Kan man på nåt sätt tvinga den vanliga bild-appen i iOS att läsa in bilderna på nytt, för att uppdatera befintliga bilder som har förändrats?
Jag hanterar alla mina systemkamera bilder i Lightroom i datorn. Många av dem vill jag även ha i min iPad/iPhone. Jag exporterar dem till en mapp på datorn, och säger sedan åt iTunes att synka bilderna i den mappen. Funkar utmärkt. Varje sub-mapp dyker upp som ett album i bild-appen i padda/telefon.
När jag lägger till nya bilder i mappen så synkas de också över vid nästa synkning. Inga problem.
Men... när jag förändrar en bild i datorn (beskär, bildbehandlar, lägger till GPS-koordinater e.dyl.) så är det ju enkelt att exportera den till mappen, och den skriver då över den befintliga filen. Denna förändrade bild synkas sen över via iTunes. Inga problem. Men sen vägrar bild-appen att visa den förändrade bilden. Den visar fortfarande den gamla bilden.
Jag kan via en annan app verifiera att det faktiskt är den uppdaterade bilden som synkats över. Om jag t.ex. lägger till GPS-koordinater till en befintlig bild som saknar det, så ser jag att den uppdaterade bilden faktiskt har koordinater i iPad, men bild-appen läser inte in den nya bilden, och följaktligen kan jag inte visa den på kartan.
Går det att tvinga bild-appen att läsa in bilderna på nytt? Jag har provat att starta om bild-appen men det hjälper inte. Jag har startat om iPad/iPhone vanligt (dra den röda stäng-av-slidern) men det hjälper inte. Jag har provat att starta om hårt (hålla in home + on/off i 10-15 sekunder) men det hjälper inte. Finns det något annat sätt?