Du menar som shit+delete i Windows, typ? Inte i OS X.
Däremot är det inte så farligt som det verkar.. alltid nyttigt att lära sig något nytt!:
Öppna Terminal-appen (command+mellanslag, skriv sedan term och enter). Per default är du i rätt mapp (din användar-mapp). Skriv sedan "ls" (allt inom citattecken skall skrivas utan citattecken).
Nu får du upp en lista på de mappar som finns i den mappen där du är.
skriv "cd mappensnamn" och tryck sedan enter ifall du vill gå till en undermapp. I detta exempel ligger mappen i Filmer.
I detta exempel skriver jag ls igen för att se att den mappen jag ska ta bort, "testmapp", faktiskt ligger där.
När du väl hittat mappen du ska ta bort, skriv "rm -r mappnamnet" och tryck på enter. I bild-exemplet nedan har jag ej tryckt på enter, ännu. När jag trycker på enter försvinner mappen utan att flyttas till papperskorgen.
Detsamma gäller för filer, men då skriver du bara "rm filnamnet.filtypen"
I exemplet använder jag tabb för att slippa skriva ut namnet på det jag söker. Det är därför det är ett snedstreck i slutet av "Movies". Skulle jag skriva ut namnet helt skulle jag inte behöva använda snedstrecket.
Lycka till!!
Och, för att gå bakåt ett steg när du navigerar mellan mappar kan du använda "cd .." <-- användbart tips
Bild-exempel:
https://imagizer.imageshack.us/v2/926x547q90/19/n2fu.png