Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan/bör man ladda en kall telefon?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har varit ute o skottat snö, hade nallen i jackans bröstficka vilken helt klart inte höll ngn värme o utetemperaturen var runt -11. Telefonen är nu iskall o batteriet är tomt(var på knappt 30% när jag gick ut).

Jag har liksom fått för mig att det inte är bra att plugga i en dylikt nedkyld telefon med laddare utan att den först fått komma närmare normal rumstemp. Har jag rätt eller yrar jag i nattmössan?

Synpunkter?

Senast redigerat 2014-01-12 17:55

Jag har aldrig bekymrat mig om det. Jag pluggar in den. Iphones har ibland problem med kyla och kan få för sig att de är strömlösa när de är nerkylda. Min stod på 23% och dog helt plötsligt idag. Gick inte att slå på. Satte in den direkt i laddaren när jag kom hem och den gick igång direkt och visade 23% då.

Om elektronikprylar kyls ner så kommer fukten i och på dessa kondensera vid uppvärmning. Det är inte så bra med vatten i dessa så jag skulle vara lite försiktig och låta den värmas upp till rumstemperatur. Nu vet jag inte vilket temperaturområde telefonen ska klara.

Sambons iPhone 5 hade 53% batteri under dagens promenad i -8 grader när den helt plötsligt dog. Efter ett par minuters uppvärming inne i bilen startade hon den igen, och då visade den återigen 53%..... Min 5S klarade sig utan problem.....

Efter att ha pluggat in min nu ngt varmare telefon i laddaren så visade den 30% batterikapacitet, precis innan den slocknade helt visade mätaren 2%, kyla har helt klart en inverkan på elektronik men fukten, kondens, är nog den verkliga boven.

Enligt detta Apple-dokument ligger iOS-enheters acceptabla operationstemperatur på 0(noll) till +35 grader o lagringstemperaturen på -20 till +45 grader

http://support.apple.com/kb/ht2101

... minus 11 finns inte med...i det omfånget(tog mig en stund att komma på rätt ord )

Senast redigerat 2014-01-12 21:32
  • Medlem
  • Lund
  • 2014-01-12 20:48
Ursprungligen av hummel:

Om elektronikprylar kyls ner så kommer fukten i och på dessa kondensera vid uppvärmning. Det är inte så bra med vatten i dessa så jag skulle vara lite försiktig och låta den värmas upp till rumstemperatur. Nu vet jag inte vilket temperaturområde telefonen ska klara.

Egentligen är det fukten i den varma inomhusluften (varm luft innehåller mer vattenånga än kall) som kondenserar på de kalla ytorna i telefonen; när telefonen värmts upp till omgivningens temperatur avdunstar vattnet igen.

Ursprungligen av erro67:

Sambons iPhone 5 hade 53% batteri under dagens promenad i -8 grader när den helt plötsligt dog. Efter ett par minuters uppvärming inne i bilen startade hon den igen, och då visade den återigen 53%..... Min 5S klarade sig utan problem.....

Det är troligen individberoende och inte modell. Jag har haft problem på diverse modeller och råkade ut för det idag också på min 5s

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är troligen individberoende och inte modell. Jag har haft problem på diverse modeller och råkade ut för det idag också på min 5s

Det förstår jag. Jag bara rapporterade om dagens iaktagelse...

Ursprungligen av erro67:

Det förstår jag. Jag bara rapporterade om dagens iaktagelse...

Jag ville bara vara tydlig så att inte någon tror att 5s är immun mot detta. ?

Ursprungligen av bluzol:

Egentligen är det fukten i den varma inomhusluften (varm luft innehåller mer vattenånga än kall) som kondenserar på de kalla ytorna i telefonen; när telefonen värmts upp till omgivningens temperatur avdunstar vattnet igen.

Jag undrar... Du får igång den direkt när du pluggar in den i laddaren utan att vänta på någon uppvärmning

Ursprungligen av bluzol:

Inte helt relaterat, men har man varit ute i fimbulvintern och råkat kyla ner iPhonen (eller annan dyr elektronikpryl) så kan man faktiskt stoppa den i en plastpåse medan man fortfarande är ute i kalluft. Luften man stänger in i påsen kommer att vara knastertorr så då blir det ingen kondens. Påsen ska såklart vara stängd tills innehållet når rumstemp. Men enklaste är såklart att hålla iPhonen varm i stället, fickorna i en skaljacka är t.ex. inget man ska ha mobilen i när det är 25 minus ute.

Äsch, jag använder den i stället. Men när det är under -20 grader ute då gäller det att vara snabb innan fingrarna fryser fast mot metallramen.

Har haft Iphone sedan dag 1 då 3G släpptes i Sverige, har aldrig bekymrat mig om kylan utan använt telefonen när jag går mellan jobbet och hemma. Några exemplar (främst min 4:a) kunde få problem med att behålla batterispänningen i kyla men annars inga som helst problem trots att jag tar in telefonen utan försiktigthetsåtgärder.

Och de få gånger som jag kommit in och telefonen slagit av så har jag stoppat den direkt i laddaren och den har gått igång omedelbart.

Ursprungligen av BlackSmp:

Äsch, jag använder den i stället. Men när det är under -20 grader ute då gäller det att vara snabb innan fingrarna fryser fast mot metallramen.

Har haft Iphone sedan dag 1 då 3G släpptes i Sverige, har aldrig bekymrat mig om kylan utan använt telefonen när jag går mellan jobbet och hemma. Några exemplar (främst min 4:a) kunde få problem med att behålla batterispänningen i kyla men annars inga som helst problem trots att jag tar in telefonen utan försiktigthetsåtgärder.

Och de få gånger som jag kommit in och telefonen slagit av så har jag stoppat den direkt i laddaren och den har gått igång omedelbart.

Det är mindre risk att fingrarna fryser fast om du antingen har iphonevänliga handskar eller fodral :).

Ursprungligen av Mymac4ever:

Det är mindre risk att fingrarna fryser fast om du antingen har iphonevänliga handskar eller fodral :).

? Har provat men de är ofta för klumpiga för att fungera riktigt bra.

1
Bevaka tråden