Hej
Jag skulle verkligen uppskatta lite hjälp då mina nätverkskunskaper är minst sagt begränsade. Jag har läst alla foruminlägg jag har kommit över i ämnet, såväl här som på mobilabredband och macworld, och testat ett par olika lösningar utan tillfredställande resultat.
Jag har 4G-bredband som jag kopplat till en dovado tiny. Tillsammans med en Airport Express som enbart fungerar som airplaypunkt har jag haft ett någorlunda tillfredställande nätverk som legat stabilt på ca 30Mbit.
Härom dagen, efter månader av funderande och övervägande, slog jag till på en time capsule med syfte att agera backup-disk till mina datorer samt som extern lagring. I mitt huvud var planen att sätta dovadon i bryggläge och WiFi av och låta TCn agera router och WiFibasstation, men det visade sig att min internetuppkoppling ströps till 10/10. Efter lite googlande provade jag att sätta TCn i bryggläge istället och istället låta dovadon agera router men lägga allt trådlöst via TCn. Tyvärr blev resultatet exakt detsamma.
Det gör mig väldigt misstänksam att den begränsade hastigheten ligger väldigt konsekvent på 10/10. Har jag missat någon inställning någonstans som stryper hastigheten?
Jag har inte gett mig på att konfigurera MACadressutdelning, även om det har varit min ursprungliga plan (är lite osäker på hur jag ska göra med IPnr-utdelning) så allt har gått via DHCP-utdelning. Jag har inte heller kört med portforwarding någonstans, är det där problemet ligger?
Tackar ödmjukast för all hjälp jag kan få!