Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBA 2 gen startar ej (vit skärm)

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-14 23:24

En kompis har en MBA andra generationen.
När han skulle starta ett program studsade ikonen i Dock. Programmet startade inte, ikonen bara studsade vidare. Testade ett program till, samma sak.
Han tvångsavstängde datorn med Powerknappen, långtryck.
Startade upp med powerknappen igen. Det hörs ett startplong, skärmen blir gråvit. Inget mer händer.
Har testat återställning av PRAM och SMC. Testat med start av Alt nedtryckt, med T nedtryckt, samma resultat.
Ska testa med extern monitor och externt tangentbord.
Något annat vi bör testa?

Jag har inte exakt modellbeteckning på datorn, och han kör OSX Mavericks. Ingen uppdatering gjordes i samband med problemet. Backup finns (TimeMachine) men svårt att använda när datorn inte startar...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2014-01-15 00:49
Ursprungligen av kenjon:

En kompis har en MBA andra generationen.
När han skulle starta ett program studsade ikonen i Dock. Programmet startade inte, ikonen bara studsade vidare. Testade ett program till, samma sak.
Han tvångsavstängde datorn med Powerknappen, långtryck.
Startade upp med powerknappen igen. Det hörs ett startplong, skärmen blir gråvit. Inget mer händer.
Har testat återställning av PRAM och SMC. Testat med start av Alt nedtryckt, med T nedtryckt, samma resultat.
Ska testa med extern monitor och externt tangentbord.
Något annat vi bör testa?

Jag har inte exakt modellbeteckning på datorn, och han kör OSX Mavericks. Ingen uppdatering gjordes i samband med problemet. Backup finns (TimeMachine) men svårt att använda när datorn inte startar...

Har datorn haft några tidigare värmeproblem eller konstiga hängningar efter en tids användande ? Hur länge har din kompis kört mavericks 10.9 ?

Har haft en MBA som fick något konstigt kall- lödnings syndrom i den fastlödda minneskretsen tydligen. En kompis som är duktig på elektronik på elektrofysik institutionen på chalmers lyckades få ordning på datorn igen genom lite lödning, gnugg och knep och knåp.Inte samma symptom som du beskriver ovan, den maskinen gick ett tag och hängde sig helt okontrollerat efter ett tags användande och ibland så plingade den igång till en gråvit startbild inte vidare, precis dom du nämner.

Om det var min MBA och jag hade prövat det vanliga stuffet som du nämner ovan funkar inte det så skulle jag öppna den på baksidan och switcha till en ny SSD drive. Kan ju vara den. Finns att köpa på ebay.

Gråvit skärm nämner du, då tänds skärmen upp till gråvitt läge och äpplet lyser baktill ? Du menar inte svart skärm ingen upptändning ?

Du har prövat med alt nertryckt eller tangent C nertryckt, före SSD bytet kan du försöka koppla in en extern källa optisk drive eller starta upp från en original USB sticka.

Jag har ett Apple original USB sticka som levererades med andra generation MBA dvs... late 2010 liggandes någonstans i gömmorna, innehåller väl en snow leopard original för MBA den bootar upp MBA late 2010 enbart. Pröva med USB stickan som följde med hans MBA i originalkartongen .

Senast redigerat 2014-01-15 01:17
  • Medlem
  • 2014-01-15 01:02

Testa tryck ner D efter plinget för att köra Apple Hardware Test. Hjälpte nyligen en tjej vars hårddisk rasat. Hon fick samma fel, AHT gav svaret att hårddisken var kass. En ny installerades och nu funkar maskinen fint igen. Kör ett utökat test på en gång i AHT.

• Medlem
  • 2014-01-16 00:15

@kenjon: Hänt något nytt på denna front? Testat några av tipsen?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-16 21:32

Testat med yttre skärm och med USBanslutet tangentbord, samma resultat. Datorn reagerar inte på någon tangent vid uppstart.
Lutar åt att det är moderkortet...
En sak har vi inte testat, om maskinen går igång utan bild. Ska testa med ScreenSharing.

Jag tycker det låter som om den inte hittar någon startdisk... men då borde en ledsen mac vara på skärmen. Minns inte riktigt hur det såg ut när den interna "disken" pajjade för en jobbet men hur som helst blev det ju moderkortsbyte...

1
Bevaka tråden