- Clas
- Medlem ●
- Skänninge
Det är den där mindre begåvade Anders Lignell på TT igen. Han med " Mac har sin Apple" och andra klavertramp. Var ju nästan väntat att han skulle komma med något nytt snart...
Men det här är inte riktigt klart:
Disketten har också en annan, i datavärlden högst användbar funktion -- den går att stoppa i vilken dator som helst. Att flytta över ett dokument till en diskett och ge den till kompisen och kunna vara förvissad om att det går att läsa disketten också i vännens dator, är onekligen en fördel.
Jaha du tror det ja. Men om disketten skulle råka ha ett annat datorformat än DOS så är det kört med användbarheten. Och i "din" värld kan man vara förvissad om att om man använder en diskett från kompisen så är virusrisken så hög att man ju lika gärna kan spela rysk roulette med fem kulor i revolvern och ha bättre chanser...
Fast det kan väl inte Anders veta att det finns andra datorer än pc (läs Windows).
Han gör ju inte någon research innan han skriver utan citerar ur bara "PC för alla". Han är ju bara en journalist...
Helt orelaterat, men när man öppnar länken till Corren på WinXP och internet Explorer, så får man automatiskt upp en utskriftsruta. De kanske tror att alla vill skriva ut sidan? Eller pop-up:en, eftersom det är den som är markerad.
Hmmm... efter att ha kollat länken, så ser jag att den är utskriftsoptimerad. Nåja, jag tycker inte att man ska få upp en utskriftsruta automatiskt ändå.
Här hemma har bara den äldsta Macen (grå G3) och äldsta PC'n (P3/500) diskett. De nya Macarna och den nya PC'n saknar diskettstation. USB-fickminnet är en självklarhet.
Men jag hanterade disketter så sent som igår. Jag hjälpte min svärfar att uppgradera hans PC till lite nyare OS och CD-brännare. Vidrigt! Massor av strul bara för att få lov att stoppa i nytt system, och strul med krånglande IDE-kedjor. (Varför verkar PC strula mycket mer med sånt än Macar?) Och om man stoppar in så mycket som en ny mus så ska den harva med "ny hårdvara" och "leta efter drivrutiner". Bläää!
Mitt i alltihopa var jag tvungen att frigöra en diskett för att göra startskiva. Svärfars USB-diskettstation från hans bärbara låg i ett hörn. Pluggade in i min Lombard. Inte ett knyst. In med disketten. Pluppade upp på skrivbordet direkt. Inget tjafs, inget strul, bara funka direkt - till och med nåt så urmodigt som en diskettstation från en PC.
Det stora nöjet med att meka med PC är att man lär sej älska sin Mac mycket mer än man trodde man kunde!
Diskett är ju ett måste till många datorer!
Försök installera System 6 på en Plus utan disketter! Oj, va jobbigt.
Eller hur skulle man få igång sin Amiga eller Atari? Å ta in spel från band tar ju alldeles för lång tid på 64:an.
Jag har faktiskt en dator som jag bootar från band! En IBM RS/6000 320 från 1987. AIX 3.2.5 levereras på 120MB-band till den. Ca 10st!
De enda disketterna som verkligen är ute är ju 8-tummarna. Senast jag såg såna var till en IBM System 34 i mitten på 80-talet. 5 1/4-tumsdisketter används ju fortfarande. T.ex. i min IBM 3812 laserskrivare. Emulationerna och sidbeskrivningsspråken ligger på en 5 1/4-tummare.
2,8-tums QuickDiscar är nog också rätt dött. Fanns ju till en del synthar och datorer. De såg ut som små 3,5-tummare fast i papp! Jag hade en polare som hade en Amstrad-dator som körde med quickdiscar.
IBM gjorde ju 2,88MB 3,5-tummare också. Jag har 1. Disketterna var löjligt dyra, typ 70:-/styck+moms! Turligen var de bakåtkomnpatibla med vanliga 1,44.
Länge leve magnetmediet!
Skrevs ursprungligen av bollman
Eller hur skulle man få igång sin Amiga eller Atari?
...äääh, åtminstone min Amiga (2000B) har hårddisk (och extraminne, ett underbart GVP-II kort med 8 MB ram och en gigantiskt rymlig och ofattbart snabb 105 MB SCSI Quantum... ) som den bootar från.
De enda disketterna som verkligen är ute är ju 8-tummarna. Senast jag såg såna var till en IBM System 34 i mitten på 80-talet.
*suck* -- ja, jo. Själv hade jag sådana till min DS90. Men den brann härom året...
Disketterna var löjligt dyra, typ 70:-/styck+moms!
Vill minnas att mina första Amiga-disketter (3.5" SSDD, 800KB) kostade 46:- styck...
Nostalgi är kul. Men flash är bättre...
Den första dator jag arbetade på, en PC från Commodore, hade CP/M eller kanske DOS på en diskett och WordStar på en annan. Det var rena skiten. Kan inte se någon som helt positiv nostalgi med det där. Låt de gamla stinkande liken dö nu någon gång.
Skrevs ursprungligen av mondo65
Tillbaka till stenåldern!
Wow!
Var på Deutsches Museum härom veckan och såg bl a en Eniac, en Univac, Konrad Zuses Z4 och en av IBM:s första hårddiskar. Den hade 5 skivor stora som lp-skivor och hårddisken hade en total kapacitet av 2,8 MB! Och det var i början av 50-talet.
Det kanske är där TT-Lignell gör sina efterforskningar...
Skrevs ursprungligen av Marcus Holmer
Wow!
Var på Deutsches Museum härom veckan och såg bl a en Eniac, en Univac, Konrad Zuses Z4 och en av IBM:s första hårddiskar. Den hade 5 skivor stora som lp-skivor och hårddisken hade en total kapacitet av 2,8 MB! Och det var i början av 50-talet.
Det kanske är där TT-Lignell gör sina efterforskningar...
Wow.. det skulle jag vilja se...
Jag gillar disketter!! De är oslagbara ölunderlägg.
Skrevs ursprungligen av Marcus Holmer
...en av IBM:s första hårddiskar. Den hade 5 skivor stora som lp-skivor och hårddisken hade en total kapacitet av 2,8 MB! Och det var i början av 50-talet.
I Datassab-utställningen på LiTH finns en hårddisk är stor som en mindre sopcontainer. Själva diskarna skulle vara lagom att göra fikabord av ungefär, runt metern i diameter. Jag tror den tar sej upp till 40 Mb nånstans.
LP-skivestorleken, i packar om 4-5 stycken, var gångbart ända in på ganska sent 70-tal. Det var den tidens "flyttbara" media.
Stefan Sigemo sade: "Jag gillar disketter!! De är oslagbara ölunderlägg." Det trodde jag man hade CD-skivor till?
I Datassab-utställningen på LiTH finns en hårddisk är stor som en mindre sopcontainer. Själva diskarna skulle vara lagom att göra fikabord av ungefär, runt metern i diameter. Jag tror den tar sej upp till 40 Mb nånstans.
Den här?
Jag har länkat till dom bilderna ett par gånger förut...
B la i http://www.99mac.com/forum/showthread.php?s=&threadid=15248&
och http://www.99mac.com/forum/showthread.php?s=&threadid=20004&