Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lösenkod direkt

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-07-07 20:56

Jag har inga alternativ för hur ofta lösenkoden ska ges, bara direkt. Förut (iPhone 5, och förmodligen korrekt) så fanns ett gäng val att välja mellan. Jag vill helst inte ange den hela tiden. Någon idé om varför/hur jag kan fixa? iPhone 5s, senaste iOS.

Har du Touch ID aktiverat? Tror att det bara går att ha direkt då.

Nu kör jag förvisso iPhone 5, men om du går in i inställningar och under passcode, direkt där har jag denna valmöjlighet.

Är det en företagstelefon? Den telefonansvarige kan ha lagt på en policy att du inte får ändra.

Sir N har antagligen rätt. Vanligt när man confar MS Exchange.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Sir N har antagligen rätt. Vanligt när man confar MS Exchange.

Ähem, se inlägg #2. Vill man ha annat än lösenkod direkt till en 5s måste man stänga av Touch ID.

Ursprungligen av pmarriott:

Ähem, se inlägg #2. Vill man ha annat än lösenkod direkt till en 5s måste man stänga av Touch ID.

Ähem, på dig själv. wonko skriver inget om att han har Touch ID aktiverat. Om wonko nu har det skulle det inte varit något problem. Att låsa upp med fingret är ju busenkelt och man tänker inte ens på att telefonen är låst.

Ursprungligen av Sir N.:

Ähem, på dig själv. wonko skriver inget om att han har Touch ID aktiverat. Om wonko nu har det skulle det inte varit något problem. Att låsa upp med fingret är ju busenkelt och man tänker inte ens på att telefonen är låst.

Vem köper en 5s och har inte Touch-ID aktiverat?

Ursprungligen av pmarriott:

Vem köper en 5s och har inte Touch-ID aktiverat?

Om det är en företagstelefon så vet man aldrig vad de som bestämmer telefon-policyn får för konstiga idéer. De kanske tycker att det verkar osäkert eller så vill de bara jävlas och stänger av möjligheten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-07-10 09:51

Tack för alla svar. Det är en företagstelefon. Nej, det är inte busenkelt att använda touchid typ 50 ggr per dag. Bara genom att ställa in en gräns på tre minuter skulle minska antalet till fem gånger. Jag stänger nu av funktionen, och en teknik som skulle gjort telefonen säkrare ger motsatt effekt på grund av dålig implementation. Teknikdrivet, inte användardrivet. Steve, vi saknar dig!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-10 09:59

Du skrev i inlägg #1 att du helst inte ville ange hela den hela tiden. Varför inte det? Sått Autolås på 3 minuter, och de gånger du inte vill den ska ligga i tre minuter duttar du till på powerknappen.
Jag har aldrig hatt lösenkod tidigare, men med TouchID har jag det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-07-10 10:24
Ursprungligen av Sir N.:

Är det en företagstelefon? Den telefonansvarige kan ha lagt på en policy att du inte får ändra.

Sant att det inte går att byta, men de andra alternativen syns väl fortf. bara att dom är gråa och oklickbara?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-07-10 10:34

Jag hade alltså touchid på och då finns bara "direkt" som val. När jag slår av touchid kan jag välja flera olika alternativ på hur ofta jag behöver ange lösen för att låsa upp. Jag tycker alltså att det bör vara samma val med touchid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-07-10 10:36

Kenjon, intressant idé. Kanske testar jag det.

Ursprungligen av wonko:

Nej, det är inte busenkelt att använda touchid typ 50 ggr per dag. Bara genom att ställa in en gräns på tre minuter skulle minska antalet till fem gånger. Jag stänger nu av funktionen, och en teknik som skulle gjort telefonen säkrare ger motsatt effekt på grund av dålig implementation. Teknikdrivet, inte användardrivet. Steve, vi saknar dig!

Utan lösenkod eller Touch ID: Telefonen är släckt, jag trycker med tummen på hemknappen och den vaknar och jag kan direkt göra det jag skall.

Med lösenkod och Touch ID: Telefonen är släckt och låst, jag trycker med tummen på hemknappen och den vaknar, låser upp sig och jag kan direkt göra det jag skall.

Hur skulle Touch ID kunna fungera enklare? Det är ju precis som att ha en olåst telefon. Det är ju ingen skillnad så länge som jag har med mig min tumme och den sitter ju fast i handen så det brukar jag ha.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-07-10 19:54

Nä, så funkar det inte. Jag har förmodligen 37 olika vinklar på alla mina fingrar när jag startar telefonen. Dessutom är det en irriterande mikropaus innan telefonen startar, säkert flera millisekunder.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-10 20:35

Du behöver ju inte använda alla dina fingrar...
Läs in den finger du använder mest flera gånger, så förbättras upplåsningen (alltså samma finger är finger 1, finger 2 osv).

  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-07-10 23:12

Jag använder bara höger och vänster tumme, fungerar perfekt, öppnar varje gång utom om jag kladdat ner knappen, då kan det vara läge att torka av den.
Har endast scannat in tummarna och var sitt pekfinger. Om man använder tummen och har telefonen i den handen brukar inte vinkeln variera så mycket heller

Touch ID fungerar ypperligt för mig med sedan iOS 7.1. Tror det var där de förbättrade den delen lite. Detta trots att jag har hudproblem och mina fingrar ibland ser ut som rena månlandskapet. Det är mycket sällan jag behöver knappa in koden. Använder bara tummarna och har bara registrerat vardera tumme 1 gång.

1
Bevaka tråden