- calinou
- Medlem ●
Du har inte ställt någon fråga här. Vad vill du säga med tråden?
Om högtalaren är sönder, så får du antingen lämna in telefonen på reparation, eller leva med problemet.
Du har inte ställt någon fråga här. Vad vill du säga med tråden?
Om högtalaren är sönder, så får du antingen lämna in telefonen på reparation, eller leva med problemet.
Ursäkta, jag glömde ställa frågan om det är någon inställning jag har missat. Jag tror inte att den är sönder eftersom det hörs - dock dåligt. Visserligen ska jag lämna den till reparation ifall det är fel på den.
Vi fortsätter leken med 20 frågor...
Menar du att det bara är problem när du har högtalarfunktionen aktiverad eller även vid vanliga telefonsamtal? (telefonen mot örat)
Oavsett vilket så använder iPhone tekniker för att minska bakgrundsbruset genom att ta upp ljudet med mer än en mikrofon. På iPhone 4/4s finns den vanliga mikrofonen vid botten och en extra på toppen vid hörlursuttaget. Om en av dem störs av till exempel ett telefonskal eller finger som täcker för kan det ge konstiga effekter.
iPhone: Mikrofonproblem
Är det bara dina samtal som låter dåligt hos mottagaren? Annars kan ju felet ligga i hans/hennes högtalare.
Jag har upptäckt att jag omedvetet håller ut luren från örat istället för neråt mot munnen. Ibland när jag pratar i telefon påtalar folk att det låter dåligt. När jag håller luren rätt blir det bra. Det är inte ett fall av "you're holding it wrong"?
Det är en ihopblandning av vad som är mikrofon respektive högtalare. Mikrofonen gör om ditt ljud till elektricitet, högtalaren gör tvärt om. Så hörs det dåligt hos den du konverserar med är det fel på din mikrofon (alla dina samtal låter dåligt hos mottagarna), eller på din mottagares högtalare (alla samtal låter dåligt för denne oavsett vem som ringer.
Det är en ihopblandning av vad som är mikrofon respektive högtalare. Mikrofonen gör om ditt ljud till elektricitet, högtalaren gör tvärt om. Så hörs det dåligt hos den du konverserar med är det fel på din mikrofon (alla dina samtal låter dåligt hos mottagarna), eller på din mottagares högtalare (alla samtal låter dåligt för denne oavsett vem som ringer.
Är du förvånad att det blir missförstånd när TS postar inlägg???
Ljudet är på max men ändå hörs det dåligt att prata via högtalaren på iPhone 4
Bara första inlägget är så förvirrande att man vet inte vilken fot man ska stå på.
Till slut kryper det fram att det är mottagarens mikrofon som är problemet hur nu det kan spela roll när det är mottagaren som det låter dåligt för.
Kan det bli mer förvirrande
Jag tycker detta börjar närma sig mobbing.
Alla är inte lika strukturerade och vet lika mycket.
Jag har jobbat länge med support och stött på alla möjliga personligheter, alla svarar bättre på en vänligare ton.
Just my 2 cents.
Och för säkerhets skull ett förtydligande, jag menar inte endast ditt inlägg lappen71, utan den allmänna tonen i forumet.
Där har skett en klar försämring.
Om man stör sig på frågor, låt hellre bli att svara än att svara med en mindre positiv ton.
Den ursprungliga frågeställaren kommer då kanske att förtydliga sina frågor och tänka igenom sitt problem ett varv till.
Jag tycker detta börjar närma sig mobbing.
Alla är inte lika strukturerade och vet lika mycket.
Jag har jobbat länge med support och stött på alla möjliga personligheter, alla svarar bättre på en vänligare ton.
Just my 2 cents.
Tack för att du uppmärksammar detta. Det är några medlemmar här som missar inte chansen på att dumförklara och håna mig inför alla andra. Jag har försökt säga ifrån men det hjälper inte. Om jag skriver fel ord/ benämner saker fel eller avviker från deras ”normer” på hur de tycker att man ska ställa frågor och motfrågor så får jag kritiska kommentarer från dem.
Vad menar du med tre punkter?
@calinou: Skriv gärna frågeställningar, men ställ en fråga (eller ett påstående). Gärna uttömmande. Vilken pryl gäller det, när började det, vad har du provat, vad förväntar du dig ska ske av prylen, vad är problemet osv.
Ett bra exempel: http://www.99mac.se/forum/p/2199909
Gubbarna och gummorna på 99mac är bra på teknik men värdelösa på tankeläsning.
Du har gett tråden titeln "defekt högtalare på iPhone", har mottagaren iPhone?
Börja att felsöka din mikrofon; spela in ljud och lyssna om det blir bra. Du har appen Röstmemon som du kan använda. Eller så spelar du in en film.
Prova sen din högtalare: spela upp ljud (musik, spotify, youtube). Jämför med hur det låter på datorn.
Felsöka samtal: ring ett telefonsamtal och prova. Ring sen ett Facetimesamtal och prova. Även Skype går att prova med.
Samtliga punkter ovan kan du repetera med headsetet som följde med telefonen. I volymknappsdosan på sladden sitter en mikrofon.
Dubbelkolla även att du inte råkar köra med någon blåtandsenhet som mic - stäng av blåtand när du provar.
Micen i sig har inte någon inställning, förutom att du kan välja ljudenhet och då vilken mic som skall användas (tex ett blåtandsheadset).
Ljudet är på max men ändå hörs det dåligt att prata via högtalaren på iPhone 4 (s?)
Till att börja med kanske det kan vara bra om det kunde förtydligas vart felet ligger. Här är en bild som visar telefonens delar. Bilden gäller iofs för iphone 5 men de sitter lika på 4'an.
Vidare låter det som att du menar samtal där du använder iphonen som högtalartelefon dvs att telefonen kan ligga på bordet medan du pratar i den o den andra personens röst hörs väldigt högt. Är jag i närheten av vad du menar?
...som missar inte chansen på att dumförklara och håna...
Nej, det handlar inte om mobbing, dumförklaring eller hån. Någon som tidigare kritiserade oss kallade det för uppfostran, och det begreppet kan jag acceptera. Och jag ser inget fel i det - att försöka påverka någon till att bli en bättre forum-frågeställare.
Ni som kritiserar vårt beteende - tycker ni att trådar som den här är bra? En tråd där ett antal personer efter 25 inlägg fortfarande försöker få fram vad problemet faktiskt är? Och det finns ju exempel där problembeskrivningen inte var tydlig ens efter 70 inlägg.
Och då ska man kanske anstränga sig för att ta till sig av tipsen man får - och inte bara avfärda det, och kalla det "dumförklaringar".
Trådarna börjar alltid med en vänlig ton. Men när tips går obemötta - när motfrågor och kontrollfrågor går obesvarade - när missförstånd och felaktiga begrepp haglar ner - när problembeskrivningarna ändras fram och tillbaka från inlägg till inlägg - då kommer tonen att hårdna till slut.
...Om man stör sig på frågor, låt hellre bli att svara än att svara med en mindre positiv ton...
Det är ett bra generellt tips, men fungerar inte i det aktuella fallet.
Här handlar det inte om att "störa sig" på frågor. Det handlar om att faktiskt vilja hjälpa till - att försöka få fram tillräckligt med information så att tråden kan gå mot en lösning.
Men visst, när man en bit in i tråden märker att det inte leder någonvart - när frågan och problembeskrivningen fortfarande är lika oklar - då borde man kanske hoppa av innan tonen har förändrats alltför mycket.
...Den ursprungliga frågeställaren kommer då kanske att förtydliga sina frågor och tänka igenom sitt problem ett varv till.
Återigen ett bra generellt tips, men problemet är att det aldrig sker i de aktuella trådarna.
Om vi helt lät bli att svara - om ingen ställde motfrågorna och kontrollfrågorna - tror du verkligen att TS skulle återkomma och på eget initiativ formulera om och förtydliga sina frågor? Det tror inte jag.
@calinou: Skriv gärna frågeställningar, men ställ en fråga (eller ett påstående). Gärna uttömmande. Vilken pryl gäller det, när började det, vad har du provat, vad förväntar du dig ska ske av prylen, vad är problemet osv.
Börja att felsöka din mikrofon; spela in ljud och lyssna om det blir bra. Du har appen Röstmemon som du kan använda. Eller så spelar du in en film.
Prova sen din högtalare: spela upp ljud (musik, spotify, youtube). Jämför med hur det låter på datorn.
Felsöka samtal: ring ett telefonsamtal och prova. Ring sen ett Facetimesamtal och prova. Även Skype går att prova med.
Samtliga punkter ovan kan du repetera med headsetet som följde med telefonen. I volymknappsdosan på sladden sitter en mikrofon.
Dubbelkolla även att du inte råkar köra med någon blåtandsenhet som mic - stäng av blåtand när du provar.
Micen i sig har inte någon inställning, förutom att du kan välja ljudenhet och då vilken mic som skall användas (tex ett blåtandsheadset).
Jag skrev fel svar och fick ta bort det…..
Jag ska försöka beskriva mer detaljerat. Det är Ibland svårt att beskriva i och med att jag inte alltid vet benämningen på saker och ting vilket måste först redas ut.
När jag sätter min högtalare på min iPhone så hör inte mottagaren (ljudet är mycket svagt). Dock hör jag mottagaren utan problem.
Jag har testat röstmemon och om jag sedan lyssnar så hörs nästan ingenting.
Funkar bra att lyssna på musik på min iPhone.
Jag använder inte dessa tjänster på min mobil. Det har jag inte provat.
Jag har en egen headset utan volymknapp. Ifall jag sätter högtalarenfunktion så hör inte mottagaren (ljudet är mycket svagt). Dock hör jag mottagaren utan problem.
Blåtand /bluetooth är inte på.
Jag skrev fel svar och fick ta bort det…..
När man har klickat på "Ändra" så finns där även en knapp för att ta bort inlägget. Då slipper man skriva tre punkter.
Till att börja med kanske det kan vara bra om det kunde förtydligas vart felet ligger. Här är en bild som visar telefonens delar. Bilden gäller iofs för iphone 5 men de sitter lika på 4'an.
http://iphonetipsandtricks.lookitupforme.com/wp-content/uploads/parts.of_.the_.iphone.5.png
Vidare låter det som att du menar samtal där du använder iphonen som högtalartelefon dvs att telefonen kan ligga på bordet medan du pratar i den o den andra personens röst hörs väldigt högt. Är jag i närheten av vad du menar?
Tack för bildbeskrivningen. Det stämmer att jag lägger iPhonen på bordet och använder det som högtalartelefon. Jag hör mottagaren bra men han hör mig väldigt svagt.
…
När jag sätter min högtalare på min iPhone så hör inte mottagaren (ljudet är mycket svagt). Dock hör jag mottagaren utan problem. …
-Du har alltså ringt ett samtal och använd "Högtalare"? Dvs att ljudet från mottagaren spelas upp i telefonens högtalare så att mobilen inte behöver hållas mot örat. Ljudet spelas upp högre, men mikrofonen är fortfarande densamma. Nästan iaf, då din mun är längre från telefonen så skruvas känsligheten upp på micen och din röst blir en av många ljud som mottagaren hör.
Ett vanligt problem. Högtalarfunktionen kommer aldrig ge lika bra ljud som om du använder mobilen mot örat.
Lösning:
-använd luren på vanligt vis mot örat
–kör med headset, finns trådlösa
–se till att hålla dig nära telefonen om du kör med högtalarfunktionen, och i en miljö utan störande bakgrundsljud
När jag sätter min högtalare på min iPhone så hör inte mottagaren (ljudet är mycket svagt). Dock hör jag mottagaren utan problem.
...
Jag har testat röstmemon och om jag sedan lyssnar så hörs nästan ingenting.
Du har ett problem med den övre mikrofonen på din iPhone 4 (eller 4s). Den är det lilla hålet bredvid hörlursuttaget. Se bild längst ner på denna sida. Vid vanligt samtal används den nedre mikrofonen, vid inspelning av video, ljudmemon osv används den övre mikrofonen, och nu har du ju genom test visat att den inte fungerar för röstmemon. Jag är inte helt säker, men tror att det bara är den övre som används vid högtalar-samtal, alternativt att båda används då.
Det kan vara så enkelt att det kommit in skräp i hålet, pröva att rensa det försiktigt med en tunn nål
Rättlese: hade råkat skriva "högtalare" på förra bilden bara för att öka på förvirringen
-Du har alltså ringt ett samtal och använd "Högtalare"? Dvs att ljudet från mottagaren spelas upp i telefonens högtalare så att mobilen inte behöver hållas mot örat. Ljudet spelas upp högre, men mikrofonen är fortfarande densamma. Nästan iaf, då din mun är längre från telefonen så skruvas känsligheten upp på micen och din röst blir en av många ljud som mottagaren hör.
Ett vanligt problem. Högtalarfunktionen kommer aldrig ge lika bra ljud som om du använder mobilen mot örat.
Lösning:
-använd luren på vanligt vis mot örat
–kör med headset, finns trådlösa
–se till att hålla dig nära telefonen om du kör med högtalarfunktionen, och i en miljö utan störande bakgrundsljud
Jag använder högtalare-funktionen väldigt mycket och det har fungerat bra förut.