Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Argument till ett alias?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-03 23:01

Tjosan!

Jag har ett alias på min Desktop som startar ett program. Jag vill kunna starta programmet med argument, hur gör jag det?

Ja, jag har väldigt nyligen hittat "den rätta vägen"

• Medlem
  • Gävle
  • 2003-10-03 23:06

Om du menar på samma sätt som du gör på en Peze med en Genväg (typ: C:\Prog\prog.exe -console). Så går det inte. Inte om det är ett vanligt Macprogram.
Det finns heller ingen anledning för programen tar inte emot sådant.

Jag tror däremot att man skulle kunna göra det mot ett unix-program. Hur man gör det är en annan fråga...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-03 23:27

Går det inte?! Vafalls!?

Men okej... jag får labba lite med shellscript och se om det går att lura till det den vägen...

Tack iaf!

• Medlem
  • 2003-10-03 23:30

Öppna terminalen skriv sökväg med rättvända slashar---t.ex om programmet ligger på ditt skrivbord: /Users/användare/Desktop./programmet

• Medlem
  • Gävle
  • 2003-10-05 00:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
Öppna terminalen skriv sökväg med rättvända slashar---t.ex om programmet ligger på ditt skrivbord: /Users/användare/Desktop./programmet

Du kan starta ett Mac program(carbon, os9) på det sättet ja.
Men tar den emot eventuella argument du skriver in? Det tror inte jag, men jag kan ha fel..

Jag undrar lite om vilka program det är som kan ta emot argument?

Men frånsett det är det fruktansvärt enkelt att automatisera arbetsuppgifter på Mac med Applescript.

Applescript hos Apple

Forum på 99Mac.com om Applescript (massa bra exempel här)

Om du vill starta ett program så skriver du ett Applescript i ett program som medföljer Mac OS och Mac OS X som heter Manusredigeraren/Script Editor. Ett script kan sedan sparas som en egen applikation vilken kallas för en Applet (mer exempel om detta i Applescript-forumet ovan):

Att starta ett program i Applescript

tell application "Photoshop"
activate
end tell

Starta en applet med argument:

tell application "Send_Email.app"
activate
send_email(nisse@domän.se)
end tell

(Ovanstående förutsätter att i Appleten så finns det en "handler" som heter "send_email".

Säga åt ett program att göra något:

tell application "Internet Explorer"
activate
OpenURL "http://www.99mac.com"
end tell

Bra exempel:
http://www.99mac.com/forum/showthread.php?s=&threadid=25805

Välkommen till den ljusa sidan!

/Ola

Senast redigerat 2003-10-05 21:48
  • Medlem
  • Gävle
  • 2003-10-06 08:48

Underbart Taz, glömde helt bort applescript. Kanske för att jag är riktigt usel på det?

Applescript är fruktansvärt roligt, praktiskt och användbart och jag hoppas fler och fler Mac-användare upptäckter det. Som medel att göra sin arbetsmiljö trevlig på Mac är det ljusår från lösningar på PC-sidan.

/Ola

1
Bevaka tråden