- Nifo
- Medlem ●
Hej!
Har glatt införskaffat en Apple TV. Senaste uppdateringen på den. Märker att jag, när jag ska strömma exvis film från någon playtjänst, att bilden på TVn fryser för att sedan fortsätta (med hopp i tiden). På min Macbook Pro (15" mid-2012) -skärm så flyter det på som vanligt. Detta är ju väldigt irriterande och streamtjänster blir därav oanvändbara tillsammans med AirPlay
Dock lär det väl finnas bot? Har nollat Apple TV'n och även uppdaterat som sagt. Har internet från Comhem med lite äldre router från dem, och vidare till en AirPort Express (inte den nyare som klarar senast standarden).
Det lustiga är att filmer osv som finns lokalt på datorn strömmas fint genom Beamer - så jag klurar på om det är bandbredden som strular. Vi har bara 10mbit hem här... Men det BORDE väl inte strula? Jag menar...det hackar ju inte på datorn, vare sig när jag kör med eller utan Airplay påslaget, utan det är just bilden på TVn som fryser och som sen hoppar fram "missad tid".
I vissa fall slungas jag ut till gränssnittet i ATV'n igen. Surt...
Tips emottages tacksamt.
Gissar att ATV'n (3?) kör wlan?
Testa att koppla den med kabel.
Är APE inkopplad med kabel eller som repeater?
10Mbit internet borde räcka för playtjänster så det låter ju som att wlanet inte håller måttet.
Har du mycket grannar med egna nät?
Hej!
Vi har Comhem just nu (kommer bytas till telia i nytt boende, då det "ingår" där). Därifrån har vi deras gamla router, vad den nu heter...och en har inte wifi (säger en del) utan den är då kopplad till AirPorten, som är har den äldre standarden - och som vi ansluter både dator, Apple Tv, våra mobiler osv till. Inget annat tar upp bredbandet när jag testat att streama via airplay. Hur det är med grannarna vet jag inte, borde väl gå att kolla med något program, kanske. Har för mig att jag gjorde detta för ett tag sedan och då verkade allt "frid och fröjd". Dock läste jag på någon sida att man kan ge prioritet på sin router till ex Apple TV - men Airport har inte den funktionen och routern från Comhem är ej så värst konfigurerbar, inte ens när jag låst upp inställningar.
Blir smått tokig på detta. Kan bara se filmer som ligger lokalt via Beamer... Allt annat som omfattar att streama och visa via Airplay är KÖRT känns det som. Bilden stannar, och återupptas några sekunder senare (sekunder jag missar, alltså). Så håller det på. Känns inte alls bra. Tror det är Comhem-routern som strular...inte hänger med, eller nåt annat...
Men jag vet inte...
Hej!
Har glatt införskaffat en Apple TV. Senaste uppdateringen på den. Märker att jag, när jag ska strömma exvis film från någon playtjänst, att bilden på TVn fryser för att sedan fortsätta (med hopp i tiden). På min Macbook Pro (15" mid-2012) -skärm så flyter det på som vanligt. Detta är ju väldigt irriterande och streamtjänster blir därav oanvändbara tillsammans med AirPlay
Dock lär det väl finnas bot? Har nollat Apple TV'n och även uppdaterat som sagt. Har internet från Comhem med lite äldre router från dem, och vidare till en AirPort Express (inte den nyare som klarar senast standarden).
Det lustiga är att filmer osv som finns lokalt på datorn strömmas fint genom Beamer - så jag klurar på om det är bandbredden som strular. Vi har bara 10mbit hem här... Men det BORDE väl inte strula? Jag menar...det hackar ju inte på datorn, vare sig när jag kör med eller utan Airplay påslaget, utan det är just bilden på TVn som fryser och som sen hoppar fram "missad tid".
I vissa fall slungas jag ut till gränssnittet i ATV'n igen. Surt...
Tips emottages tacksamt.
Alltså om jag förstår dig rätt routern är inte trådlös utan du har kopplat Expressen med kabel till routern. Ifall routern är trådlös, koppla ur expressen. Allternativt begränsa nätverket till den högsta standard den minsta prylen klarar.
Mao om den klarar 802.11n se till att allt kör då på n och blanda inte olika.
Men vad jag hört via bekanta så är det ett vanligt problem med Airport Express ifall man blandar den med t.ex. en Airport Extreme att Air Play börjar strula.
Tyvärr så är inte routern trådlös - därav att det är kopplat som det äro. Väggen->Routern->Airport . Blir nog iofs ändring på det i samband med en flytt då vi troligen får Telias trådlösa router. Hade dock varit gott att få det att funka även innan flytten, och inte bara vara begränsad till att använda Beamer, vilket begränsar användningsområdet en hel del. Så någon Airport på Airport är det inte frågan om i detta fall. Kör den airporten på "normal standard" vad jag vet, inga konstigheter.
Hej! Får återkomma med de uppgifterna då jag inte kan kolla det nu.
Dock funkar det hur bra som helst att köra airplay från min flickväns iPhone vilken i sig är ansluten till exakt samma nätverk över wifi - precis som min Macbook Pro. Kan brandväggen störa? Något annat... Har Mavericks problem med nåt? =P
Är det från datorn du streamar play-kanaler alltså? Då antar jag att det är via skärmdubblering eller Airplay-skärm. Den metoden är inte lämplig för video, eftersom hela skärmbilden kodas och skickas över nätverket. Beamer och Airplay via iTunes skickar bara själva videoströmmen, vilket är betydligt mer effektivt.
Lösningen på ditt problem är alltså att köra Airplay från en iOS-enhet, vilket ju verkar funka bra även hos dig.
Jag missade att det var streamat från datorn.
Precis som Vassius säger fungerar airplay mirroring dåligt med video, särskilt över wlan.
Det fungerar ganska bra med kabel hela vägen, men inte perfekt då heller.
Det ska gå bra om man har ett grafikkort som kan hårdvaru accelerera h.264 kodningen.
Det är detta alla iOS enheter med Airplay har, men lite äldre dator kan det vara dåligt med den biten. Alternativt om man använder någon app som inte utnyttjar detta. Material som är färdigt komprimerad med h.264 ska gå bra att spela upp via t.ex. itunes.
Datorn jag sitter med är en MBP 15" från mid-2012, dvs med i7. Maxad med 16Gb minne.
Airporten är den versionen (vet ej modellnr) innan den "nyare" standarden som kom för, kan det vara 2 år sedan?
Ska kika när möjlighet finns om det står något på själva Airporten.
Men jag finner detta väldigt lustigt; för om jag inte har en iOS-enhet såsom en platta eller telefon från Apple - så kan jag alltså inte med belåtenhet streama via airplay? Det känns nästan för dåligt för att vara sant. Jag har ju inga dåliga speccar - den enda haken är väl att vi just nu bara har 10mbit hem, men inte ens det är ju ett problem när jag kollar direkt på datorn.
Ska se om jag kan kika på CPU hanteringen när problemet uppkommer nästa gång. Vilket det gör, då det uppkommer varje gång. Antingen så fryser bilden, och kommer igång efter kanske 10 sekunder (obuffrat så man missar det däremellan), eller så fryser det + att man åker ur Apple TV med meddelandet på datorn att det inte går att ansluta till Apple TV.
Har gjort en fabriks-reset och då uppdaterades även Airporten (kom den uppdateringen nyss, då jag även uppdaterade precis när jag köpte för ca en vecka sedan??). Vi får se om det blivit någon skillnad. Även återställt ComHem-routern + dragit ur AirPorten så den fick starta om igen. Vad mer kan jag göra? För det är väl inte troligt någonstans att det skulle vara själva airporten som strular?
iTunes har jag inte ens testat emot ännu. Det är väl rätt begränsat och oanvändbart till det som jag vill använda airplay till, dvs visa material via stream från playtjänster till apple-tvn upp på min tv? Är inte så insatt på den biten tyvärr.
Jättetacksam för att ni försöker hjälpa mig i detta!
Men jag finner detta väldigt lustigt; för om jag inte har en iOS-enhet såsom en platta eller telefon från Apple - så kan jag alltså inte med belåtenhet streama via airplay? Det känns nästan för dåligt för att vara sant. Jag har ju inga dåliga speccar - den enda haken är väl att vi just nu bara har 10mbit hem, men inte ens det är ju ett problem när jag kollar direkt på datorn.
Så är det tyvärr. Det beror helt enkelt på att Apple inte har implementerat den funktionen på samma sätt i OS X (ännu). Jag tror det kommer så småningom, men jag vet inte varför det dröjer.
Det är ingen idé att du felsöker hårdvara och nätverk. Det kommer troligtvis inte att bli (mycket) bättre. Hårdvarukodning av h.264 hjälper förstås, men det kommer ändå inte att flyta på till 100 procent. Jag har en MBPr 2013 med dedikerat grafikkort, och inte ens den klarar av att leverera önskvärd kvalitet via Airplay-spegling. Det går att titta på (till skillnad från med min gamla MBP 13" 2011), men det blir märkbart lägre framerate och kvalitet än originalfilmen. Det är helt enkelt tekniken med spegling som inte duger.
Datorn jag sitter med är en MBP 15" från mid-2012, dvs med i7. Maxad med 16Gb minne.
Airporten är den versionen (vet ej modellnr) innan den "nyare" standarden som kom för, kan det vara 2 år sedan?
Ska kika när möjlighet finns om det står något på själva Airporten.
Ska se om jag kan kika på CPU hanteringen när problemet uppkommer nästa gång. Vilket det gör, då det uppkommer varje gång. Antingen så fryser bilden, och kommer igång efter kanske 10 sekunder (obuffrat så man missar det däremellan), eller så fryser det + att man åker ur Apple TV med meddelandet på datorn att det inte går att ansluta till Apple TV.
Har gjort en fabriks-reset och då uppdaterades även Airporten (kom den uppdateringen nyss, då jag även uppdaterade precis när jag köpte för ca en vecka sedan??). Vi får se om det blivit någon skillnad. Även återställt ComHem-routern + dragit ur AirPorten så den fick starta om igen. Vad mer kan jag göra? För det är väl inte troligt någonstans att det skulle vara själva airporten som strular?
iTunes har jag inte ens testat emot ännu. Det är väl rätt begränsat och oanvändbart till det som jag vill använda airplay till, dvs visa material via stream från playtjänster till apple-tvn upp på min tv? Är inte så insatt på den biten tyvärr.
Jättetacksam för att ni försöker hjälpa mig i detta!
Om allt fungerar som det ska så ska det inte synnas något märkvärdigt på CPU användningen. Synns det där så hittar vi problemet, men jag vet inte hur vi ska fixa det.
Provade nu även att skala ner Airplay-skärmen (TV'n) till 720p. Samma sak.
Inte provat att kolla CPU belastningen ännu. Men...är det vanligt, och vad skulle "felet" vara i så fall?
Hittade en stor tråd om detta på Apples forum. Jag är nog långt ifrån den enda med detta problem.
Frågan är om det kommer bli bättre när vi går till 100mbit hem (dock med wifi) - eller om problemet ligger annanstädes?
Så är det tyvärr. Det beror helt enkelt på att Apple inte har implementerat den funktionen på samma sätt i OS X (ännu). Jag tror det kommer så småningom, men jag vet inte varför det dröjer.
Det är ingen idé att du felsöker hårdvara och nätverk. Det kommer troligtvis inte att bli (mycket) bättre. Hårdvarukodning av h.264 hjälper förstås, men det kommer ändå inte att flyta på till 100 procent. Jag har en MBPr 2013 med dedikerat grafikkort, och inte ens den klarar av att leverera önskvärd kvalitet via Airplay-spegling. Det går att titta på (till skillnad från med min gamla MBP 13" 2011), men det blir märkbart lägre framerate och kvalitet än originalfilmen. Det är helt enkelt tekniken med spegling som inte duger.
Jag har ju dedikerat kort med - men är mycket osäker på om detta ens kickar in när man kör Airplay. Det tror jag faktiskt inte. Det kan man väl se i aktivitetshanteraren om man har slagit på det fältet? Rätta mig om jag har fel där.
När du säger att du har lägre framerate och så....har du även hela frysningar av bilden + ibland även blir utskickad ifrån Airplay? =/
När du säger att du har lägre framerate och så....har du även hela frysningar av bilden + ibland även blir utskickad ifrån Airplay? =/
Frysningar vet jag inte, jag har inte gjort några omfattande tester. Bara ett snabbt test för att konstatera att det funkade bättre än på min gamla dator, men fortfarande inte bra.
Däremot har jag upplevt att Airplay plötsligt och till synes slumpmässigt slutar funka när jag streamar från telefonen. Det har uppstått nyligen, möjligtvis i samband med en buggig uppdatering.
Snabbare uppkoppling kommer inte att hjälpa, eftersom det funkar när du tittar lokalt på datorn. Möjligtvis kan snabbare (internt) trådlöst nätverk hjälpa mot frysningarna. Ännu bättre, kör trådat till Apple TVn.
Bara att köra både Wifi (till laptopen, mobilen) och sedan sladd från routern till Apple TV'n då, förmodar jag?
Brukar inte vara några problem med "både och" så att säga...? Vad det gäller routern alltså...
Inga problem så länge allt är rätt kopplat. Jag gör så själv här hemma.
Problemet med att köra allt trådlöst är att wifit blir tredubbelt belastat när du kör Airplay med en play-kanal från internet via datorn:
Internet -> Router -> Dator
Dator -> Router
Router -> AppleTV
iOS optimerar det genom att bara skicka en länk till videoströmmen till AppleTVn, vilket gör att videon bara går Router -> AppleTV.
Med Beamer blir det "bara" dubbel kommunikation, dator -> Router, Router -> AppleTV
Om jag har förstått dig rätt så fungerar de två sista bra för dig, vilket kan tyda på att wifit blir överbelastat med det första, utöver de "inbyggda" begränsningarna med Airplay-spegling. En sladd mellan router och AppleTV kan mycket väl hjälpa, eftersom det tar bort ett led av wifi-trafik.
Det ska gå bra om man har ett grafikkort som kan hårdvaru accelerera h.264 kodningen.
Det är detta alla iOS enheter med Airplay har, men lite äldre dator kan det vara dåligt med den biten. Alternativt om man använder någon app som inte utnyttjar detta. Material som är färdigt komprimerad med h.264 ska gå bra att spela upp via t.ex. itunes.
Nej, det är inte så lätt.
Min MBP har stöd för h.264 och det flyter ändå inte till 100% trots kabel både till datorn och ATV.
Kör du mirroring från en iOS-enhet så är det inte heller 100%, särskilt inte i spel.
Airplay och airplay mirroring fungerar inte likadant.
h.264 i mp4 containter via itunes fungerar bra för att det använder airplay, inte airplay mirroring.
Men kör du en h.264 i .mkv med VLC och använder airplay mirroring fungerar det inte perfekt eftersom videoströmmen inte skickas direkt, utan ska spelas upp på datorn, kodas ned till ny videoström och sen skickas till ATV i vad som verkar vara en bitrate som belastar nätverket hårdare dessutom.
Jag har inte testat t ex beamer, men vad jag förstått lyfter den ur h.264 ur .mkv'n och skickar det via airplay, därför fungerar det.
Gissar att om det ligger annat format i en .mkv kan det bli problem även med beamer om datorn inte hinner konvertera i realtid.
Hej och tack för ditt svar.
Jag inser att tekniken som finns för detta må vara betydligt bättre optimerad för iOS-enheter då man kör Airplay istället för Mirroring. Varför det inte går att köra ren Airplay från en Mac är lite av en gåta. Finns det några begränsningar som hindrar?
Hur är det med AirParrot (tror jag det heter). Blir det samma sak som Airplay Mirroring - eller löser den det hela på ett bättre sätt? Det hade ju varit dunder om det kunde flyta som när man kör Beamer med lokala filer. Alltså, att det kan bli lite sämre bild för en stund - det KAN jag leva med. Att det visade materialet fryser och återupptas 10 sekunder in, det funkar tyvärr inte.
Har ni löst detta på annat sätt, utöver att köra ifrån en iOS - enhet?
Inga problem så länge allt är rätt kopplat. Jag gör så själv här hemma.
Problemet med att köra allt trådlöst är att wifit blir tredubbelt belastat när du kör Airplay med en play-kanal från internet via datorn:
Internet -> Router -> Dator
Dator -> Router
Router -> AppleTV
iOS optimerar det genom att bara skicka en länk till videoströmmen till AppleTVn, vilket gör att videon bara går Router -> AppleTV.
Med Beamer blir det "bara" dubbel kommunikation, dator -> Router, Router -> AppleTV
Om jag har förstått dig rätt så fungerar de två sista bra för dig, vilket kan tyda på att wifit blir överbelastat med det första, utöver de "inbyggda" begränsningarna med Airplay-spegling. En sladd mellan router och AppleTV kan mycket väl hjälpa, eftersom det tar bort ett led av wifi-trafik.
Bra förklaring! =D
Provade nu även att skala ner Airplay-skärmen (TV'n) till 720p. Samma sak.
Inte provat att kolla CPU belastningen ännu. Men...är det vanligt, och vad skulle "felet" vara i så fall?
Hittade en stor tråd om detta på Apples forum. Jag är nog långt ifrån den enda med detta problem.
Frågan är om det kommer bli bättre när vi går till 100mbit hem (dock med wifi) - eller om problemet ligger annanstädes?
Jag tror inte detta har något överhuvudtaget att göra med bandbredden.
Nej, det är inte så lätt.
Min MBP har stöd för h.264 och det flyter ändå inte till 100% trots kabel både till datorn och ATV.
Kör du mirroring från en iOS-enhet så är det inte heller 100%, särskilt inte i spel.
Airplay och airplay mirroring fungerar inte likadant.
h.264 i mp4 containter via itunes fungerar bra för att det använder airplay, inte airplay mirroring.
Men kör du en h.264 i .mkv med VLC och använder airplay mirroring fungerar det inte perfekt eftersom videoströmmen inte skickas direkt, utan ska spelas upp på datorn, kodas ned till ny videoström och sen skickas till ATV i vad som verkar vara en bitrate som belastar nätverket hårdare dessutom.
Jag har inte testat t ex beamer, men vad jag förstått lyfter den ur h.264 ur .mkv'n och skickar det via airplay, därför fungerar det.
Gissar att om det ligger annat format i en .mkv kan det bli problem även med beamer om datorn inte hinner konvertera i realtid.
Airplay behöver h.264. Även så Airplay mirroring. Jag förväntar mig att Airplay mirroring ska släpa efter lite, men inte att det ska börja haka upp sig när det fungerar som det ska.
Men ja vad vet jag, kanske AirPlay mirroring skickar ut högre bitrate än vanliga Airplay. Isåfall är det eftergift för att grafikkortet ska hinna koda om bildskärmsbilden till h.264 och skicka ut den som en AirPlay signal.
Hej och tack för ditt svar.
Jag inser att tekniken som finns för detta må vara betydligt bättre optimerad för iOS-enheter då man kör Airplay istället för Mirroring. Varför det inte går att köra ren Airplay från en Mac är lite av en gåta. Finns det några begränsningar som hindrar?
Hur är det med AirParrot (tror jag det heter). Blir det samma sak som Airplay Mirroring - eller löser den det hela på ett bättre sätt? Det hade ju varit dunder om det kunde flyta som när man kör Beamer med lokala filer. Alltså, att det kan bli lite sämre bild för en stund - det KAN jag leva med. Att det visade materialet fryser och återupptas 10 sekunder in, det funkar tyvärr inte.
AirParrot ger gamla macar möjligheten att omkoda bildskärmen till en h.264 ström och skicka ut den via Airplay. AirParrot ska användas med datorer som inte har hårdvaruaccelerat h.264 kodning på grafikkortet. AirParrot använder CPUn för att koda om skärmbilden till h.264. Det blir låga FPS, men funkar för att surfa på TVn, inte för t.ex. titta på ett youtube klipp.
Testa slå av Bluetooth.
http://9to5mac.com/2014/02/05/apple-acknowled...
Testa slå av Bluetooth.
http://9to5mac.com/2014/02/05/apple-acknowled...
Har provat. Ingen skillnad. =/