Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hantering av dagskassa

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla, jag undrar hur man enklast och billigast hanterar dagskassor. Jag har blivit kassör i en förening som driver en kiosk där studenter kan köpa godis, dricka, fryst pizza etc. till låga priser och har just börjat få lite grepp på den ekonomiska situationen i föreningen. Grejen är den att vi ungefär två gånger per vecka måste sätta in pengarna från kassan på vårt konto för att inte ha för mycket pengar liggandes i lokalen. Problemet är att posten tar betalt per myntrör man lämnar in och det blir ganska många sådana... Är det någon som vet något om detta och eventuella avtal man kan teckna så att man slipper kostnader som dessa? Är det tex. bättre med bankgiro är postgiro som vi har nu osv.

Tacksam för all hjälp jag kan få
/Gabbe

  • Medlem
  • Skövde
  • 2003-10-04 16:47

Jag har inte råkoll på det men att anlita Falck/Sec/PSAB kommer att bli dyrare om du inte har riktigt bra kontakter.

Alternativet är att kontakta en större affär med kassasystemet "Safeguard". Du vet det där systemet där man kan pluppa i mynt i ett hål. Dessa kassor fylls ofta på på mornar och är i behov av påfyllning på em. Finns snart i alla stora ICA-affärer. Smidigt lösning där pengarna går direkt in i föreningens ICA-konto. Eventuellt skulle du kunna byta rör mot sedlar rakt av.

De gånger man varit inne i små invandrardrivna affärer så har bristen på mynt varit påtaglig, men det kan ju vara slumpen som brabbat mig.

Iom att ni är en studentförening (inom studentkåren?) så bör ni ju ha en egen bank som bjuder (=sponsrar) på dessa avgifter. Kolla upp med kåren.

/MJ

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-04 20:38

Eftersom det är på Posten du lämnar pengarna redan nu kan det vara lämpligt att fråga dem om deras dagskasse avtal, det har faktiskt sådant. Men det kostar givetvis också pengar.

All hantering av pengar kostar mer eller mindre på vilken bank/post du använder.

Sen kan man ju alltid fuska och komma undan billigare, genom att t.ex betala leverantörens faktura direkt i i kassan hos posten, men de måste du ha större summor än lite myntrör för att det skall löna sig.

Om du har 100'000 och vill lämna in de på posten kan det kosta:

115kr med dagskasseavtal (tar 1 dag innan de syns på kontot).
70kr om du väljer att göra en direktinsättning (inne på ditt konto samma natt)
30kr om du betalar en leverantörsfaktura.

Det kan ocks kosta 0kr om du gör "egen insättning" (2 dagar innan de hamnar på kontot) men gör man det regelbundet då brukar posten gnälla om att det det är en dagskassa och vill att du skall ha dagskasseavtal.

Så illa är det.

1
Bevaka tråden