Hej!
Jag har precis köpt en MacBook Pro 13" Retina. Det är min första Mac någonsin och därför är min okunskap fruktansvärd, kan vara bra för er att veta
Om datorn
Processor: 2.4 GHz Intel Core i5
Minne: 8 GB 1600 Mhz DDR3
Nu till mitt problem. Jag har vid flera tillfällen försökt öppna videofiler i Quicktime Player, helt enkelt genom att dubbelklicka på en videofil på datorn. Jag fick allt som oftast upp en felmeddelande i Quicktime Player som sa att filen, av någon anledning, inte kunde spelas upp. Därför installerade jag VLC och videofilerna kunde nu öppnas. När jag nu löst problemet tänkte jag att jag skulle ta bort Quicktime Player eftersom jag ju inte längre behövde programmet. Jag hade tidigare läst att man, genom att högerklicka på en programikon och sedan välja "visa paketets innehåll" och därefter dra alla filer till papperskorgen, kunde avinstallera program på en Mac. Jag högerklicka därför på Quicktime player-ikonen och gjorde detta. Det visade sig dock, efter att ha tömt papperskorgen (genom att cmd-klicka och välja "säker papperskorgstömning") att Quicktime player fortfarande ligger kvar under "Program", men ikonen ser nu ut som två pappersark som det ligger en linjal, en penna och en pensel på. Om jag dubbelklickar på ikonen händer ingenting.
Jag undrar nu om det finns något sätt att återskapa/reparera Quicktime Player?
Så här ser ikonen numera ut:
Om jag högerklickar på ikonen och väljer "visa paketets innehåll" syns detta:
Om jag dubbelklickar på QuickTime Player, på ikonen ni ser i bilden ovan, får jag upp följande ruta (som öppnas i någonting som kallas "Terminal"):