Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Åter till iOS efter en Android telefon

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-08 18:14
Ursprungligen av TureB:

Att kunna se och att gilla är inte samma sak!

En gång i tiden var Apples produkter kopplade till väl genomtänkt interface, med iOS 7 känns det som att man ändrar för att det ska vara nytt och därför missar målet.

Du skriver att du inte ser texten och att ändra under hjälpmedel inte räcker till för att det ska bli bättre.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-08 19:41
Ursprungligen av lappen71:

Du skriver att du inte ser texten och att ändra under hjälpmedel inte räcker till för att det ska bli bättre.

Du har helt rätt, jag har nog fastnat i min avsmak för iOS7, saker kanske inte är så oläsliga som det känns.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-09 22:06

Citat från en annan tråd:

Ursprungligen av kenjon:

iOS7 är rätt snyggt, men inte så lättläst för oss äldre, som TureB skrev.

En sak som jag märkt i detta avseende där Android har en mycket bättre funktion är just "pinch" förstoringen.

I iOS 7 så ska man "tap with three fingers" men då kan man inte styra hur mycket man vill förstora, det blir bara skit stort.

Jag är 47 med lite halvtaskigt närseende, inte blind!!

Jag är 36 och faktiskt mycket närmre blind än de flesta som är 20 år äldre än jag. Får inte ens ta körkort. Har inga problem med läsbarhet i iOS 7 jämfört med iOS 6.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-09 23:15

@TureB: det räcker väl med två fingrar?
@Capeman: det finns många olika sorters synfel. Det finns ett inlägg i en annan tråd som beskrev det väldigt bra...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-09 23:42
Ursprungligen av Capeman:

Jag är 36 och faktiskt mycket närmre blind än de flesta som är 20 år äldre än jag. Får inte ens ta körkort. Har inga problem med läsbarhet i iOS 7 jämfört med iOS 6.

Förlåt, du har helt rätt, jag har fel.

Ursprungligen av kenjon:

@Capeman: det finns många olika sorters synfel. Det finns ett inlägg i en annan tråd som beskrev det väldigt bra...

Ursprungligen av TureB:

Förlåt, du har helt rätt, jag har fel.

Precis vad jag ville demonstrera. På vissa låter det som att ser man dåligt så är iOS 7 sämre än iOS 6, men det behöver alltså inte alls vara fallet.

Ursprungligen av TureB:

I iOS 7 så ska man "tap with three fingers" men då kan man inte styra hur mycket man vill förstora, det blir bara skit stort.

Om man dubbeltappar med tre fingrar, håller kvar fingrarna och drar upp / ned på skärmen kan man ju styra hur mycket den ska zooma in.

Ursprungligen av kenjon:

Nja, TureB nämner ju iofs "pinch" och för den räcker det ju med två fingrar men funkar bara i de appar som stöder zoom. Tre fingrar använder man om man har slagit på hjälpmedlet för zoom. Då kan man zooma in överallt inkl. på hemskärmen, men använder då som sagt tre fingrar för detta.

Ursprungligen av HåkanE:

Om man dubbeltappar med tre fingrar, håller kvar fingrarna och drar upp / ned på skärmen kan man ju styra hur mycket den ska zooma in.

Nja, TureB nämner ju iofs "pinch" och för den räcker det ju med två fingrar men funkar bara i de appar som stöder zoom. Tre fingrar använder man om man har slagit på hjälpmedlet för zoom. Då kan man zooma in överallt inkl. på hemskärmen, men använder då som sagt tre fingrar för detta.

Aha, var det den funktionen som vi talade om. Då begriper jag

• Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-11 21:03
Ursprungligen av HåkanE:

På min Android lur kan jag förstora vad som helst med "pinch"/två fingrar oavsett var jag är; webbsidor, PDF etc.

Med "tre fingrar, håll kvar och sedan zooma" och vill man sedan zooma mer/mindre lite till så blir det extra moment.

Tycker inte Apple ligger längst fram i användbarheten längre. Ibland på samma nivå, ibland sämre.

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-11 21:12
Ursprungligen av TureB:

På min Android lur kan jag förstora vad som helst med "pinch"/två fingrar oavsett var jag är; webbsidor, PDF etc.

Med "tre fingrar, håll kvar och sedan zooma" och vill man sedan zooma mer/mindre lite till så blir det extra moment.

Tycker inte Apple ligger längst fram i användbarheten längre. Ibland på samma nivå, ibland sämre.

Det går att göra så på iOS 7.1 också vad jag kan se eller har du en länk att tillhanda hålla som det inte går på?
Kan zooma på pdf också utan problem på det sätt du säger.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-11 21:18

Det går att göra så på iOS 7.1 också vad jag kan se eller har du en länk att tillhanda hålla som det inte går på?
Kan zooma på pdf också utan problem på det sätt du säger.

Nu har jag telefonen isärskruvad (i väntan på circuit paint) men fick inte till zooming på annat sätt än med tre fingrar som inte alls var lika smidigt som på Android.

Jag reagerar mest för att jag har varit stolt i 20 år över Macens överlägsna enkelhet men inser att det finns inget övertag när det kommer till telefonerna, ibland t.o.m. tvärt om.

Ursprungligen av TureB:

Nu har jag telefonen isärskruvad (i väntan på circuit paint) men fick inte till zooming på annat sätt än med tre fingrar som inte alls var lika smidigt som på Android.

Jag reagerar mest för att jag har varit stolt i 20 år över Macens överlägsna enkelhet men inser att det finns inget övertag när det kommer till telefonerna, ibland t.o.m. tvärt om.

Bara så att jag begriper. Du talar om denna funktion? Det är inte det normala sättet att förstora webbsidor etc utan då använder man den vanliga pinchen. Fungerar för pdf och annat. Det fungerar visserligen inte i alla appar men i vilken Androidversion kan man förstora allt (inklusive hemskärmarna och spel) med pinch? Och då menar jag allt! Hemskärmen, spel, telefonappen med nummerslagningen, allt!

Det är en "ärlig" fråga för jag vet inte det, men jag vet att det skiljer sig väldigt mellan olika Androidversioner.

Senast redigerat 2014-04-11 21:50
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-11 21:50
Ursprungligen av BlackSmp:

Bara så att jag begriper. Du talar om denna funktion? Det är inte det normala sättet att förstora webbsidor etc utan då använder man den vanliga pinchen. Fungerar för pdf och annat. Det fungerar visserligen inte i alla appar men i vilken Androidversion kan man förstora allt (inklusive hemskärmarna och spel) med pinch? (Det är en "ärlig" fråga för jag vet inte det, men jag vet att det skiljer sig väldigt mellan olika Androidversioner)

Yup

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-11 22:29

Så med andra ord klagar du över att zoom funktionen inte fungerar på IOS 7.1 när den i själva verket gör det!!
Jag har inte gjort någon speciellt inställning för att kunna zooma med "pinch" så att du klagar på att Apple har tappat sin enkelhet är missvisande. För kan det bli enklare att zooma med "pinch"
Eller har jag missförstått dig på något sätt?

Jag får mer och mer uppfattningen att trådskaparen egentligen inte vet hur man använder iOS, eller...?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-11 23:57
Ursprungligen av Capeman:

Jag får mer och mer uppfattningen att trådskaparen egentligen inte vet hur man använder iOS, eller...?

Jo, det börjar kännas så då jag inte lagt mycket tid på iOS7 alls egentligen. Känner fortfarande ingen glädje med som det är designat. Min egen iPhone har iOS6, och kommer fortsätta med det, så det finns kanske ett ointresse eftersom jobbets Android lur gör samma sak minst lika bra, lite bättre i vissa fall (Google Maps och vit text på svart bakgrund är två jätte grejer för mej).

Ursprungligen av TureB:

Yup

Men i vilken androidversion fungerar det så?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-12 09:44

Men i vilken androidversion fungerar det så?

Min jobb telefon har Android 4.1.2 och där har jag vit text på svart bakgrund som ger bra läsbarhet.

När jag vill använda GPS så klickar jag en gång på ikonen för att starta appen, en gång på knapp "Säg destinationen" och så säger jag "Ahlsell Sundsvall" eller något och sedan kör vi. Alltså två klick-go. Det klarar inte iOS.

Jag kollade lite på mina två iPhones och det som försämrat det hela är bristen på dynamik i iOS7, plattheten. Kanske är det så enkelt att tristessen i Fischer-Price designen gör att jag inte orkar...

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-12 09:51
Ursprungligen av TureB:

Min jobb telefon har Android 4.1.2 och där har jag vit text på svart bakgrund som ger bra läsbarhet.

När jag vill använda GPS så klickar jag en gång på ikonen för att starta appen, en gång på knapp "Säg destinationen" och så säger jag "Ahlsell Sundsvall" eller något och sedan kör vi. Alltså två klick-go. Det klarar inte iOS.

Jag kollade lite på mina två iPhones och det som försämrat det hela är bristen på dynamik i iOS7, plattheten. Kanske är det så enkelt att tristessen i Fischer-Price designen gör att jag inte orkar...

Du svarade inte på hans fråga alls!!!

Ursprungligen av TureB:

Vit text på svart bakgrund har iOS kunnat länge

BTW: från låst skärm till kartan och köranvisningar på ett klick med 5s... ?

Fast vi behöver Siri på svenska för att det ska bli riktigt användbart här i Sverige. Lite för svårt att få den att förstå svenska adresser. Google är än så länge bättre än Apple på röstigenkänning (i alla fall på svenska)

Jag har inga problem med att Ture tycker att Android är bättre. Jag vill däremot ha koll på fakta...

Senast redigerat 2014-04-12 10:24
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-12 15:30

Jag har inga problem med att Ture tycker att Android är bättre. Jag vill däremot ha koll på fakta...

Det är det som är så bra med valfrihet att man kan tycka olika

Satt och lekte med en Samsung S4 idag och visst jag kan förstå varför man vill ha en telefon med Android.
En sak som slår mig som när iOS 7 lanserades gnälldes det över design "missar" som i mina ögon är småsaker.
Ja det är bara att leta reda på iOS 7 tråden för att läsa vad det gnälldes över.
Men jag skulle vilja att dessa personer som gnällde mest ta en rejäl titt på gränssnittet i Android så dom verkligen får se hur inkonsekvent detta gränssnitt är. Det är dialogrutor som täcker en stor del av skärmen,det är grälla färger blandade med mörka murriga bakgrunder.
Scrollade runt bland bilderna som fanns i telefonen och slogs av hur mycket det laggade.
Kollade bland inställningarna och det laggade där också.
Visst det kan lagga på en iPhone 5 men inte i själva iOS 7 utan då är det någon dåligt programmerad app såsom FB.

Den enda android lur jag skulle kunna tänka mig dagsläget är HTC One för den har en grym design och byggkvalitet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-12 16:02

Vit text på svart bakgrund har iOS kunnat länge

Men när man inverterar färgerna blir alla andra färger helt konstiga eftersom det inte är en designad färgblandning utan bara motsatsen till en design.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-12 16:05

BTW: från låst skärm till kartan och köranvisningar på ett klick med 5s...

Fast vi behöver Siri på svenska för att det ska bli riktigt användbart här i Sverige. Lite för svårt att få den att förstå svenska adresser. Google är än så länge bättre än Apple på röstigenkänning (i alla fall på svenska)

Jag har ingen lust att sponsra firman med en iPhone 5s, jag har köpt en iPhone 4 privat för att bli av med Androiden (Samsung durable skräp telefon!) men inser att det inte fungerar bättre (för mej).

Punkt 2 är den allra största anledningen till att SIM-kortet åter sitter i Samsung telefonen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-12 16:07

Den enda android lur jag skulle kunna tänka mig dagsläget är HTC One för den har en grym design och byggkvalitet.

Kan nog hålla med då Samsungs dynga är bedrövlig.

Ursprungligen av TureB:

Kan nog hålla med då Samsungs dynga är bedrövlig.

BTW. Zoom på hemskärmen är inte generellt android fick jag lära mig ikväll. Det är specifikt för LG så det finns inte på alla androidbaserade telefoner och är ett exempel på varför det är ogörligt att jämföra android mot iOS

• Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-12 23:24

BTW. Zoom på hemskärmen är inte generellt android fick jag lära mig ikväll. Det är specifikt för LG så det finns inte på alla androidbaserade telefoner och är ett exempel på varför det är ogörligt att jämföra android mot iOS

Jag bara jämförde min egen upplevelse och besvikelse på hur oinspirerande det var när jag flyttade över SIM-kortet till min första iOS 7 iPhone och kanske överreagerade lite. (Min egen iPhone har iOS 6)

Ursprungligen av TureB:

Jag bara jämförde min egen upplevelse och besvikelse på hur oinspirerande det var när jag flyttade över SIM-kortet till min första iOS 7 iPhone och kanske överreagerade lite. (Min egen iPhone har iOS 6)

Det finns det som är bättre där och det finns det som är bättre här så det är ingenting konstigt.

Men att jämföra Android och IOS är ungefär som att jämföra Linux med OsX (eller Windows 8). Android är en plattform på vilken man implementerar specifika egna versioner så jag tycker att det är bättre att jämföra Iphone 4s/5/5c/5s (etc) med mot specifika andra telefonmodeller.

Att säga IOS7 eller IOS6 är ofta inte heller tillräckligt specifikt eftersom olika modeller av Iphone har olika begränsningar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-13 10:02

Det finns det som är bättre där och det finns det som är bättre här så det är ingenting konstigt.

Men att jämföra Android och IOS är ungefär som att jämföra Linux med OsX (eller Windows 8). Android är en plattform på vilken man implementerar specifika egna versioner så jag tycker att det är bättre att jämföra Iphone 4s/5/5c/5s (etc) med mot specifika andra telefonmodeller.

Att säga IOS7 eller IOS6 är ofta inte heller tillräckligt specifikt eftersom olika modeller av Iphone har olika begränsningar.

Skrev från början att mina funderingar bara gäller iPhone 4.

För min del är det ointressant att jämföra olika iPhone modeller då tråden handlar om hur jag upplevde flytten tillbaka till iOS från en Android lur.

Bevaka tråden