2/11 kl. 19.00
Sture 6/11 kl. 14.30
Anne Franks dagbok (The Diary of Anne Frank) av George Stevens, USA 1959 med Millie Perkins, Shelley Winters, Joseph Schildkraut. 170', s.t. Oscarbelönat scope-foto av William C Mellor i omsorgsfull filmatisering av Broadwaypjäs byggd på dagbokstexten.

Sture 3/11 kl. 14.30
Filmhuset 8/11 kl. 19.00
En stjärna föds (A Star Is Born) av George Cukor, USA 1954 med Judy Garland, Charles Bickford. 175', s.t. James Mason oförglömlig som den alkoholiserade aktören Norman Maine, som raglar in på scenen när frun får sin första Oscar.

Sture 5/11 kl. 14.30
Filmhuset 16/11 kl. 21.20
Åh, en så'n karl! (Will Success Spoil Rock Hunter?) av Frank Tashlin, USA 1957 med Jayne Mansfield, Tony Randall. 94, s.t. Satir om reklam, tv, sex och 50-talsmoral, av en av Godards favoritregissörer.

Sture 10/11 kl. 16.55
Filmhuset 12/11 kl. 21.10
Frihetens vindar (Fényes szelek) av Miklós Jancsó, Ung 1969 med Lajos Balázsowitz, Andrea Drahota. 80', s.t. Svindlande åkningar i revolutionsstudie där universitetsstudenter utmanar elever på klosterskola 1947

Filmhuset 14/11 kl. 19.00
Sture 18/11 kl. 14.30
Föraktet (Le mépris) av Jean-Luc Godard, Fr/It 1963 med Brigitte Bardot. 102', e.t. "CinemaScope lämpar sig bara för ormar och begravningar" säger Fritz Lang, som sålt sig till obildad producent utan smak.

Sture 17/11 kl. 16.50
Filmhuset 19/11 kl. 21.00
Mannen från Tokyo (Tokyo nagaremono) av Seijun Suzuki, Jap 1967 med Tetsuya Watari, Chieko Matsubara, Hideaki Natani. 83', s.t. Bisarr genrehybrid där hårdföra gangstrar brister ut i sång.

Sture 21/11 kl. 14.30
Filmhuset 30/11 kl. 19.00
Sanningens ögonblick(Il momento della verità) av Francesco Rosi, It/Sp 1964 med Miguel Mateo Miguelín. 107', s.t. Ung pojke blir matador i tjurfäktningsklassiker med berömt foto av Gianni Di Venanzo.

Sture 24/11 kl. 14.30
Filmhuset 28/11 kl. 21.00
Ung rebell (Rebel Without a Cause) av Nicholas Ray, USA 1955 med James Dean, Natalie Wood, Sal Mineo, Dennis Hopper. 111', s.t. Dean frustrerad tonåring i klassiskt generationsmotsättningsdrama.

Filmhuset 25/11 kl. 19.00
Äventyraren från Aragonien (That Lady) av Terence Young, USA 1955 med Olivia de Havilland. 100', u.t. Intriger vid spanska hovet i en av de få bevarade filmerna med det ursprungliga scope-formatet 1:2,55.

Sture 26/11 kl. 14.30
Filmhuset 29/11 kl. 19.00
Den yttersta domen - livsdramat Andrej Rubljov (Andrej Rubljov) av Andrej Tarkovskij, Sov 1966/71 med Anatolij Solonitsyn. 180', s.t. Häpnadsväckande scope-panoreringar över ikoner i mästerverk om målare som slutar tala.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-04 16:24

Jag har sett några av de där filmerna. Den här formuleringen är fel:

"Anita Ekberg badar i Fontana di Trevi i klassiker där skvallerjournalist bevakar romerskt nöjesliv tillsammans med fotografen Paparazzo."

"Paparazzo" betyder bara "skvallerfotograf" på italienska. Marcello Mastroiannis kompis i filmen är paparazzo medan Marcello själv är skvallerjournalist. Det ljuva livet (La dolce vita) är f ö en av världens bästa filmer. Har sett den fyra gånger.

  • Avstängd
  • 2003-10-04 16:25

Cinemascope 50 år även i Malmö och Göteborg.:

http://www.sfi.se/

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Hittade också den här länken om Vinterpalatset vid Norra bantorget i Stockholm. Jag såg "Slaget vid Little Big Horn" där en gång innan barbarerna rev huset, precis som de rivit resten av centrala Stockholm. Bioduken var S-T-O-R! Säkert tio gånger större än dagens biodukar.

Det är min pappa på bilden näst längst ned, Tommy Haglund. *ler stolt*

Han var 27 år när den där bilden togs. Dom hade en praktikant på bion som var lika intresserad av foto som min far, så han och den här praktikanten inredde ett mörkrum på toaletten i maskinrummet och framkallade bilder hela kvällarna medan dom jobbade...

Det var dock några innan jag kom till världen, så jag har inte så många minnen från den bion, även om pappsen jobbade där fram tills dom stängde 1977 (då jag bara var 5 år gammal). Det enda jag minns är korta glimtar från maskinrummet och hur det såg ut. Men tydligen satte det sina spår då jag själv blev maskinist 1986 och jobbade med det till 1995, då jag började jobba med datorer på heltid.

BIO VAR KLART BÄTTRE FÖRR!!
Både att besöka och att arbeta på..

  • Oregistrerad
  • 2003-10-05 23:50

Förlåt en åldring, men på bio visar man film på duk, inte nån slags skärm. Skärp er, slynglar!;)
Lasse

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-06 00:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Paparazzo:

http://www.worldwidewords.org/topicalwords/tw-pap1.htm

Tack, jag ger mig, du har rätt! Det var en bra länk det också.

  • Avstängd
  • 2003-10-06 10:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Soundgeek
Förlåt en åldring, Skärp er, slynglar!;)
Lasse

Skall jag ta åt mig nu:D

/ Pirre 49 eller 23+ som jag brukar säga om någon frågar.

Tackar tackar

Det särskiljande med en biograf torde vara att man sitter i en lokal särskilt avsedd avsedd för att visa rörliga bilder.

Fast det viktiga för upplevelsen är nog att många tillsammans ser och upplever filmen. Typ skrattar samtidigt.

Rekommenderar ett besök på Säters Film och biografmuseum.
Nordens enda i sitt slag. Innan de stänger igen.

På vägen upp från sthlm kan ni stanna till vid Digitala Hus i Smedjebacken, en av Sveriges 6 e-biografer (D-cinema).
:rolleyes:

1
Bevaka tråden