Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med iPad 2 & WiFi - "Safari kan inte öppna sidan eftersom iPad inte är ansluten till internet"

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-05-07 14:27

Har nu haft väldiga strul med min iPad 2 Wifi några månader. Först trodde jag det berodde på Telias DNS-problem men problemen kvarstår. Jag har testat andra DNS-servrar, återställt iPaden men fortfarande så har jag väldiga problem. Plötsligt när jag surfar så står den bara och tuggar och jag får meddelandet att den inte är ansluten till internet, eller att den inte hittar servern. Stänger jag ner Safari så kan det fungera igen plötligt, eller om jag helt sonika trycka på uppdatera så laddas sidan in som vanligt.

Men nu har det blivit extremt ofta, till gränsen på att den känns obrukbar och jag vet inte vad jag ska göra. Testat alla trick med flygplansläge och återställning av nätverksintställningar, men fortfarande är problemen kvar. Alla andra enheter (iPhone, Macbook och några andra telefoner) fungerar klockrent på samma trådlösa nätverk, bara iPaden som håller på att krångla.

Finns det någon som har nån idé hur jag kan lösa detta? Känns helt hopplöst och väldigt frustrerande.

Senast redigerat 2014-05-07 15:25

Har du återställt utan att lägga tillbaka säkerhetskopia?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2014-05-07 14:45
Ursprungligen av keptang:

Har du återställt utan att lägga tillbaka säkerhetskopia?

Yes, testat det också. Har läst att det är sällan det blir nåt hårdvarustrul med iPad, har inte tappat den eller nåt heller.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-05-07 14:55

Vad får du för IPnummer (så du inte kör på ett begränsat antal publika nummer)?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2014-05-07 18:46
Ursprungligen av kenjon:

Vad får du för IPnummer (så du inte kör på ett begränsat antal publika nummer)?

Hur vet jag om jag kör på ett begränsat antal? Har 10.0.1.3 på iPaden. Allt annat ser likadant ut som på iPhonen förutom att den har 6 som slutsiffra och fungerar utmärkt på det trådlösa.

Det är en intern IP-address så det är inte det som är problemet. Jag har också liknande problem då och då. Det är frustrerande men jag har dessvärre inte hittat orsaken ännu. Det är bara min Ipad Air som drabbas av alla mina enheter (dvs: som för dig).

Vad har du för router? Jag har en Time Capsule som jag tycker borde fungera bra ihop med Ipaden men...

När jag har problem så har jag startat Airportverktyget på Ipaden och då sett att jag har förbindelse till TC:n men Internet är markerat som "nerkopplat" trots att jag samtidigt kan surfa på andra enheter. Ibland känns det som att jag kan ta emot mail och noteringar på Ipaden men det surfandet som drabbas.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2014-05-07 23:50
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är en intern IP-address så det är inte det som är problemet. Jag har också liknande problem då och då. Det är frustrerande men jag har dessvärre inte hittat orsaken ännu. Det är bara min Ipad Air som drabbas av alla mina enheter (dvs: som för dig).

Vad har du för router? Jag har en Time Capsule som jag tycker borde fungera bra ihop med Ipaden men...

När jag har problem så har jag startat Airportverktyget på Ipaden och då sett att jag har förbindelse till TC:n men Internet är markerat som "nerkopplat" trots att jag samtidigt kan surfa på andra enheter. Ibland känns det som att jag kan ta emot mail och noteringar på Ipaden men det surfandet som drabbas.

Jag kör också TC. Samma för mig, när jag går in på AirPort-verktyg på datorn så visar TC grönt men på internet är det orange, men efter ett par sekunder blir det grönt även där. Känns som det är nåt med det som spökar men som du säger så funkar det fint på andra enheter. Mitt problem på iPaden har som sagt eskalerat så den känns näst intill obrukbar nu. :/

Prova med en annan router (icke-Apple) om du har möjlighet. Rätt säker på att det kommer fungera utan problem.

Intressant. Har du provat med att uppgradera TC:n? Jag tycker att det var länge sedan som jag hade problem (ta i trä) och kan inte påminna mig att jag har haft problem sedan uppgradering till 7.7.3

Jag har försökt att googla på problemet men det är inte lätt att hitta tillräckligt bra söktermer

• Medlem
  • Karlstad
  • 2014-05-08 08:15
Ursprungligen av BlackSmp:

Intressant. Har du provat med att uppgradera TC:n? Jag tycker att det var länge sedan som jag hade problem (ta i trä) och kan inte påminna mig att jag har haft problem sedan uppgradering till 7.7.3

Jag har försökt att googla på problemet men det är inte lätt att hitta tillräckligt bra söktermer

Hm, jag har 7.6.4 och den säger inte till nåt om nån uppdatering.

Samma här, det blir svårt att söka och termerna blir oftast så långa så det blir svårt att hitta rätt. Men det känns ju som fler borde ha problemet.

Ursprungligen av CEk:

...jag har 7.6.4 och den säger inte till nåt om nån uppdatering...

Vilken Time Capsule-modell har du?

Enligt den här support-artikeln...
http://support.apple.com/kb/DL1708
...så är 7.7.3 enbart för den nya modellen med 802.11ac.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2014-05-08 12:41
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken Time Capsule-modell har du?

Enligt den här support-artikeln...
http://support.apple.com/kb/DL1708
...så är 7.7.3 enbart för den nya modellen med 802.11ac.

Den är rätt gammal, 500 Mb modell så bland de tidigare förmodar jag. Alltså jag blir galen på detta, VAD kan det vara som spökar helt plötsligt? Inte haft problemet alls genom åren förrän i februari i år när Telia hade sina DNS-problem. :/

Har samma problem med min ipad, kompisen har samma problem med sin nyare ipad samt sina iphones. Vi har olika modem/routrar, lite olika systemversioner och vi är lika frustrerade. Svårt att veta om det är den besökta siten lr hemmavid som problemet ligger, en dag kom jag inte in på t ex app store ö h t. Personligen tror jag att problemet finns i någon lr flera av systemuppgraderingarna.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2014-05-14 15:55

Snart har jag lust att kasta iPaden i backen, det blir mer och mer frustrerande detta. Kan det verkligen inte finnas nån fix på det?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2014-05-19 18:08

Hade en kund inne på jobbet idag som hade precis samma problem, dock inte över wifi utan över mobilanslutningen. Testade återställning och nytt SIM-kort men samma issue, slutar fungera efter ett tag och står att det inte finns nåt internet/servern inte svarar. Så nåt verkar ju vara knas med vissa iOS-versioner(?) eller så, irriterande är det som sagt.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-05-20 13:58

En återställning utan att lägga tillbaka backupen (ställ in som ny telefon)?

Ursprungligen av kenjon:

http://www.99mac.se/forum/p/2197900

Och det gäller iPad.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2014-05-21 00:23
Ursprungligen av kenjon:

Testat det redan. Börjar kännas hopplöst det här. :/

Ursprungligen av CEk:

Testat det redan. Börjar kännas hopplöst det här. :/

Ta i trä. Min iPad har börjat uppföra sig och tappar inte kontakten längre. Jag vet inte riktigt vad jag har gjort

• Medlem
  • Karlstad
  • 2014-06-03 14:21

Återställning och uppdatering till 7.1.1 löste det för mig. Testade ju återställning på 7.1 utan framgång, märkligt det där. Nu kan de gärna få släppa jailbreak också bara.

1
Bevaka tråden