- acke
- Medlem ●
- Stockholm
Kan man använda sig av gmails smtp utan de där apparna? Min far sitter på ett Telia ADSL (och har e-post hos mig på min domän, och webhotell), och efter att jag häromdagen installerat om hans dator, funkar inte den tidigare smtprelay1.telia.com riktigt. Att ringa deras support var rena skämtet. Damen i andra änden kunde ingenting, och var dessutom inte särskilt intresserad av att hitta en lösning. Bästa alternativet hon erbjöd var "Premiumsupport" a 399 kronor. Kan jag alltså bara skriva in smtp.gmail.com istället? Port 25 eller något annat? Tack på förhand!
Min mail är inget gmail-konto utan ett Google Apps, d.v.s. @mindomän.se
Kan man använda sig av gmails smtp utan de där apparna? Min far sitter på ett Telia ADSL (och har e-post hos mig på min domän, och webhotell), och efter att jag häromdagen installerat om hans dator, funkar inte den tidigare smtprelay1.telia.com riktigt. Att ringa deras support var rena skämtet. Damen i andra änden kunde ingenting, och var dessutom inte särskilt intresserad av att hitta en lösning. Bästa alternativet hon erbjöd var "Premiumsupport" a 399 kronor. Kan jag alltså bara skriva in smtp.gmail.com istället? Port 25 eller något annat? Tack på förhand!
Du behöver ett konto hos Google (för att logga in på deras SMTP), antingen en @gmail.com-adress eller med Google Apps och din egen domän-adress.
Kan man använda sig av gmails smtp utan de där apparna? Min far sitter på ett Telia ADSL (och har e-post hos mig på min domän, och webhotell), och efter att jag häromdagen installerat om hans dator, funkar inte den tidigare smtprelay1.telia.com riktigt. Att ringa deras support var rena skämtet. Damen i andra änden kunde ingenting, och var dessutom inte särskilt intresserad av att hitta en lösning. Bästa alternativet hon erbjöd var "Premiumsupport" a 399 kronor. Kan jag alltså bara skriva in smtp.gmail.com istället? Port 25 eller något annat? Tack på förhand!
Kolla med ditt webbhotell, erbjuder de en mailtjänst så ska de ha en smtp-service. Varför skickar du över huvud taget mailen via Telias smtp-relay? Lite som att när du skriver ett svar här så skulle du först skicka det till Telias forum-relay och låta dem skicka det vidare. Skicka det via rätt server på en gång! Det finns ingen anledning* till att göra något annat.
* Att Telia har en smtp-relay beror troligen på att de blockerar port 25, vanlig smtp. Det är dock inte ett problem eftersom det protokoll som man pratar med sin smtp-server över när man skickar ett mail normalt går över en annan port, oftast port 465 eller 587. Dessa har vanligtvis en helt annan typ av säkerhet och blockeras därför inte.
Min far har kört smtprelay1 i flera år, och det har fungerat hur bra som helst. Problemen började häromdagen med ominstallationen. Min lösning var då att sätta mitt webhotells angivna smtp-alternativ, dvs mail.mindomän.eu och port 26. Detta funkade ett tag, men nu påstår han att endast kan maila till mig, och precis som tidigare får upp rutan att smtp inte funkar (den där rutan där du kan redigera smtp-server-lista. Mitt webhotells servrar ligger i USA, så Telias smtprelay har alltid gått snabbare för utgående post än min egen. Själv använder jag en relay hos Bredbandsbolaget, och det har funkat bra i 14 år. Någonstans har jag läst att man skall skriva in port 25 manuellt istället för att använda mails förvalda alternativ att skicka via "förvalda portar, 25, 465, 587". Om detta stämmer vet jag inte, men har inte provat heller. Sista alternativet som garanterat skall funka, är om man ändå registrerar en Teliaepost till min far, för då kan man använda mailout.telia.com och sen skriver man in uppgifterna för Teliaeposten under användare och lösenord.
Kolla med ditt webbhotell, erbjuder de en mailtjänst så ska de ha en smtp-service. Varför skickar du över huvud taget mailen via Telias smtp-relay? Lite som att när du skriver ett svar här så skulle du först skicka det till Telias forum-relay och låta dem skicka det vidare. Skicka det via rätt server på en gång! Det finns ingen anledning* till att göra något annat.
* Att Telia har en smtp-relay beror troligen på att de blockerar port 25, vanlig smtp. Det är dock inte ett problem eftersom det protokoll som man pratar med sin smtp-server över när man skickar ett mail normalt går över en annan port, oftast port 465 eller 587. Dessa har vanligtvis en helt annan typ av säkerhet och blockeras därför inte.
Min far har kört smtprelay1 i flera år, och det har fungerat hur bra som helst. Problemen började häromdagen med ominstallationen. Min lösning var då att sätta mitt webhotells angivna smtp-alternativ, dvs mail.mindomän.eu och port 26. Detta funkade ett tag, men nu påstår han att endast kan maila till mig, och precis som tidigare får upp rutan att smtp inte funkar (den där rutan där du kan redigera smtp-server-lista. Mitt webhotells servrar ligger i USA, så Telias smtprelay har alltid gått snabbare för utgående post än min egen. Själv använder jag en relay hos Bredbandsbolaget, och det har funkat bra i 14 år. Någonstans har jag läst att man skall skriva in port 25 manuellt istället för att använda mails förvalda alternativ att skicka via "förvalda portar, 25, 465, 587". Om detta stämmer vet jag inte, men har inte provat heller. Sista alternativet som garanterat skall funka, är om man ändå registrerar en Teliaepost till min far, för då kan man använda mailout.telia.com och sen skriver man in uppgifterna för Teliaeposten under användare och lösenord.
Port 25 är normalt blockerad för utgående trafik. Det spelar ingen roll om du skriver siffrorna manuellt eller inte.
Du ska skicka mail via den server och port som ditt webbhotell erbjuder. Inget annat. Skicka absolut inte mail via din Internetleverantörs smtp-relay. Det är fel, det är en enorm säkerhetsrisk och dina mail riskerar dessutom att klassas som spam eftersom du skickar via en server som inte är auktoritär för din domän. Kolla en gång till med ditt webbhotell vilka inställningar som du ska använda; port 26 är väldigt ovanlig, kolla så att det verkligen är rätt. Normalt ska man även använda SSL eller TLS, om det inte fungerar kan det vara för att detta inte är valt i inställningarna.
Telia, Bredbandsbolaget o.s.v. är din Internetleverantör. De levererar bittar. Behöver du support så vänd dig till ditt webbhotell som är din mailleverantör, inte Telia. Telia har ingenting med dina mail att göra. De levererar bittarna, där slutar deras ansvar att leverera din mail.
Det går på tok för långsamt att använda webhotellets smtp och det har jag aldrig gjort annat än på mobilen. Behöver numera aldrig ringa support till BBB, men de gånger jag gjort det förr om åren, har jag fått just relayservern från dem, på deras inrådan! Angående port 25, så är det den Telia själva rekommenderat mig för smtprelay1, så den lär ju inte vara blockad för deras egna smtp-servrar.
Mitt webhotell använder port 26, utan verifiering eller SSL.
Har kört den här set-upen i över tio års tid, så jag vet att det inte är några problem, och min mail kommer aldrig fram som spam.
Port 25 är normalt blockerad för utgående trafik. Det spelar ingen roll om du skriver siffrorna manuellt eller inte.
Du ska skicka mail via den server och port som ditt webbhotell erbjuder. Inget annat. Skicka absolut inte mail via din Internetleverantörs smtp-relay. Det är fel, det är en enorm säkerhetsrisk och dina mail riskerar dessutom att klassas som spam eftersom du skickar via en server som inte är auktoritär för din domän. Kolla en gång till med ditt webbhotell vilka inställningar som du ska använda; port 26 är väldigt ovanlig, kolla så att det verkligen är rätt. Normalt ska man även använda SSL eller TLS, om det inte fungerar kan det vara för att detta inte är valt i inställningarna.
Telia, Bredbandsbolaget o.s.v. är din Internetleverantör. De levererar bittar. Behöver du support så vänd dig till ditt webbhotell som är din mailleverantör, inte Telia. Telia har ingenting med dina mail att göra. De levererar bittarna, där slutar deras ansvar att leverera din mail.
Det går på tok för långsamt att använda webhotellets smtp och det har jag aldrig gjort annat än på mobilen. Behöver numera aldrig ringa support till BBB, men de gånger jag gjort det förr om åren, har jag fått just relayservern från dem, på deras inrådan! Angående port 25, så är det den Telia själva rekommenderat mig för smtprelay1, så den lär ju inte vara blockad för deras egna smtp-servrar.
Telia blockerar port 25 så att all trafik som du skickar över port 25 måste gå via deras smtp-relay.
Byt webbhotell, åtminstone för mail. Att år 2014 inte erbjuda SSL/TLS är inte seriöst för fem öre. Om det dessutom går för långsamt att använda en amerikansk tjänst så finns det ju alternativ på den här sidan av pölen.
Har kört den här set-upen i över tio års tid, så jag vet att det inte är några problem, och min mail kommer aldrig fram som spam.
Låt mig göra en liknelse. Du har kört med olåst ytterdörr i över tio års tid och än har du inte fått inbrott; du har i alla fall inte sett att någon har varit inne och rotat i dina grejer.
Telia blockerar port 25 så att all trafik som du skickar över port 25 måste gå via deras smtp-relay. Exakt, det var ju det jag skrev också.
Byt webbhotell, åtminstone för mail. Att år 2014 inte erbjuda SSL/TLS är inte seriöst för fem öre. Om det dessutom går för långsamt att använda en amerikansk tjänst så finns det ju alternativ på den här sidan av pölen. Tolka inte in mer än jag skriver. Jag har inte sagt att webhotellet INTE erbjuder saker. Jag skrev att det går bra utan att köra några ytterligare inställningar utöver portvalet. Mitt webhotell fungerar lysande, har inte någon avsikt att byta.
Låt mig göra en liknelse. Du har kört med olåst ytterdörr i över tio års tid och än har du inte fått inbrott; du har i alla fall inte sett att någon har varit inne och rotat i dina grejer.
Dålig liknelse i mina ögon, men nåväl, då jag inte skickar några statshemligheter, är jag beredd att ta den obefintliga risken i så fall.
Jag efterlyste f.ö. kreativa tips på en lösning, inte "man FÅR inte gör si, eller så" eller någon allmän uppläxning på området. Jag har haft Appledatorer sen 1987 och har även själv jobbat professionellt med IT (iofs för hundra år sedan) så jag är inte helt bakom flötet. Problematiken som infinner sig är just Felias obefintliga support, där man uppmanar kunder att betala för fullständigt basal information. Iofs en god spegling av en i övrigt usel servicemarknad i Sverige, anno 2014.
Mandrill, Mailgun, Sendgrid.