Backup är för återställning av data som förlorats på ett eller annat sätt. Synk gör att man kan använda mer än 1 enhet i vardagen utan att bli galen. …
Men… OM man har en fil i Dropbox, raderar den eller innehållet så kan det finnas en kopia på Dropbox servrar "Dropbox keeps a snapshot every time you save a file". Dvs, en synk "kan" under vissa omständigheter vara till hjälp, trots att den inte har som uppgift att säkerhetskopiera.
Din ingående utläggning om vad synk och backup är och inte är, samt hur de skiljer sig åt instämmer jag med.
Gjorde ett experiment som förvånade mig: jag kopplade ner internetanslutningen. Skapade ett dokument i datorns Dropboxmapp som jag redigerade och sedan slängde i papperskorgen och tömde. Sedan kopplade jag upp mig och lät Dropbox synka - hade den lagrat en lokal kopia av filen innan jag raderade den? Skulle den skicka upp filen och markera den som raderad? –Nej den filen fanns inte lagrat lokalt i någon cache, och således kom den aldrig till Dropbox server efter att jag åter kopplat upp mig.