Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Hej !
Har hållt på i flera timmar , för att försöka formatera om min macbook genom skivverktyg .
Jag har råkat "radera" bort Macintosh HD , den syns inte längre , så har bara disken Toshiba kvar , när jag försöker partionera den , så står det en text : att skivan kan inte flytttas från skrivbordet eller något liknande .
Har tagit bilder ,så skickar dem gärna eller lägger upp dem för hjälp .
snälla hjälp , blir tokig snart !!
Hoppas att ni kan se bilderna
För när jag stänger av och sätter på min dator igen , så kommer jag direkt till OS X verktyg , där jag går in på skivverktyg , så behöver verkligen hjälp nu :/
Har "raderat" Macintosh HD , och har bara dessa kvar nu , och min dator när jag stänger av och sätter på den igen , så snurrar allt som vanligt och sen kommer jag in till OS X Skivverktygs programmen , så att starta den normalt så att det funkar som vanligt verkar inte fungera längre :/
Men om du installerar om, så förlorar du allt du har på disken. Å andra sidan så har du nog redan förlorat allt när du lyckades radera partitionen. Om du har data på disken som du vill komma åt, så pratar vi om helt andra åtgärder.
Ok, och varför försöker du partitionera? Gör en återställning av OS X från recovery-disken i stället.
Du kan ju inte partitionera den disk som du har bootat/startat från. Skivverktyget körs ju från den disken. Den kan ju inte radera och partitionera sig själv. Om du vill partitionera så måste du boota/starta från en helt annan disk.
När du startar om, välj inte "Disk Utility", utan välj i stället "Reinstall OS X".
Om detta inte fungerar så har du nog lyckats förstöra recovery-partitionen också. I så fall måste du installera från någon annan skiva - en installations-DVD, eller ett USB-minne, eller en extern hårddisk.
det kommer inte upp två diskar utan automatiskt går den in på os x verktygprogram . då trycker jag på att installera om os x , då kommer det fram recovery hd , men när jg trycker på den så är den låst :/
Recovery HD som finns på disk låser möjligheten att partitionera.
Om du lyckas via en annan dator skapa en recovery disk på USB så kommer du inte få detta problem.
det kommer inte upp två diskar utan automatiskt går den in på os x verktygprogram . då trycker jag på att installera om os x , då kommer det fram recovery hd , men när jg trycker på den så är den låst :/