Såg att en av mina mest efterlängtade funktioner i iOS kommer i iOS8, nämligen full kontroll över exponeringen på kameran.
Till min häpnad och lycka är implementeringen dessutom EXAKT så som jag tänkte mig den när jag gick i appbyggartankar.
Man klickar en gång för att fokusera, precis som vanligt, sen kan man dra sitt finger upp och ner på skärmen för att skjuta exponeringen och göra bilden i princip steglöst ljusare och mörkare. Full kontroll på ett intuitivt, snabbt och iOSigt sätt.
Det finns många appar som låter dig splitta på fokus och exponering, men jag har aldrig fattat varför ingen tagit fram den här lösningen tidigare. Lösningen med separat ruta för exponering är bättre än inget alls, men man har ingen riktig kontroll över små justeringar och det känns klumpigt med tvåfingerstouch för att aktivera det.
Med iPhonens begränsade dynamiska omfång är kontroll över exponering helt avgörande.
Apple introducerar dessutom timer till kameran (3s och 10s), samt timelapse på videosidan.
9to5mac har en video som visar lite olika funktioner. Exponeringsfunktionen börjar runt 5:28 in i videon.