Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur slår man " Äpple och [ " ???

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-10-06 12:39

Förmodligen dagens dummaste fråga... men. Jag vill använda en knapp på min mus för "Back" och en annan för "Forward" i Safari.

Kommandot för det är "Äpple+[" resp "Äpple+]".

Men... för att få "[" måste jag ju använda Alt+8. Med andra ord "Äpple+Alt+8".

Det händer dock inget...... Och framför allt kan jag inte skriva in det i Wacom musens inställningar.
Jag gör uppenbart något fel. Vet inte vad bara. (Har bara kört mac i tio år.....)

mvh
Lennart

  • Medlem
  • 2003-10-06 12:43

Jag går fram och bak med cmd + pil (vänster, höger). Testa det.

Jag har framåt/bakåt på äpple+Ö och äpple+Å..

//Thomas

  • Oregistrerad
  • 2003-10-06 12:48

Jovisst det funkar! Tack.
Skrev in Äpple+pilar som KeyStrokes i Wacom.

Men nu rent retoriskt....

Hur slår man "Äpple+[" ???

Tack igen

Lennart

  • Medlem
  • 2003-10-06 12:52

I de flesta program har de inte översatt snabbtangenterna till svenska. Ibland får man fram de genom att trycka den symbol som står, ibland genom att trycka den tangent som motsvara var den amerikanska sitter.

Citat:

Men nu rent retoriskt....

Hur slår man "Äpple+[" ???

Citat:

för att få "[" måste jag ju använda Alt+8. Med andra ord "Äpple+Alt+8"

Och ibland kan man inte få fram kommandot alls. Tex. om tecknet du ska skrivas bildas med shift och den kombinationen är upptagen av ett annat kommando.

Jag tycker att det är riktigt uselt att Apple inte fixat så att kommandon inte görs om beroende på vilken tangentbordlayout man väljer. Vet inte exakt hur det skulle kunna fungera men på något sätt borde man kunna göra så att alla kommandon kan användas med alla tangentbordslayouter utan att man ska behöva veta hur ett amerikanskt tangentbord ser ut. Eller vad säger ni, känner ni igen problemet?

Visst känner man igen problemet. Men mest när man provar oöversatta små program med obskyr funktion (som spel och så) kanske safari hör dit så buggigt som den ofungerar för mig. Dock hade jag via yrket en kraftig dust med win2K. Problemet ännu var mycket värre där. Ofta fick jag i stolta program från stora producenter byta till engelsk tangentbordslayout och sedan veta var jänkarna has sina tecken för att komma åt viktiga funktioner. OK för mig och min luttrade inställning, men inte för mina DTP-elever.

För den som inte räds haxies så finns det ett som kan ändra programmens kortkommandon på flykten så att säga. Peka och skriv in ett nytt.

http://www.unsanity.com/haxies/menumaster

Och för dem som har utvecklingspacketet installerat är det bara att öppna nib-filen och editera menyerna själv, det gör jag ofta i program. Fast det är väl lite överkurs.

  • Medlem
  • 2003-10-07 10:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Gabriel Falkenberg
Jag tycker att det är riktigt uselt att Apple inte fixat så att kommandon inte görs om beroende på vilken tangentbordlayout man väljer. Vet inte exakt hur det skulle kunna fungera men på något sätt borde man kunna göra så att alla kommandon kan användas med alla tangentbordslayouter utan att man ska behöva veta hur ett amerikanskt tangentbord ser ut. Eller vad säger ni, känner ni igen problemet?

Det är likadant i Windows, så det ligger nog på programutvecklarnas bord. Adobes program kan ofta ha skumma kortkommandon på svenska datorer t ex.

Anders tips är nog bland de bättre, om man störs av det.

Anders: Går det att spara uppsättningar i en fil, så man kan flytta dem till andra datorer?

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
...Anders: Går det att spara uppsättningar i en fil, så man kan flytta dem till andra datorer?

Tror inte det. Har inte menymästarn installerad på datorn jag använder just nu.

Annars kan man väl flytta filen som Fredrik nämner men det blir ju en fil per program i så fall...

1
Bevaka tråden