Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VLC kan inte streama bild till ATV från iPad?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2014-03-29 21:54

Var hos föräldrarna och skulle hjälpa dem att lägga in en film på deras iPad Air så de kunde streama den till deras ATV 3. Filen var i .mkv-format och lades till i VLC-appen på paddan. Efter det försökte vi streama filmen till deras ATV. Men endast ljudet dök upp på TVn och det såg ut som att man streamade musik.
Jag provade med min Mini Retina med samma resultat. Provade flera videos med samma resultat. När man väljer ATVn i VLC på paddan så blir den markerad, men videon fortsätter på paddan och flyttas inte över till TVn. Våra iPads har senaste iOS, så även deras ATV 3.
Däremot om man använder skärmdubblering på iPaden så fungerar det alldeles utmärkt. Upptäckte sedan att jag har precis samma problem här hemma.

Vad har jag missat? Är det en bugg i VLC-appen?

Vad jag vet så stödjer inte ATV mkv. Då mkv är, vad jag vet, endast en paketering så kanske det är anledningen till att du endast fick ljudet. Är tanken att vlc konverterar innan ATV tar emot strömmen?

Hur som så rekommenderar jag en annan app till ändamålet.

• Medlem
  • 2014-03-29 22:20

En god teori barbapappa.
Normalt stramar jag allt direkt från min NAS och har därför inte använt VLC på mycket länge. Någon som kan bekräfta att barbapappas teori stämmer?

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-29 22:26

Nej det stämmer inte utan nu testade jag i.o.f.s med Infuse 2 och det går alldeles utmärkt att spela på från iPad till ATV genom AirPlay
Testade Xvid,mkv utan några problem alls. Kan filma om ni vill se att det verkligen går.

• Medlem
  • 2014-03-29 23:08
Ursprungligen av lappen71:

Kan filma om ni vill se att det verkligen går.

Vi tror dig, finns inget att bevisa. Vad fanken kan detta bero på då?

Ursprungligen av Dalle:

Vi tror dig, finns inget att bevisa. Vad fanken kan detta bero på då?

Infuse 2 konverterar väl då till ett format som ATV kan hantera?

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-30 07:46
Ursprungligen av barbapappa_86:

Infuse 2 konverterar väl då till ett format som ATV kan hantera?

Hur skulle en iPad klara av det utan att förbruka batteriet och bli kokhet inom några timmar?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-30 08:39
Ursprungligen av Dalle:

Vad har jag missat? Är det en bugg i VLC-appen?

Saxat från wiki.videolan.org/Documentation:IOS/

Citat:

AirPlay
VLC for iOS does support AirPlay video and audio streaming. To enable audio streaming, just take the AirPlay switch which will automatically appear next to the volume slider as soon as your iOS device discovers an AirPlay capable playback device (an Apple TV, a multi media receiver, etc.). For video playback via AirPlay, it's slightly more difficult due to AirPlay API limitations. Apple does not allow to show an AirPlay button for video playback within an Apple if the app does not use the default media player, which VLC does not for the sake of supporting formats other than H264 / MPEG4. As a work-around, you need to use the AirPlay mirroring featuring available from the multi-tasking bar (shown when double-clicking the physical home button on your iOS device).

Ursprungligen av lappen71:

Hur skulle en iPad klara av det utan att förbruka batteriet och bli kokhet inom några timmar?

Det är en helt annan femma.

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-30 16:12

Ok nu har jag testat några olika filformat och min slutsats är att.
Filer med H264 codec med rätt container såsom mp4,m4v kan spelas upp genom AirPlay utan problem.
Filer med H264 codec men med fel container (filformat) muxas (byter container) om medans man kör AirPlay,muxar kräver inte stor processorkraft om det är under lång tid.
Filer som inte är i H264 codec kan inte spelas upp med AirPlay utan måste skrämdubbleras eftersom transcodas skulle kräva för mycket processorkraft och dra ur batteriet.

Det är alla fall vad jag tror efter att testat flera olika filformat med olika container.
Rätt codec=AirPlay
Fel codec=Skärmdubblering

Ursprungligen av Dalle:

...Filen var i .mkv-format...

MKV är bara en container, som kan innehålla video- och ljud-filer kodade på olika sätt. Det intressanta är vilket format den faktiska videofilen har.

1
Bevaka tråden