Forumet har ju många kunniga läsare; kanske kan någon av er lösa (eller bara förklara) detta:
Efter att ha köpt en "styrbar elektronikpryl" och laddat ner senaste gratisversionen av tillverkarens iPhone-app för kontrollen fanns möjlighet att köpa till en "in buy"-app med utökade funktioner. Detta funkade helt OK för mig från min iPhone, med debitering via kort och besked/kvitto via mail. Men denna 'utökade app' kan ju inte köpas direkt på AppStore, bara som "in app"-köp från en rätt inställd enhet/användare i AppStore.
Vi har också ett "familje-abonnemang" på "@me.com". Men hur gör jag då för att köpa denna "in-app" till en annan iPhone (min gamla), som nu har registrerats om av en familjemedlem, med eget ID på Apple men UTAN ett registrerat kreditkort…??? Utan kort, inget köp.
Jag har försökt att tillfälligt lägga in mitt kort i denna telefon för att på nytt göra ett köp enligt ovan, men detta finns det spärrar mot. Likaså att använda andra kort på denna, för min Apple-ID "okända", enhet. (Olika typer av meddelanden eller felmeddelanden dyker upp i telefonen, men slutresultatet är till sist att köpet inte går igenom.) Jag har nu gett upp försöken, för att inte riskera att bankerna spärrar korten pga misstankar om "bedrägeriförsök".
Tillverkaren kan bara nås genom en "överprogrammerad" hemsida, varifrån ett mail-svar till sist kommer från en fransk firma. Tyvärr är deras engelska språkkunskaper betydligt sämre än de tekniska kunskaperna, och det enda de gör är att hänvisa mig till AppStore Priset för appen är en struntsumma och jag har erbjudit mig att betala via PayPal eller genom att köpa en annan app, men får ingen respons på sådana förslag till enkel lösning. Jag börjar nu surna till på vad som verkar vara ngn sorts tankelucka (eller bugg) i köp-systemet och på tillverkarens totala brist på kundsupport och serviceanda.
Så, hur gör jag…??? Finns en enkel förklaring till vad som "går snett"? Finns mitt "in app"-köp säkrat eller kopierat i iTunes? Kan jag radera detta "in app"-köp? Måste jag radera allt i den gamla telefonen och reg:a om den på mig, göra om köpet och sedan på ngt sätt byta tillbaka registreringen? Kan jag på ngt sätt flytta min ärligen inköpta app till den andra telefonen? Dubblera den? På nytt köpa och skänka bort den, tex med ett Apple-presentkort, trots att det är en "in app"-app?
Tacksam för förslag på den enklaste lösningen!