Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Radera ett admin konto?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2014-04-04 07:30

Hej alla glada

Köpte en begagnad MacBook Pro där det finns ett befintligt Admin konto.

Det jag kämpar med nu är hur jag ska ta bort detta kontot som jag inte har lösenord till. Alltså Administratörs lösenord

Jag lyckades med att installera ett Admin konto till via terminals och varje gång dator sätt igång får jag välja vilken användare ska loggas in.

Är det nån som känner till ur man kan radera bort detta?

Please Help

Det enda vettiga, är att blåsa hela datorn och göra en ny ren installation. Då får du en dator som om den vore ny.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-04-04 08:10
Ursprungligen av dvalfrid:

Det enda vettiga, är att blåsa hela datorn och göra en ny ren installation. Då får du en dator som om den vore ny.

Helt rätt. Och dessutom så har du ingen aning om vad som är installerat på den begagnade datorn. Trots vad en försäljare påstår. Det här jobbet är att betrakta som gratis. Nu. När du sedan har använt datorn ett tag och det börjar strula är det inte lika gratis längre.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2014-04-04 10:23
Ursprungligen av dvalfrid:

Det enda vettiga, är att blåsa hela datorn och göra en ny ren installation. Då får du en dator som om den vore ny.

Ok, det jag gjorde tidigare var att starta om dator och höll alt tills jag fick en återställnings alternativ " installera operativ...osv" där dator kopplade upp sig och körde om installation utan skiva
Likväl kom gamla konton tillbaka.

Gör jag det på rätt sätt?
Har ni möjlighet att ge mig kvick guide..
OBS: har ingen skiva

Tacksam för alla svar

Ursprungligen av Torpa:

Hej alla glada

Köpte en begagnad MacBook Pro där det finns ett befintligt Admin konto.

Det jag kämpar med nu är hur jag ska ta bort detta kontot som jag inte har lösenord till. Alltså Administratörs lösenord

Jag lyckades med att installera ett Admin konto till via terminals och varje gång dator sätt igång får jag välja vilken användare ska loggas in.

Är det nån som känner till ur man kan radera bort detta?

Please Help

Finns lite olika alternativ beroende på datormodell och version av OS X. Börja med vilken modell det är. Det hittar du i Systeminformation.

Ursprungligen av Torpa:

Ok, det jag gjorde tidigare var att starta om dator och höll alt tills jag fick en återställnings alternativ " installera operativ...osv" där dator kopplade upp sig och körde om installation utan skiva
Likväl kom gamla konton tillbaka.

Gör jag det på rätt sätt?
Har ni möjlighet att ge mig kvick guide..
OBS: har ingen skiva

Tacksam för alla svar

Du måste radera hårddisken innan du installerar nytt system, om du vill bli av med det gamla kontot. Gör samma sak igen, men välj Skivverktyg, markera "Macintosh HD" och tryck på radera-knappen och sedan "Radera..." i nästa läge. Avsluta Skivverktyg och kör installationen av operativsystemet igen.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2014-04-04 16:35
Ursprungligen av Mattias A:

Du måste radera hårddisken innan du installerar nytt system, om du vill bli av med det gamla kontot. Gör samma sak igen, men välj Skivverktyg, markera "Macintosh HD" och tryck på radera-knappen och sedan "Radera..." i nästa läge. Avsluta Skivverktyg och kör installationen av operativsystemet igen.

OK, så efter raderingen ska den ändå installera operativ system även om jag inte har skivan? dvs med likadant sätt som ovan nämnt.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2014-04-04 18:10
Ursprungligen av pmarriott:

Finns lite olika alternativ beroende på datormodell och version av OS X. Börja med vilken modell det är. Det hittar du i Systeminformation.

Jag hade följande

Modellnamn: MacBook Pro
Modellidentifierare: MacBookPro7,1

Ursprungligen av Torpa:

OK, så efter raderingen ska den ändå installera operativ system även om jag inte har skivan? dvs med likadant sätt som ovan nämnt.

Ja, Apple har inte skickat med OS på skiva på flera år. Allt laddas ner från Apple när man kör igång installationen.

1
Bevaka tråden