På senare tid har min MacBook Pro börjat sagga rejält. Jag kör Maverics, men det var inte då jag installerade det som problemen började utan för en vecka sedan. Det skedde till synes utan anledning.
Kollar jag med Aktivitetskontroll ser jag att programmet "MDWORKER" tar upp 99% av processorns kraft och den går uppenbarligen inte att stänga av. Efter att ha googlat på fenomenet har jag förstått att det har med indexering för Spotlight att göra. Det står vidare att det kan ta ett antal timmar, men nu har det gått nästan tre hela dygn då MDWORKER blockerat datorn. Då måste det väl vara något fel?
Det som retar mig mest är att det tydligen inte går att slå av och på indikeringen. Spotlight är dessutom ett program som jag tycker är rätt dåligt. (Åtminstone om man jämför med det gamla programmet Watson, som verkligen gjorde ett index över hela hårddisken. Men det var på gamla OS9 tiden). Spotlight verkar t.ex inte indexera FileMaker filer, och eftersom FileMaker är ett program jag använder flitigt så missar man mycket.
Men nu till min fråga: Finns det något tredjepartsprogram som man kan använda för att styra automatiska processer som MDWORKER så jag kan slå av och på dem som jag vill?