Märkte helt plötsligt när jag satt med min macbook att hårddisken lät lite skumt. Det lät som att den jobbade med något på ett sätt som jag inte är van vid. Mycket riktigt blev datorn seg kort därefter och det gick inte att använda den då badbollen kom upp och bara stod och snurrade. Testade att tvångsavsluta några program men förgäves, det hände liksom ingenting.
Testade då att hålla ned powerknappen för att stänga av datorn, och när jag satte på den igen började de obehagliga problemen. Då jag försökte sätta på datorn stängde den helt enkelt av sig själv under uppstarten. Googlade runt lite och fick mina farhågor bekräftade – sannolikt måste något vara fel med hårddisken.
Har kört en kontroll via skivverktyg och den konstaterar att det är något fel på skivan. Då jag testar att reparera disken får jag meddelandet:
Skivverktyg kan inte reparera den här skivan. Säkerhetskopiera så många filer som möjligt, formatera om skivan och återskapa dina säkerhetskopierade filer.
Har av ovanstående misär några frågor som jag söker svar på:
- Vad menas med säkerhetskopiera så många filer som möjligt? I det här läget har jag väl ingen åtkomst till filerna över huvud taget?
- Är det värt att göra ett försök och lämna in den till någon serviceverkstad eller liknande? Eller är det att slänga pengarna i sjön?
- Har du något annat tips?
/Joel