Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur snabb maskin kräver OSX egentligen?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-10-05 02:39

Luddig fråga? Ska försöka att förtydliga mig...

Hur snabb maskin tycker ni att jag måste köpa för att verkligen kunna jobba produktivt i OSX med videoredigering, dtp och audio? Jag kommer jobba både med att producera musikvideos (antagligen FCP), musiken till filmerna (logic) samt layouten av allt från affischer till skivomslag (illustrator/photoshop) - lite av varje med andra ord.

Just nu sitter jag fast på en Blå/Vit som tuffar på i 300Mhz & det räcker ärligt talat ingenstans. Jag måste uppgradera, men hur långt?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-10-05 12:01

Om du köper en ny dator (inte begagnad) och trycker in ordentligt med minne så räcker den garanterat. Även en iMac funkar bra (finns inte plats för så mycket minne dock).

Men ju mer pengar du hostar upp, desto trevligare dator får du. Ju snabbare maskin desto snabbare maskin, om du förstår...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kevin Key
En PowerMac G4 på 1 GHz minimum. Helst en dual G4 eller ännu bättre en dual G5 på 2 GHz. Mycket RAM (1 GB iaf.) ska du nog också ha.

Så det är upp till plånboken vilken.

Fy!

osx rullar kanon-fint på min eMac (700Mhz...). sådéså!!

Citat:

Skrevs ursprungligen av sugplopp
Fy!

osx rullar kanon-fint på min eMac (700Mhz...). sådéså!!

Med allt det som han vill göra? För det var faktiskt frågan. Tvivlar inte en sekund på att du klarar av att surfa lunarstorm och chatta icq på din 700.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kevin Key
En PowerMac G4 på 1 GHz minimum. Helst en dual G4 eller ännu bättre en dual G5 på 2 GHz. Mycket RAM (1 GB iaf.) ska du nog också ha.

Så det är upp till plånboken vilken.

Ledsen att behöva protestera, men min plånbok protesterar mer än så och den iMac 800 mhz jag jobbar på räcker gott och väl... Det är bara en fråga om HUR bråttom man har... Det ända jag gjort är att trycka i lite mer minne.
jag upplever inga som helst problem, Apples maskiner är stabila nog för att man skell kunna pressa dem lite, och det är bättre att pressa dem framför att pressa sin ekonomi !
Nej, men allvarligt talat vem vill väl inte ha det nyaste, nyaste... Frågan är snarare är det nödvändigt...
Man får prioritera enligt modellen :
1. Nödvändigt
2. Bra att ha
3. Kul
Min ekonomi tillåter inte utsvävningar som inte ligger inom gränsen "nödvändigt". Visst står det vem som helst fritt att bestämma över sina egna tillgångar, och drömmar är bra, men med lite återhållsamhet och planering så kan det bli en G6'a istället... !

Om man kan rekommendera 1 GHz G4 skulle du ju lika gärna kunna köpa en "slö" G5:a (1,6 GHz) med massor av minne. Skärmen du har nu behåller du.

Problem solved!

• Oregistrerad
  • 2003-10-06 14:57

Blåvit G3 var ju vass på sin tid. Nu är det en annan tid. Jag rekommenderar något vasst. Välj en G5 1,8 - mellanmodell med lagom prisnivå och ett enormt prestandalyft därtill. 1GB i RAM bör vara en lagom nivå. Sedan kan du rita tjocka cirklar kring din G3:a.

• Oregistrerad
  • 2003-10-09 12:21

Tack för tipsen hörrni.. Som tidigare talalare, så ligger min ekonomi, knappt, innanför nödvändigt kategorin.

Jag hade hoppats på att klara mig med en ~667Mhz G4 eller så då dom börjar bli relativt billiga. Jag vet ju att så pass snabba maskiner fungerar bara bra i OS9, men, ärligt talat, så är ju OS9 en död plattform och ska jag ändå köpa nytt så vill man ju hänga med i svängarna.

Det blir att spara pengar med andra ord. Tack ska ni ha.

1
Bevaka tråden