Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Emoji kritiseras för bristande mångfald

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2014-03-29 21:54
Ursprungligen av hummel:

Angående Sheraton-fallet så kände sig personalen på hotellet kränkta av situationen, helt galet.

Jag vet inte vad sanningen är men det finns alltid fler sidor av en historia...

Sheraton, be om ursäkt om ni har gjort fel! Sheraton, be inte om ursäkt om ni inte har gjort fel!

Ursprungligen av BlackSmp:

Ur artikeln...

Citat:

Filmen ”Raskortet” visar ­varför det är så viktigt att göra upp med hur svarta gestaltas. Om ­inte annat påminner barnen oss om det. På 1940-talet gjorde amerikanska psykologerna Mamie Phipps Clark och Kenneth ­Bancroft Clark ett så kallat dockexperiment.
De lät afroamerikanska barn välja mellan två identiska dockor. Den ena var vit och den ­andra brun. En övervägande majoritet av barnen valde den vita dockan. De ansåg att den ­vita dockan var finare, trots att de svarade att de själva var mer likt den bruna. Barnen hade anammat samhällets negativa syn på svart hudfärg.
År 2008 gjordes ett liknande test i Danmark. Resultat blev samma som på 1940-talet.

Man ska vara försiktig innan man uttalar sig svepande om rasism...
Experimentet ovan har kanske har mer bäring än vad vi tror.
http://fof.se/blogg/susanna-radovic/ar-skonhe...

Människan är inte bara en pappersprodukt av PK-floskler vi är även biologiska varelser med en flera hundratusen-årig historia som vi ständig bär med oss i form av gener. Och även om vissa tror att vi kan göra objektiva val helt frikopplat från vårt biologiska arv är jag personligen inte helt säker på det. Arv OCH miljö.
Om det är strukturellt sitter det troligtvis undermedvetet i våra gener, dvs vi väljer omedvetet utifrån preferenser som historiskt har gynnat oss - hur konstigt det än låter för många så gissar jag att den strukturella rasismen är än mer utbredd på den Afrikanska kontinenten än någonstans i västvärlden. Och det har historiskt varit personer som är väldigt lika oss själva. Det har funnits en trygghet inom gruppen sedan tidernas begynnelse, och att ty sig till den har för den stora massan varit fördelaktigt rent överlevnadsmässigt. Att vi sedan format byar, samhällen, städer och länder under en evolutionärt sett kort period av vår historia har inte haft något större inflytande på vår arvsmassa.
Fundera en kort stund på varför vi pratar olika språk, varför vi har olika dialekter osv. Tipsset är att det INTE var GUD som kom på den idén för att han inte gillade vår skaparkonst.

Nu är detta inget försvarstal - men debatten är i mina ögon SJUKT humanistisk helt utan minsta förståelse för vad en människa i grund och botten är... Dvs en biologisk varelse med en delvis fri vilja. Inte en perfekt pappersprodukt av "rätt" moral.
/

Bevaka tråden