Har en MacPro med 10.6.8 och ISP Universal Telecom "upp till" 28 Mbits. Macen inkopplad med kabel.
Förut hade jag ett separat eget modem (ett halvgammalt Netgear) och sedan vidare in i routern som jag fått av ISP.
Till Macen fick jag runt 16 Mbits. Helt OK eftersom både modemet och routern bromsade upp.
Igår fick jag ett nytt modem (med inbyggd router. Eller tvärtom. Vet inte vad en sån kallas...) från ISP. Nu får jag inte mer än 9-10 Mbits till Macen. Men testar jag med mobilen (via Wifi) 10 meter bort i soffan får jag 13 Mbits.
Det nya router/modemet är ett Inteno DG150A-R1 (svenskt?). Jag har suttit i telefon med Universals support som testat en mängd olika konfigurationer. Och konstaterat att dom mäter ca 21 Mbits fram till router/modemet. Likafullt får jag alltså bara mindre än hälften av detta ner till Macen.
Eftersom mobiltelefonen har bättre uppkoppling (via Wifi) känns det som att det är Macen som inte spelar med modemet/routern.
Finns det något i Macens nätverksinställningar jag bör testa? (Jag har provat med en mängd olika manuella inställningar utan resultat).