• Medlem
  • Umeå
  • 2014-04-15 21:30

Hej!
Jag har ett mycket sjukt problem som jag skulle behöva hjälp med. Jag har konstaterat att det verkar som att jag när jag skickar filer från någon av mina datorer (MacBook Pro med 10.8.5, MacBook Air med densamma, verkar drabba MBP:n med Windows 7 också) så blir filerna korrupta. Det handlar om ljudfiler som jag skickar till kunder, antingen zip-förpackade via Sprend eller uppladdade till min Synology DiskStation 1512 via dess fillänkar.

Filerna blir korrupta så till vida att det kan uppstå korta klick i ljudfilerna (på samma ställe varje gång, syns på vågformerna så det är definitivt i filerna) eller att filerna blir full skala vitt brus efter ett tag. Testar jag att köra "diff" mellan den lokala filen och en fil som ligger på servern eller åkt via Sprend så rapporterar diff att filerna skiljer sig åt. Gäller både Wav, Aiff och Zip-filer.

Nu till det riktigt sjuka. Problemet uppstår bara när jag kör via ethernet, inte när jag kör via WiFi. Det gäller båda datorerna och både när jag skickar filer via Sprend eller lägger dem på DiskStation-servern. Vad gäller Synologyn har jag testat med både AFP och SMB som anslutningsprotokoll och det blir samma resultat.

Nätverket består av en Asus RT-N66U-router på övervåningen, en Netgear-gigabitswitch på bottenvåningen och en till Netgear-gigabitswitch i källaren. Datorerna och DiskStation är anslutna till källarens switch. Jag har ännu inte hunnit jaga med MacBook Pro:n och kolla om felet uppstår när den är trådbundet inkopplad enbart i bottenvåningens switch eller routern.
MacBook Air:en får sin trådade anslutning via en Belkin Thunderbolt-hub.

Nån som har någon inspiration till vad i hela friden som kan pågå?