Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kabel till hårddisk pajar

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena har en mbp mid 2012 som har en egen vilja av självmord, tog ca 9 månader innan den blev seg som fan å sen kom bara en mapp med frågetecken å blinkade vid uppstart. Köpte ny hårddisk ihopp om att d bara va d, men så vare inte. Lämnade in skiten å d visade sig att d va kabeln från hårddisken som hade gett upp. Så den byttes (garanti), sen gick d 3 1/2 månad sen vare samma visa igen och samma problem men nu fick jag betala det själv (1600 kr) tog kanske 2 månader samma sak igen (garanti). Den byttes och funkade bra och nu har det hänt igen, på mindre än ett år har den pajat 4ggr. Och det bästa av allt är att ingen har någon aning om varför detta händer. Jag byter aldrig hårddisk i den så det är inte det. Det måste ju vara nåt annat som gör detta. Syns ingenting på då dom trasiga kablarna. Någon som vad något förslaget vad som kan orsaka detta.?? Börjar bli redigt trött på skiten iaf.

Det orsakas av att kablarna som används suger.

Jo det har jag iofs märkt, men det är spännande att det händer så ofta för mig men i princip aldrig annars för någon annan. Iaf inte någon av alla mina polare som har mac.

Ursprungligen av Snubbeljuice:

Jo det har jag iofs märkt, men det är spännande att det händer så ofta för mig men i princip aldrig annars för någon annan. Iaf inte någon av alla mina polare som har mac.

Här finns några billigare sladdar du kan byta ut med http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p20506...

Tack så mkt för tipset hittills har det ju funkat "bra" med att den går sönder innan garantin på jobbet har gått ut. Men d e bara så jobbigt att den ska vara borta ett par dagar var 2-3:e månad..... Inte för att vara sån men hur är det med "billiga" kablar?? Jag tänker iaf ju dyrare desto bättre? Iaf när det kommer till material ( kolfiber är ju hyffsat mkt bättre än plast i många avseenden, dock inte i alla ) sen så kan man ju inte bara tänka så heller d vet jag ju. Är utbildad bilmekaniker med goda kunskaper inom det. Dock så är jag långt ifrån familjär med datorers insidor. Men har ju sett när kompisen har hjälpt mig byta hårddisk på den och lite så, så vet ju var kabeln sitter men är ju ändå lite rädd att man ska lyckas bryta av nåt när man är där inne å pillar.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2014-02-08 08:51

Om det är en MBP13 så finns det ett känt problem på dessa. Kabeln till hårddisken går även till lite mer grejer, men om du tittar på den så går den vikt över en vass kant ner till där hårddisken sitter. Kabeln är skruvad i denna aluminiumkant. Tyvärr är "frigången" mellan kabel och botten på datorn för liten så när du greppar datorn så klämmer gärna locket mot kabeln och den vassa kanten och till slut så gnags kabeln av, jag har bytt flera sådana på burkar på jobbet.
Ett tips är att när du byter nästa gång, se till att du gör kanten under mindre vass, samt att du försöker lägga något mellan kant och bottenlock (inte på kabeln dock!) så att du ser till att locket inte kan nöta emot kabeln.

Bollman
TACK så mkt för tipset, har sett när polarn har varit i å pillat att den går ner typ 90 grader precis innan hårddisken. Väldigt utsatt område mao. Vad har du använt för kablar då? Apple original eller nåt från eBay??? Tack än en gång om detta skulle kunna förhindra detta

Fast det har iofs varit rätt konstigt dom tidigare gångerna för jag har fått se den gamla kabeln också och den ser helt opåverkad ut, inte det minsta som är skavt eller så på utsidan. Men hur som, skulle det kunna hjälpa ifall man går så att den går mer fritt så att det funkar så är jag mer än nöjd

Ursprungligen av Snubbeljuice:

Fast det har iofs varit rätt konstigt dom tidigare gångerna för jag har fått se den gamla kabeln också och den ser helt opåverkad ut, inte det minsta som är skavt eller så på utsidan. Men hur som, skulle det kunna hjälpa ifall man går så att den går mer fritt så att det funkar så är jag mer än nöjd

Den har nog blivit mosad på insidan

1
Bevaka tråden